A 2022-es makrogazdasági kihívásokat követően az olyan tényezők, mint a lassuló gazdaság és a vásárlóerő csökkenése  komoly hatással lesznek 2023-ban a kiskereskedelmi eladásokra – derül ki a Deloitte jelentéséből.

Az ötven iparági vezető megkérdezésével készült, és a Retail Dive által kielemzett jelentésből kiderül, a vezetők kétharmada azt várja, hogy az ár egyre inkább fontosabbá válik, mint a márka- vagy bolthűség. Szinte minden válaszadó azt mondta, hogy a fogyasztók anyagi helyzetének változása nagy kihívások elé állítja a kiskereskedőket – főleg azért, mert a pénzügyi kiszámíthatóság visszaesése miatt egyszerűen nehezebbé válik mást ajánlani az alacsony áron túl.

Problémák mindkét oldalon

A pénzügyi nehézségek értelemszerűen nemcsak a vásárlókat, hanem az eladókat is érintik: sokan egyszerűen kiszorulnak az értéklánc mindkét oldaláról, ezért legtöbben az árrés növelésének lehetőségére fognak összpontosítani. Eközben a válaszadók fele kifejezetten nem tervez például a fenntarthatóság növelésébe fektetni – annak ellenére, hogy az elmúlt évek trendjei alapján egyre fontosabbá vált ez is a vásárlók számára. Egységesen arra számítanak, hogy az infláció megnyomja a haszonkulcsokat is: tízből hatan a működési költségek növekedésével számolnak.

Tízből hét válaszadó jelölte meg első számú kihívásként a munkaerőt, illetve annak hiányát, de megemlítették a lopások megnövekedett számát is, ami menetrendszerűen érkezik gazdasági válság idején. És persze ott a fogyasztáscsökkenés, ami logikusan következik abból, hogy az embereknek kevesebb elkölthető pénze van.

Egyre fontosabb a produktivitás és a rugalmasság

Van azért optimista jövendölés is a tényleg nagyon viharosnak ígérkező 2023-ra: a kiskereskedők már a koronavírus-járvány óta kénytelenek voltak rugalmasságot tanulni, és a legtöbben már tudják, hogy nem hagyatkozhatnak pusztán a hagyományos költségcsökkentésre a visszaesés alatt. Ehelyett a kiskereskedőknek meg kell vizsgálniuk, hogyan voltak a legproduktívabbak az elmúlt években, az ellátási lánc kezelését és a folyamataikat csiszolva – ez kell ahhoz, hogy megvédjék a haszonkulcsot, és a jövőbeni nyereségességre törekedhessenek. Az igazi X-faktor pedig a gyorsan fejlődő és alkalmazkodó fogyasztó.

A felmérést végző és elemző cégek álláspontja szerint nagyon fontos lenne a világjárvány idején felfutott innovációk folytatása: az ellátási láncok korszerűsítése, a helyi fulfillment központok automatizálása és a zökkenőmentesebb visszaküldési megoldások mind segíthetnek talpon maradni az online kereskedelemnek.

Tízből hat vezető gondolta úgy, hogy a digitális kereskedelem fejlesztése a legfontosabb növekedési lehetőség, kiemelkedően jelentős ezen belül is a közösségi kereskedelem, hiszen a Z-generáció hatvan százaléka már a közösségi médiacsatornákat is használta a tavalyi ünnepi vásárlásokhoz.