A Shoprenter 2008 óta minden évben elvégzi a Nagy Webáruház Felmérést a hazai webáruház tulajdonosok közreműködésével. Idén is számos érdekes trend alakulásáról számoltak be az immáron 15. alkalommal elkészült kutatás kapcsán, melyben bármilyen webshopmotort használó e-kereskedő részt vehetett, így nem kizárólagosan csak Shoprentert használók tartoznak bele.

A kérdőívet 725 webáruház-tulajdonos töltötte ki, melyben olyan kérdésekre keresték a választ, mint:

  • Hogyan érinti a webáruházak forgalmát az orosz-ukrán háború és a növekvő infláció?
  • Milyen problémákkal kell a webáruházaknak szembenézni a jelenlegi helyzetben?
    Milyen szállítási és fizetési módokat preferálnak a webáruház-tulajdonosok?
  • Melyek voltak 2022-ben a legtöbbet használt és a legtöbb bevételt hozó marketingeszközök?
  • Mennyien rendelkeznek hagyományos (offline) üzlethelyiséggel a webáruház mellett?
  • A vállalkozás teljes éves forgalmát vizsgálva átlagosan milyen arányban oszlik meg az offline bolt és a webáruház forgalma?
  • Mennyire jellemző a hazai webshopoknál a külföldre történő értékesítés?

Cikkünkben összefoglaltuk a legérdekesebb eredményeket, a teljes részletes kutatás pedig letölthető a nagywebaruhazfelmeres.hu oldalán.

Webáruházak forgalmának változása

Az orosz-ukrán háború és a növekvő infláció a megkérdezett webáruházak

  • 43%-ára negatívan hat, amely a forgalom csökkenésében érezhető,
  • 41%-a nem észlelt semmilyen változást a forgalomban,
  • 16%-ánál a forgalom növekedését eredményezte.

A TOP 3 probléma, amellyel a webáruházaknak a jelenlegi helyzetben szembe kell néznie: az infláció okozta nehézségek, a szállítási költségek növekedése és a nem megfelelő ellátási lánc.

Offline vs. online értékesítés

A webáruházaknak csupán 41%-a rendelkezik hagyományos, offline üzlethelyiséggel is.
A tény, hogy a webáruházak nagyobbik része nem rendelkezik offline üzlettel, jól bizonyítja azt, hogy az e-kereskedelem olyan dinamikusan fejlődik, hogy már hagyományos üzlet hiányában is képes helytállni.

Az offline boltot is működtető kereskedők 43%-a nyilatkozott úgy, hogy bevételük kevesebb mint 30%-a származik az offline értékesítésből, tehát jellemzően a webshopos online forgalmuk teszi ki a bevételük nagyobb részét. Ez az adat jól szemlélteti, hogy az online értékesítésben továbbra is nagy potenciál rejlik azoknak a kereskedőknek, akik még nem rendelkeznek webáruházzal.

Szállítási módok

Az elérhető szállítási módok listáját idén is a házhozszállítás vezeti, a webáruházak 94%-a biztosítja ezt a szállítási módot. 2022-ben kiemelkedően népszerűvé váltak a fixpontos átvevőhelyek (csomagpontok és csomagautomaták) is, melyek összességében közel 50%-os növekedést mutatnak.

A megkérdezett webáruházak körében a TOP3 szolgáltató:

  • GLS
  • Foxpost
  • MPL

Fizetési módok

Jelentős növekedés tapasztalható 2022-ben az online bankkártyás fizetés tekintetében. Már a webáruházak 79%-a biztosítja ezt a fizetési módot a vásárlóknak.
A webáruházakban biztosított TOP 3 fizetési mód:

  • Utánvét
  • Banki átutalás
  • Online bankkártyás fizetés

Marketing

A közösségi oldalakon való jelenlét továbbra is a legnépszerűbb marketingeszköz a webáruházak körében. A megkérdezettek többsége elsősorban Facebookon, Instagramon és YouTube-on van jelen. A TikTok is egyre népszerűbb marketingcsatorna az e-kereskedők számára.

A webáruházak által leggyakrabban használt marketingeszközök: a Facebook hirdetések (72% használja), a keresőoptimalizálás (71% használja) és a Google Ads (59% használja).

A legtöbb bevételt hozó TOP 3 marketingeszköz:

  • Keresőoptimalizálás (leghatékonyabbnak ítélt)
  • Google Ads
  • Facebook hirdetés

Javult a Google Ads megítélése és eredményessége a webáruházak körében. 2022-ben a fizetett hirdetési megoldások közül a Google Ads hozta a legtöbb bevételt a megkérdezett webáruházaknak.

TOP 3 piactér:

  • eMAG (64%)
  • Facebook Marketplace (45%)
  • Árukereső Marketplace (42%)

A Top 5 webáruházon belüli marketingeszköz:

  • Kupon (58%)
  • Elhagyott kosár értesítő (50%)
  • Intelligens termékajánló (40%)
  • Csomagajánlatok (37%)
  • Közösségi megosztás lehetősége (36%)

A felmérés szerint egy webáruház éves marketingköltsége átlagosan több mint 4.600.000 Ft.

Külföldi értékesítés

Az utóbbi időkben egyre egyszerűbbé vált a külföldi terjeszkedés a webshopok számára, ám mégis az tapasztalható, hogy a hazai webáruházak többsége (89%-a) még nem nyit a nemzetközi piac felé, és csak Magyarországon értékesít. Viszont a maradék 11% nagy része már több mint 5 országban is elérhető.

A csak Magyarországon értékesítő webshopok magas aránya részben alátámasztja azt is, hogy a hazai e-kereskedelem is olyan dinamikusan fejlődik, hogy stabil alapot nyújt a vállalkozások számára.

További részletes eredményekért töltsd le a teljes 2022-es Nagy Webáruház Felmérést!