Az egyik legnagyobb európai fast-fashion márka elsőként Norvégiában és az Egyesült Királyságban vezet be díjat a termékvisszaküldések után – írja az Ecommerce News Europe.
Nyugodtan nevezhetjük trendnek az ingyenes visszaküldés lassú felszámolását a divatiparban, miután több nagy fast-fashion cég – köztük a Zara és a Boohoo – példáját követve a H&M is meglépte egyes piacain ezt a költségcsökkentő lépést. A svéd cégnek most nagyon is szüksége van a kiadások lefaragására, miután a negyedéves jelentésükben elég kiábrándító eredményekről számoltak be, és részvényeik árfolyama is 18 éves negatív csúcson járt.
A H&M ügyvezetője, Helena Helmersson a Bloombergnek nyilatkozva elmondta, hogy a lépés elsősorban az elszálló nyersanyagárak és az infláció miatt szükséges. “Teszteljük a fizetős visszaküldést mint lehetséges intézkedést. Minden azon múlik, hogy a vásárlóink hogy reagálnak majd.” – nyilatkozta. Ugyanakkor némi optimizmussal hozzátette: “Még mindig sok a bizonytalanság, de úgy tűnik, az infláció elérte a csúcsot, és lassan, de biztosan csökkenni fog. A legnagyobb probléma, ami jelenleg érint minket, az a magas dollárárfolyam.”
Augusztusban írtunk arról, hogy a Boohoo is meglépett hasonlót a brit piacon, ahol 1.99 fontot számol fel a visszaküldött termékek után, hasonlóan a Zara 1.95 fontos, korábban bevezetett díjához. A lépést elsősorban a megnövekedett szállítási költségekkel indokolták, és azzal, hogy sokan eleve azzal a tudattal rendeltek több terméket, hogy egy részüket biztosan visszaküldik majd, illetve a manapság divatos ruhapróbálgatós videókhoz van csak szükségük rá. Az intézkedés természetesen nem aratott nagy sikert a vásárlók körében.
A kifutás eltart majd egy ideig
A H&M bejelentését leginkább az óvatosság jellemzi, és elsősorban teszt jelleggel, kizárólag az online rendelések esetén kívánják bevezetni az intézkedést az említett országokban. “Nincs pontos időlimitünk a bevezetésre. Még egyszer: meg fogjuk nézni az eredményeket, és megvizsgáljuk, hogy mennyire fontos befolyásoló tényező ez.” – nyilatkozta Helmersson a CNN-nek.
Az említett nehézségek mellett a cégnek komoly bevételkieséssel kell számolnia az orosz piacról való kivonulás, illetve az Ukrajna területén zajló háború miatt is. Ha mindehhez hozzávesszük a válság következtében visszaeső vásárlási hajlandóságot és a dráguló üzemanyagárakkal járó plusz költségeket, érthetőnek tűnik a lépés.