Az e-kereskedelemben robbanásszerű fejlődés történt az utóbbi hónapokban: a webshopok nagy részének forgalma a többszörösére emelkedett, és rengeteg új szereplő, webáruház jelent meg a piacon, akik közül sokan valamilyen kész webshopmegoldás mellett döntöttek.

A járványhelyzet fenekestül forgatta fel a vásárlói szokásokat, ami elsősorban az elektronikus kereskedelemnek kedvezett. A Nielsen piackutató világszinten végez kutatásokat a témában, és határozottan állítják, hogy a változások egy része tartós lesz. A hazai elemzői szakma is nagyjából egyetért ebben: az itthoni piacon is jelentős a növekedés mind a vásárlók számában, mind pedig a vásárlások átlagos kosárértékében, főként egyes piaci szegmenseket tekintve.

Az érdeklődés növekedésére természetesen a kereskedők is reagáltak, hiszen sok olyan szereplő lépett “elektronikus útra”, akik eddig vagy csak fizikai üzletben értékesítettek, vagy volt ugyan lehetőség náluk internetes rendelésre, de nem fektettek rá nagyobb hangsúlyt. Ezenkívül persze olyanok is beléptek a piacra, akik eddig egészen más területen dolgoztak, és pont a járvány miatt voltak kénytelenek váltani, vagyis teljesen kezdőként indítottak webáruházat az utóbbi hónapokban.

Nehéz (vagy inkább lehetetlen) pontosan megmondani, hogy mekkora lehet a belépők száma, hiszen arról sincsenek pontos adatok, hogy ezt megelőzően hány webshop üzemelt hazánkban. Mégis kísérletet teszünk a növekedés volumenének érzékeltetésére úgy, hogy három, Magyarországon népszerű bérelhető webáruház-rendszer üzemeltetőit kérdeztük a március elejétől májusig terjedő időszakról. Ezenkívül megkerestünk 1-1 kereskedőt, akik a megvizsgált webshop megoldásokat választották, és megkérdeztük őket a döntésük okairól, illetve az eddigi tapasztalatokról.

Shoprenter

A debreceni székhelyű fejlesztőcsapat webshoprendszere az egyik legnépszerűbb, 100%-ig magyar fejlesztésű webáruház-platform, amelyet több mint 4000 hazai e-kereskedő használ. Kérdésünkre Szávai Norbert, a cég marketingvezetője elmondta, hogy erőteljes növekedést tapasztaltak a kérdéses időszakban, ami számokban kifejezve nagyjából 700 új előfizetőt jelent – persze ezek között számos olyan webshop is van, amely még fejlesztés alatt áll. Ez a szám nagyjából kétszerese a hasonló időszakban megszokott forgalomnak. A termékkörre nézve a boltok közel harmada (29%) az “Élelmiszer és étrend-kiegészítők” kategóriát adta meg. Mivel összesen 20 termékkategória van a rendszerben, ezt nagyon is kiemelkedőnek tekinthetjük.

Az online üzletág elindításáról egy monori, klasszikus családi vállalkozásban 30 éve működő zöldség-gyümölcs kereskedés üzemeltetőjét kérdeztük, akik április 8-án indították el a zoltsegethazhoz.hu webshopot a Shoprenter rendszerében. Ők nem rendelkeztek tapasztalatokkal az e-kereskedelemről, kizárólag klasszikus bolti értékesítést végeztek, de elmondásuk alapján már régóta fontolgatták, hogy valamilyen formában érdemes lenne az interneten keresztül is értékesíteni. A járványhelyzet következtében ez bizonyult az egyetlen lehetőségnek, hogy elérjék azokat a vevőiket is, akik nem mozdulhatnak ki.

Több lehetőséget is megfontoltak, de számukra a Shoprenter tűnt a legjobb és a legegyszerűbb választásnak, amit tapasztalataik szerint bármiféle előképzettség nélkül is könnyű kezelni és karbantartani.

Kiemelték, hogy nagyon elégedettek az ügyfélszolgálattal, akik bármilyen kérdésben segítséget nyújtottak nekik. Az oldalt számukra könnyű volt kezelni és minden apró részletet könnyen be lehetett beállítani.

Unas

A soproni cég által fejlesztett és üzemeltetett unas.hu az egyik legnépszerűbb hazai webáruház-rendszer: több mint 5000 webshopot szolgálnak ki. Az elmúlt hónapok történései még a cég alapítóját és ügyvezetőjét, Kóczán Tamást is megdöbbentették: a tavalyi év ugyanezen időszakához képest közel 50% növekedést realizáltak, 2 hónap alatt 300 új webáruház indította el online felületét a szolgáltatásuk segítségével. Ezenkívül sok meglévő előfizető is új lehetőségeket vett igénybe, többen magasabb webáruházcsomagra váltottak át a bővebb funkcionalitás miatt.

Alkalmazkodva a kiskereskedelmi piac átalakulásához, mindenféle témában nyíltak webáruházak az Unas rendszerében. Persze sok a maszkokat, fertőtlenítőszereket árusító projektáruház, viszont szép számmal nyíltak a lokális, helyben kiszállító üzletek: pékségek, hentesek, de még a sarki fűszeres is felismerte, hogy milyen lehetőségeket rejt az online világ. A home office terjedésével jól fogytak a laptopok, a webkamerák és az egyéb otthoni munkavégzéshez szükséges kellékek. A sporttermékeket árusító webáruházak is felíveltek, illetve egy pelenkákat forgalmazó áruház bevétele a hatszorosára ugrott az utóbbi időszakban.

“Az új webáruházak üzemeltetői között javarészt olyan kereskedők szerepelnek, akik rendelkeztek már fizikai bolttal, de azokat vagy ideiglenesen bezárták, vagy jelentősen megcsappant a forgalmuk. Persze indítottak olyanok is webáruházak, akik nem kereskedtek azelőtt. Ők eleve csak az online értékesítésben gondolkoznak fizikai bolt nélkül, amit manapság akár kiszervezett logisztikával, termékek raktározása nélkül is meg tudnak tenni.” – mondta el az ügyvezető.

Az Unas új ügyfelei közül a biobani.hu bio- és reformélelmiszereket, táplálékkiegészítőket, valamint allergénmentes mosó- és tiszítószereket és kozmetikumokat forgalmazó webáruház üzemeltetőit kérdeztük. Elmondásuk alapján az eredeti tervek szerint a webáruház elindítása csak a fizikai üzletben való értékesítés felfutását követte volna, azonban a járványhelyzet egészségügyi kockázatai miatt április elején az online árusítás megkezdése mellett döntöttek. A kereskedelemben nem, ugyanakkor egy cég elindításához és üzemeltetéséhez szükséges egyéb területeken már korábban rendelkeztek némi tapasztalattal.

Soproni vállalkozásként az Unas kézenfekvő lehetőséget jelentett számukra. Tapasztalataik közül kiemelték a template-ek változatosságát és könnyű kezelhetőségét, valamint az admin felület logikus felépítését és felhasználóbarát használhatóságát.

“A chat support hatékony segítséget nyújtott azokban a kérdésekben, amelyekre nem találtunk választ – az amúgy kellően részletes – offline súgóban. A termékek felvitelében nagy segítséget jelent az Excel-alapú importálás. A külső számlázó és bankkártyás fizetőhely alkalmazások összekapcsolása a leírások segítségével egyszerű, működésükben nem tapasztaltunk problémát” – összegezték a tapasztalatokat.

Shopify

A világ egyik legelterjedtebb kész webshoprendszere, amely önállóan és egyedi weboldalként vagy social media csatornába beépülve is működik. A kanadai illetőségű cég sajtóosztálya érdeklődésünkre nem sok információt árult el a kérdéses időszak eredményeiről, és a magyar kereskedőkre vonatkozó kérdéseinkre sem kaptunk választ, de a befektetőknek szóló negyedéves jelentés itt is erős növekedésről számolt be. Néhány szemléletes szám:

  • Az első negyedév bevétele 470 millió USD volt, ami 47%-kal magasabb az előző évi megegyező időszakának bevételénél.
  • Márc. 13 és ápr. 14 között 62%-kal több új webshop készült az ezt megelőző 60 nap átlagához viszonyítva.
  • Az előző 60 napos időszakhoz képest 45%-kal több olyan ügyfél vásárolt a platformon működő weboldalakon, aki ezt korábban még sosem tette.

Természetesen a növekedésben az is szerepet játszott, hogy számos olyan kedvezményt vezettek be a járványhelyzet miatt, mint a 15 helyett 90 napos ingyenes próbaidőszak a sztenderd előfizetéseknél is, vagy az ajándékkártya-opció minden előfizetési szintnél.

A Shopify-on frissen indul hazai boltok közül az sosmaszk.hu webshop üzemeltetőjénél, a Deluzzo Kft.-nél érdeklődtünk. Elmondásuk szerint a webáruházat március közepén, a koronavírus-járvány elején hozták létre, ahol kizárólag egy magyar gyártó maszkjait értékesítik. A motivációt a patikákban található maszkok hiánya, és a magyar cégek erősítése adta – a kínai termékek ellensúlyozására. A cég nem számít kezdőnek az e-kereskedelemben, hiszen régebb óta foglalkoznak kisbútorok online nagy- és kiskereskedelmével.

Fizikai üzletük klasszikus értelemben véve nincsen, bemutatótermünk van Budapesten a IV. kerületben, ahol a legnépszerűbb darabok kipróbálhatóak és megrendelhetőek.

Első áruházuk indulásakor több webshop motort is leteszteltek. Azért döntöttek a Shopify mellett, mert egy formabontó, jól optimalizálható, dinamikusan fejlődő webshop-motorra volt szükségük.

“Az ügyfélszolgálat kimagasló, 0-24-ben elérhető, és mindenben szinte azonnal tudtak segíteni. Folyamatosan tartják a lépést a legújabb trendekkel. Egyre több alkalmazás segíti a munkánkat is. A kezelőfelület egyértelmű, sok praktikus újítást érkezik időről időre, amellett, hogy rendkívül megbízhatóan működik.“ – mesélték a tapasztalataikat.

A bérelhető megoldások további nagy előnye a gyorsaság, ami ebben a helyzetben az egyik legfontosabb szempont lehet, hiszen az egyes termékekre ugrásszerűen megnőtt kereslet kiszolgálásánál nincs idő több hónapos előkészítésre. Manapság már szinte nem létezik olyan igény, amire ne volna megfelelő modul ezekben a rendszerekben, így – ha csak a termékkörünk vagy a tevékenységünk valamilyen szempontból nem teljesen rendhagyó – a legtöbb online B2C értékesítési feladatot megoldhatjuk a segítségükkel.