Ha megkérdezzük Európa lakóit, hogy vásároltak-e már árut az Alibaba platformján, azt a választ kapjuk, hogy „Ugyan már, nem”. Ugyanakkor, ha meglátogatjuk az Alibaba logisztikai részlegét, a Cainiao liege-i raktárát, akkor olyan forgalommal találkozhatunk, ami nyilvánvalóvá teszi, hogy ez a kézlegyintés nem igaz. Az európaiak felfedezték a nagy kínai e-kereskedelmi piactér „kincseit”.
Az Ecommerce News Europe egyik korábbi vizsgálatából kiderült, hogy az Alibaba körmönfont stratégiával célozta meg az európai vásárlókat. Nem közvetlenül „támad”, hanem valójában az öreg kontinens kis- és középvállalatait akarja elérni. A német kkv-k vásárlóinak száma a platformon 14 százalékkal nőtt az elmúlt hat hónapban az egy évvel korábbihoz képest és a brit kkv-k is előszeretettel használják a platformot beszerzéseik során.
Ez a módszer egyszerűbb és olcsóbb, mint Kínából eljuttatni az árut közvetlenül a vásárlókhoz. Ez nem B2C, hanem B2B.
Ezzel szemben az AliExpress B2C platform. Itt az árak magasabbak, mint a nagykereskedelemre összpontosító Alibabán. Eközben az utóbbin több kínai eladó van, kevesebb a nemzetközi cég. Ugyanakkor bármelyiket is használja valaki, a Cainiao szerint anyavállalata igazodik a helyi kulturális szokásokhoz, hogy megnyerje a fogyasztókat.
Logisztikai együttműködést kínál a Cainiao
Thomas Yu, a Cainiao globális hubműveletekért és termékfejlesztésért felelős igazgatója ódákat szaval szakmájáról – idézte a szakembert a The Loadstar logisztikai magazin. „A logisztika nem csak egy fizikai művelet, hanem valójában arról szól, hogyan segíthetünk abban, hogy az emberek élményeket éljenek át. Gondoljunk bele, miért vásárolnak az emberek dolgokat! Függetlenül attól, hogy milyen konkrét okot említenek, ami mindet összeköti az az, hogy amit megszereznek a segít abban, hogy boldogabbnak érezzék magukat.”
Más kérdés, hogy boldogabbak lesznek-e a logisztikai üzletág szereplői a kínai szolgáltató megjelenésétől ágazatukban? Mivel a Cainiao a B2B logisztikát veszi át, a szállítmányozók az elsők között lehetnek, akiket ez aggaszt.
Yu szerint érdekes kérdés, hogy cége szállítmányozó vállalat-e vagy sem. „Én inkább azt mondanám, hogy logisztikai szereplők, logisztikai szolgáltatók vagyunk. Nem mi végezzük a szállítmányozást, de ez része annak a szolgáltatásnak, amit kínálunk. Ez azt jelenti, hogy szükségünk van helyi partnerekre, akikkel biztosítjuk az áru útját a végpontok között.”
Ez az utazás azzal kezdődik, hogy a vásárló lenyomja az enter billentyűt, amivel jóváhagyja a megrendelését. Ez azt jelenti, hogy kiválasztotta a fizetési és a szállítás módot a házhoz szállítással, a csomagolással, a raktározással, a szállítással, a légi vagy más fuvarozással, a vámkezeléssel és minden egyéb részlettel együtt. Ennek a folyamatnak szállítmányozás az egyik fontos részlete, de csak úgy, hogy illeszkedik az egész logisztikai háttérszolgáltatásba.
Gyanakvással kezelik a hatóságok a kínai technológiát
„Mi nem vagyunk integrátorok – mondta Yu. – A DHL, a UPS mindent vállal. Mi a termékek iránti keresletet próbáljuk kezelni. Megtervezzük a vásárlások hátterént, az adásvétel lebonyolítását, aminek egy részét mi magunk végezzük, míg más részébe másokat is bevonunk.” A Cainiao jó helyismerettel rendelkező partnereket választ ehhez a tevékenységhez.
Az üzletfelek kiválasztásának egyik legfontosabb feltétele, hogy képesek legyenek bánni a Cainiao technológiájával. Ez azonban a nyugati országok és Kína ellentétei miatt nem zökkenőmentes. Tavaly a belga hírszerzés vizsgálatot folytatott a Cainiao liege-i központjának tevékenységével kapcsolatban.
A belga biztonsági szolgálat emberei a Financial Timesnak (FT) elmondták, hogy a kínai szervezetek, köztük az Alibaba által végzett „esetleges kémkedési és/vagy külső beavatkozási tevékenységek” felderítésén dolgoznak. Az FT cikke szerint egyebek mellett a gazdasági információkat összegyűjtő szoftverrendszerek körül kutakodtak, mivel a kínai vállalatokat arra kényszerítik országuk jogszabályai, hogy megosszák adataikat a pekingi hírszerző szolgálatokkal.
Kínának megvan a szándéka és a lehetősége arra, hogy az európai e-kereskedelmi ügyfelekről szerzett adatokat ne kereskedelmi célokra használja fel – vélik a belga hatóságok szakemberei
A Cainiao a jelentések szerint képes hozzáférni a kereskedőkre, a termékekre, szállítási részletekre és az áruk áramlására vonatkozó adatokhoz. Ezek értékes betekintést nyújthatnak a kínai hatóságoknak az ellátási lánc sebezhetőségébe. Yu szerint nincs mitől tartani. Nem adnak ki adatokat. Csak annyiról tájékoztatják a hatóságokat, amennyire elkerülhetetlen a szabályok betartásához. De ez minden olyan államra vonatozik, amelynek területén tevékenykednek.
Mindenki jobban jár az Alibaba barátkozásával
Liege az Alibaba stratégiájának fontos részévé vált. Más vállalatok is kedvelik, főként azért, mert az a tapasztaltuk, hogy a vámosokkal könnyebb dolgozni ebben a városban, mint más uniós logisztikai központokban. „Liege-ben sokkal könnyebb elintézni a dolgokat és beszélni a vámosokkal” – mondta egy logisztikai szakember. – Máshol nem mindig lehet szót érteni velük”.
Ez persze nem jelenti azt, hogy nincsenek bűncselekmények. A helyi hatóságok lefüleltek egy kínai bandát, amely igyekezett elkerülni a vámok befizetését. A gondok azonban nem korlátozódtak a kínaiakra. A liege-i repülőtér igazgatótanácsa három évvel ezelőtt súlyos kötelességszegés miatt kirúgta Luc Partoune vezérigazgatót. Szabálytalanságokat találtak például a közbeszerzési szerződésekben, fiktív munkahelyeket és indokolatlan költségelszámolásokat fedeztek fel.
Yu szerint a Cainiao azért kedveli Liege-t, mert a teherszállításra összpontosít. „Nagyon megbízható kapcsolatunk van a repülőtéri hatósággal, ezért közös beruházási tervet dolgoztunk ki. A repülőtér fejlesztésére vonatkozó hosszú távú tervek nagyon biztatóak.” Ezzel együtt a Cainiao más európai csomópontokat, logisztikai központokat is keres. Egyelőre nem döntöttek arról, hol telepedjenek le.