A cél: bekerülni a top 3-ba a régióban – interjú Várkonyi Balázzsal, az Extreme Digital vezetőjével

“Hosszú és rögös út, amíg két cég egyesülni tud” - interjú Várkonyi Balázzsal, az Edigital vezetőjével

A Gazdasági Versenyhivatal október 17-ei sajtóközleményében számolt be arról, hogy engedélyezi a hazai piac két meghatározó szereplője, az Extreme Digital és az eMAG itthoni leánycégének fúzióját. Várkonyi Balázst, az Extreme Digital vezérigazgatóját kérdeztük a részletekről, és a közös tervekről.

Kosárérték: A GVH döntésének értelmében megtörténhet az Dante International Kft., vagyis az eMAG magyarországi leányvállalata és az Extreme Digital Zrt. egyesülése. Mi a következő lépés, és mikorra zárulhat le ez a folyamat?

V.B.: Viszonylag hosszú és rögös út, amíg két – ráadásul ilyen méretű – cég egyesülni tud, és ebben a versenyhivatali döntés egy fontos mérföldkő. A munka nagy része nem kezdődhetett el, hiszen a GVH döntéséig mi konkurencia voltunk egymásnak, vagyis adatokat, információkat versenyjogi okokból nem oszthattunk meg. A mai nap nagyon fontos, hiszen a tulajdonosok akarata, ami februárban megszületett így végrehajtható lesz. Innen kezdődik egy úgynevezett closing folyamat, aminek a végén aláírjuk majd azt a végleges dokumentumot, amivel a két cég összeolvad , szabályozva a tulajdoni hányadokat és az egyéb részleteket, de ennek elindításához meg kellett várnunk ezt a döntést. Most már közvetlenül is megoszthatunk információkat egymással, és ha nagyon gyorsak leszünk, az egyesülés akár már novemberben meg tud történni.

Kosárérték: Vagyis elképzelhető, hogy az idei Black Friday-t már közösen tervezik?

V.B.: Addigra az összeolvadás megtörténhet, és ha ez így lesz, a köré egy újabb sajtóvisszhangot és PR eseményt szervezünk majd mind a beszállítók, mind az ügyfelek, és természetesen a dolgozók számára is. De a szezon hátralévő részének összehangolásáról már lekéstünk, hiszen mindkét cég már hosszú hónapok óta készül rá: maguk az akciók és a termékek fizikailag is megvannak. Annyi történhet, hogy bizonyos beszállítók felé már egységesen tudunk fellépni, ami jobb akciókat, és akár kedvezőbb árakat eredményezhet, de az igazi hatás majd csak a jövő évtől fog jelentkezni.

Várkonyi Balázs

Kosárérték: Az egyesülés után megmarad mindkét brand ebben a formájában?

V.B.: Az egyeztetés és a közös munka ebben sem kezdődhetett el, még nincsenek konkrét tervek ezzel kapcsolatban. Az e-kereskedelem világában minden a számokról szól, és én mint tulajdonos és ügyvezető azért támogattam az egyesülést, mert ebben az üzletben kis haszonkulcs mellet kell minél több vevőt kiszolgálni, minél több terméket eladni. Két nagy cég egyesülése arra ad lehetőséget, hogy optimalizáljuk a logisztikát, a marketinget, az ügyfélszolgálatot, a beszerzést, az üzleteket, egymás szinergiáit megkeresve és erősítve. Így a nagy számokkal kedvezőbb működési feltételeket tudunk majd biztosítani, és ezáltal piacképesebbek tudunk lenni. Ez igazából felkészülés arra, hogy amikor a piac egyre inkább a multik és a nemzetközi szereplők irányába megy, ez legyen az a cégcsoport, ami fel tudja venni velük a versenyt, és magyar tulajdonú cégként itthon jelentős szereplők tudjunk maradni. Két márkát működtetni nyilván nem túl optimális, de mindkettőnek elég erős ügyfélbázisa van, és a célcsoportja is különbözik. Másért szereti valaki az Extreme Digitalt, és másért vásárol az eMAGnál. Persze olyanok is vannak, akiknek csak az ár számít, de nagyon sok vásárlónál egyéb értékek is fontosak. Az Extreme Digitalnak – hibrid modellt követve – offline üzlethálózata is van, az eMAG pedig teljesen online rendszer. Vannak észérvek amellett, hogy ezt a két márkát valahogy összevonjuk, de amellett is, hogy ezek külön működjenek egymástól. Ez a következő évek zenéje, de egy biztos: az idei szezont és a következő hónapokat még teljesen külön fogjuk csinálni, csak nagyobb volumenű dolgokban fogunk tudni együttműködni. A további részleteket, például az üzletek esetleges megosztását és a szolgáltatások összehangolását és javítását fokozatosan dolgozzuk ki, legfontosabb szempontként az ügyfelek érdekeit figyelembe véve.

Kosárérték: Említette a Webshippy és a Kosárérték szeptemberi meetupján, hogy további terjeszkedést helyeztek kilátásba. Ezt elsősorban a régióban, vagy azon kívül is tervezik?

V.B: Mi az tűztük ki célul, hogy a régió első három kereskedelmi rendszere közé kerüljünk, ez az elsődleges víziónk. Egyébként ettől már nem vagyunk messze, mert az összeolvadással tényleg az egyik legnagyobb cég jön létre a térségben, úgyhogy a feladat az, hogy ezt tovább erősítsük. Egyelőre az, hogy az Amazon babérjaira törve meghódítsuk a világot, még nincs tervben.

Kosárérték: A közelmúltban írtunk arról, hogy az eMAG is egyike annak a négy nagy európai cégnek, akik International Marketplace Network néven közös platformot fejlesztenek. Az egyesülés következtében az Extreme Digital termékei is meg fognak jelenni ezen a platformon?

V.B.: A rendszer, amihez az eMAG is csatlakozott, egy hatalmas volumenű fejlesztés, amin náluk is kb.1500 fejlesztő dolgozik, és óriási energiát fektetnek bele. A jelenleg Romániában, Bulgáriában, Lengyelországban és Magyarországon használt marketplace szoftver is nagyon magas szintű tudással bír. Ezt most a többi, hasonló marketplace rendszerrel hangolják össze, felhasználva a tapasztalatokat és megtartva jó tulajdonságokat, hogy egy közös, mégjobb minőségű vásárlási modell jöhessen létre, aminek biztosan része lesz az Extreme Digital, mind Magyarországon, mind pedig azokban az országokban, ahol jelen van. Ez egy olyan mértékű újítás és különlegesség, ami biztosan a vásárlás egyik jövője lesz.

mm
Buzás Attila

Újságíró, webhosting szakértő, a Kosárérték e-kereskedelmi magazin szerkesztője

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!