Stratégiai együttműködési megállapodást kötött a JD.com a Yandex orosz IT óriással, melynek értelmében Kína vezető online kereskedője a Yandex platformon közvetlenül értékesíti majd áruit az orosz piacon. Mint arról mi is beszámoltunk, a kínai cégek egyre komolyabb terjeszkedésbe kezdtek az európai piacokon, melynek egyik hídfőállása éppen Oroszország, ez a mostani megállapodás is illeszkedik az ázsiai kereskedők által alkalmazott stratégiába.

A Yandex és a Sberbank a tavaly bejelentett kooperáció után most egy közös vállalatot hozott létre, hogy a napi 17 millió felhasználót vonzó platformon elérhetővé tegyék a JD.com termékeit az orosz felhasználóik számára. Az egykori keresőből kinőtt orosz IT cég egyébként az Amazon piacteréhez hasonló szolgálatatás mellett ár összehasonlító szolgáltatást és határokon átívelő e-commerce megoldásokat is kínál ügyfeleinek, ezért nem meglepő a kínai vállalat választása, akik egyre agresszívebben terjeszkednek nemcsak a Nyugat-Európában, de a Lajtán innen is.

A JD.com nem is az első olyan kínai cég, amely hasonló lépésre szánta el magát, hiszen konkurense, az Aliexpress már nagyon hasonló módon megvetette magát az orosz piacon. Az Alibaba ugyanis a Megafonnal és a Mail.ru-val közösen pár hónappal ezelőtt jelentette be, hogy közös vállalatot hoznak létre az orosz piac meghódítása érdekében az Orosz Befektetési Alappal közösen.

A határon átívelő e-kereskedelem 90 százaléka egyébként Kínából érkezik Oroszországba, éppen ezért nem meglepő, hogy az egyébként is fontos szerepet játszó kínai szereplők itt próbálják kiépíteni európai központjaikat. Hasonlóan fontos szerepet játszik Kína az orosz exportban is, hiszen a külföldön értékesített orosz áruk több mint fele az ázsiai országban került értékesítésre. Tavaly 29 százalékos növekedés mellett mintegy 4,75 milliárd euró értékben értékesítettek termékeket az orosz kereskedők Kínában.

A JD.com 2013-ban elsők között jelent meg az orosz piacon, 2015 óta pedig orosz nyelven is elérhetőek az országban a szolgáltatásaik. (Ugyan eddig az általuk forgalmazott termékeknek csak mintegy 20 százaléka volt elérhető az országban.)

Korábban leginkább a mobiltelefonok és elektronikai termékek voltak a fókuszban, a ZTE és Xiaomi termékeket például a JD.com-on keresztül értékesítették Oroszországban, ezzel a lépéssel azonban cég szinte teljes portfolióját elérhetővé kívánja tenni a becslések szerint 2019 végére már 18,6 milliárd dolláros forgalmat bonyolító orosz e-commerce piacon.