Az e-kereskedelmi óriáscéggel, a JD.com-mal létesített partnerkapcsolat révén az Egyesült Államokból Kínába történő értékesítés átfutási ideje a jelenlegi 12 hónapról 3-4 hónapra csökkenhet.

A Shopify január 18-án jelentette be, hogy partnerkapcsolatra lép a kínai JD.com-mal. Így a Shopify-kirakattal rendelkező amerikai cégek már a mintegy öt és fél millió felhasználót számláló kínai online piactéren is megjeleníthetik a termékeiket – számolt be döntésről a Modern Retail.

A vállalat közlése alapján az integrációnak köszönhetően az Egyesült Államokból Kínába történő értékesítés átfutási ideje a jelenlegi mintegy 12 hónapról mindössze 3-4 hétre csökkenhet. A platform a fejlesztés részeként segítséget nyújt a kereskedőknek a különböző illetmények kiszámolásában, valamint termékeik nevének és leírásának fordításában, az áruk végponttól végpontig történő szállítását pedig a JD.com végzi majd saját teherhajó- és repülőgép-flottájával.

Fenntartható-e a növekedés?

A megegyezés célja az, hogy megnyissa a világ legnagyobb online piacát a Shopify-jal partnerkapcsolatban álló kereskedők előtt. A londoni központú elemző cég, a Global Data adatai alapján a kínai e-kereskedelmi forgalom 2021-ben elérte a 2,1 ezer milliárd dolláros (közel 650 ezer milliárd forintos) összeget, ami több mint a duplája volt az Egyesült Államokbeli piac forgalmának.

A vállalat többek között ezzel a lépéssel kívánja fenntartani a világjárvány kitörése utáni elképesztő ütemű növekedését: a Shopify bruttó áruértéke 2020-ban 96 százalékos növekedéssel 119,5 milliárd dollárra (mintegy 37 ezer milliárd forintra) emelkedett, a tavalyi év harmadik negyedévében pedig 35 százalékos, 10,8 milliárd dolláros növekedést mutatott az előző év azonos időszakához képest. A Shopify-on 2020 márciusától 2022 januárjáig tartó időszakban 2.594.798 új boltot nyitottak a kereskedők, ezzel kevesebb mint két év leforgása alatt az előfizetők száma több mint 200%-kal növekedett.

Ami a JD.com forgalmát illeti, a kínai online piactér a tavaly október végén rendezett Singles Day során közel 66 milliárd dolláros forgalmat generált. (A kínai Singles Day az Alibaba és a JD.com rendszerint minden rekordot megdöntő akciós napja, olyan jelentős esemény a kereskedelemben, mint az Egyesült Államokban a Black Friday és a Cyber Monday.) A vállalat 2021 harmadik negyedévében mért bevétele pedig elérte a 218,7 milliárd jüanos (több mint 10 ezer milliárd forintos) összeget, ami 25,5 százalékos növekedést jelent a 2020-as év azonos időszakához képest.

Az ázsiai piac a Shopify egyik legnagyobb ütemben növekvő régiójának számít, hiszen mint azt a cég igazgatóhelyettese, Aaron Brown elmondta a Modern Retailnek adott interjújában, a platformot használó kereskedelmi vállalkozások nagyjából 15 százaléka jelenleg is ebben a régióban üzemel. (Összehasonlításul: 2020-ban a Shopify kereskedőinek 50 százaléka az Egyesült Államokból, 8 százaléka az Egyesült Királyságból, 6 százaléka pedig Ausztráliából került ki.). „A JD.com-mal létesített partnerkapcsolatnak köszönhetően létrejött az első olyan nemzetközi értékesítési csatorna, amely képes kezelni a határokon átnyúló értékesítések során a kereskedőkre háruló, összetett feladatokat” ‒ mondta Aaron Brown.

A kínai online kereskedelem sajátosságai

Kína e-kereskedelmi piacát az online piacterek, a közösségi kereskedelem és a livestreaming felületek határozzák meg. A JD.com mellett jelentős szerepet játszik még az Alibaba által üzemeltetett Tmall és Taobao Live, a WeChat, illetve a TikTok anyavállalata, a ByteDance által fenntartott Douyin is. Mivel az ország szigorú internetszabályozása nem kedvez a külföldi weboldalak működésének, a legtöbb nyugati cég kínai online kirakatok létrehozása helyett inkább közvetlenül ezeken a helyi platformokon értékesíti a termékeit.

A We Make Websites Shopify Plus ügynökség képviselője, Gregoire Barre szerint ugyanakkor ez az új, a JD.com-mal közös értékesítési csatorna egyfajta belépési pontot biztosíthat azon kereskedők számára, akik szeretnék felmérni a piacot, mielőtt komplett kirakatot hoznának létre Kínában. Bár ezeknek a vállalkozásoknak természetesen azt is fel kell mérniük, vajon az ellátási láncuk képes-e kezelni az így beérkező új megrendeléseket, megbirkóznak-e azokkal a problémákkal, amelyeket a hamisítványok megjelenése jelent.

A JD.com már korábban is sikerrel működött együtt tengerentúli cégekkel: a vállalat 2015-ben indított, JD Worldwide nevű, határokon átnyúló e-kereskedelmi értékesítéssel foglalkozó platformja jelenleg körülbelül 20.000 külföldi (többek között dél-koreai, amerikai, új-zélandi, francia és német) márka termékeit kínálja vásárlói számára. A kínai fogyasztók körében különösen népszerűnek számítanak például a határaikon túlról származó szabadidő-ruházati termékek, kozmetikumok, csecsemőtápszerek és táplálékkiegészítők, mivel szerintük ezek az áruk jobb minőségűek kínai megfelelőiknél.

A JD.com emellett a Super Brand Days nevű, jelentős leárazásokat kínáló promóciós eseménye részeként rendszeresen népszerűsíti Kínában különböző világmárkák, például az Adidas, a Coca-Cola, a Dell, vagy a CeraVe termékeit is. „A Shopify-jal létesített partnerkapcsolatnak köszönhetően a jövőben a külföldi márkák előtt is megnyílnak a kínai piac által nyújtott hatalmas lehetőségek” ‒ nyilatkozta Daniel Tan, a JD Worldwide igazgatója. „Ez az együttműködés jelentős mértékben növelni fogja a határokon átnyúló e-kereskedelmi forgalmat, kihasználva vállalatunk globális ellátási potenciálját, és leegyszerűsítve az értékesítés jelenleg meglehetősen komplikált folyamatát.”

A határokon átnyúló e-kereskedelem jelentősége

A Shopify az elmúlt időszakban több módszerrel is igyekezett növelni a határokon átnyúló eladásai számát, és tavaly ősszel például jelentős újításokat vezetett be az ilyen értékesítéshez használt eszköztárában. A vállalat az app store-jában is hasonló stratégiát követ, hiszen a jelenleg kínált mintegy 7.000 alkalmazás között jónéhány olyan plug-in akad, amelynek használatával a kereskedők a bel- és külföldi online piactereken egyaránt értékesíthetik az árucikkeiket.

Ugyanakkor nem a Shopify az egyetlen vállalat, amelyik a határokon átnyúló eladások számát növelő eszközöket kínál partnereinek. A rivális BigCommerce például tavaly nyáron partnerkapcsolatra lépett a MercadoLibre nevű online piactérrel, hogy a latin-amerikai régióhoz is hozzáférést biztosítson ügyfelei számára. Az Amazon adatai szerint pedig a cég platformját használó kereskedelmi vállalkozások világszerte 300 millió fogyasztóhoz juttathatják el árucikkeiket.

A Shopify igazgatóhelyettese, Aaron Brown azt is elmondta, hogy a vállalat a jövőben további nemzetközi partnerkapcsolatok kiépítését is tervezi. „Arra törekszünk, hogy folyton új lehetőségekkel segítsük a kereskedőinket. Ügyfeleink számára egyre fontosabbá válnak a határokon átnyúló értékesítések, a Shopify pedig elkötelezte magát egy olyan jövő mellett, ahol a kereskedelmet nem korlátozzák többé az országhatárok.”