Az e-kereskedelem idén nagyobb fókusz kapott, mint valaha: a kereskedők óriási energiákat összpontosítottak arra, hogy a lehető leggyorsabban reagáljanak a járvány miatt megváltozott helyzetre. A piaci szereplők célja, hogy fennmaradjon az érdeklődés az online vásárlás iránt, és a jövőben preferált csatorna legyen. Többek között ezeket a szempontokat is figyelembe véve írták ki idén a pályázatot az Év Internetes Kereskedője Díjra, amelyre szeptember 16-ig díjmentesen jelentkezhet bármelyik online kiskereskedelmi tevékenységet végző hazai vállalkozás. A közönség ezzel párhuzamosan szeptember 27-ig szavazhat a három kedvenc webáruházára.

Idén tizennegyedik alkalommal rendezik meg az Év Internetes Kereskedője Díj elnevezésű szakmai versenyt, amely a legjobb online kereskedőket díjazza a vásárlóközönség, illetve szakértő zsűri döntése alapján. A díj legfőbb célja, hogy a díjazottak saját példájukon keresztül érzékeltessék, hogyan lehet a webáruházukon keresztül az egész szektor iránti vásárlói bizalmat növelni.

A díj döntési szempontrendszerén óhatatlanul változtatott a járványhelyzet, amely a vészhelyzet alatti boltbezárások eredményeként a kiskereskedelmi forgalmat egyértelműen az online csatornák fele terelte, előnybe hozva azokat a kereskedőket, amelyek online is jelen vannak. Emiatt idén azok a kimagasló teljesítményt nyújtó kereskedők érdemelhetik ki az elismerést – a forgalmi adatok figyelembevétele nélkül –, amelyek megoldásai üzleti fenntarthatóságot, ügyfélélményt növelő, logisztikában élenjáró, valamint környezetkímélő működést tudtak biztosítani.

Idén először közönségdíjat alapítanak a szervezők az online vásárlók véleményének megjelenítésére. A fődíjat az kapja, aki valamennyi kategóriában szakmailag kiegyensúlyozottan teljesít, és a vásárlók illetve a zsűri megítélése alapján is a legjobb.
Idén első alkalommal a díj házigazdája és a szervezésben együttműködő partnere az Internet Hungary / Csermely Ákos. A díj főtámogatója a Mastercard, kiemelt támogatója pedig a Magyar Posta és a GoodID.

A pályázat részletei

Az idei Év Internetes Kereskedője Díjra szeptember 16-ig díjmentesen pályázhat bármely magyarországi bejegyzésű vállalkozás, amely online kiskereskedelmi tevékenységet folytat. A vásárlóközönség ezzel párhuzamosan augusztus 31-szeptember 27. között szavazhat három kedvenc webáruházára. Ennek ösztönzésére a szervezők értékes ajándékokat kínálnak a szeptember végi sorsoláson.

Idén először már a GoodID mobilalkalmazással is lehet szavazni. A szavazás ebben az esetben teljesen anonim módon történik, ráadásul dupla nyerési esélyt is ad az appot letöltő felhasználó kezébe. Mind a pályázással, mind a nyereményjátékkal kapcsolatos tudnivaló a díj weboldalán, a http://evker.hu oldalon olvasható.

Fókuszba került az e-kereskedelem

Az e-kereskedelem most nagyobb fókusz kapott, mint az elmúlt két évtizedben valaha. A kereskedők óriási energiát összpontosítottak arra, hogy a lehető leggyorsabban reagáljanak a pandémia miatt megváltozott helyzetre, forgalmi rekordjaik megdöntése mellett lázasan dolgoznak a teljesítményük felskálázásán. A Díj egyik szakmai partnere, a Reacty Digital kutatása alapján a szektor 2019-ben 781 milliárd forgalom mellett 17%-kal nőtt. A koronavírus következtében új lendületet kapott az online melegétel, élelmiszer, egészség és wellness termék, valamint a háztartási és vegyi áru rendelése. A pandémia miatt a lakosság bizalma egyértelműen a hazai kereskedőktől való rendelés irányába fordult, még akkor is, ha korábban külföldről vásárolt. A 2020. júniusi kutatási adatok szerint a járványhelyzet alatt az online fizetések aránya 60%-ra (a 2019. évben mért 57%-ról), míg a futárszolgálatos kiszállítás 84%-ra emelkedett (2019-es 78%-ról).

„A piac célja, hogy ne csak a járványhelyzet miatti szükségmegoldásként maradjon fenn az érdeklődés az online vásárlás iránt, hanem erről a szintről is tovább fejlődni képes és preferált csatorna legyen, vagyis az internetre terelődött fogyasztók továbbra is szívesen vásároljanak online, kiemelt jelentőségű alternatíva maradjon az online vásárlás a fizikai boltihoz képest” – mondta Deák András, a díj szervezője.

Ez utóbbihoz nyújt kapaszkodót immáron 14. éve az Év Internetes Kereskedője Díj  nyertesei weboldalára „kitűzött” embléma is, amelyet a nyertesek egy publikus szempontrendszer, a vásárlók preferenciája, valamint a szakértői zsűri szavazatai alapján szerezhetnek meg, így a vásárlók, valamint az e-kereskedelmi szakma egyfajta bizalmi védjegyét is jelképezi.

„Az elmúlt hónapok történései óriási lökést adtak az internetes kereskedelemnek, ennek pedig a vásárlók a legnagyobb haszonélvezői, miközben ők azok, akik formálják is az online vásárlást. A Mastercardnál úgy látjuk, hogy ma már nem elég egy jó termék vagy szolgáltatás, legalább olyan fontos, hogy milyen utat jár be a vásárló, amíg kézhez kapja azt. Ezért is támogatjuk Az Év Internetes Kereskedője versenyt, hiszen ezek a megmérettetések mutatják meg, hogy kik azok a kereskedők, akik nem csak eladni akarnak, de folyamatosan figyelnek a vásárlói igényekre és innovatív megoldásokkal tűnnek ki az egyre kiélezettebb piaci versenyből” – mondta Eölyüs Endre, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója.

„A vírushelyzet az e-kereskedők és logisztikai partnereik számára is új helyzetet teremtett, melyben egyszerre kellett megbirkózni a hirtelen megnövekedett kereslet kiszolgálásával és az áru biztonságos eljuttatásával. Ebben az időszakban kiemelten fontossá vált a szoros kapcsolattartás, a zökkenőmentes együttműködés a partnerek között” – mondta a Magyar Posta vállalati értékesítési igazgatója, Ráczné Hegedűs Klára. Hozzátette: „Közös felelősségünk, hogy az online vásárlás iránti megnövekedett igényt a kiszolgálás minőségének és a biztonságának folyamatos javításával fenntartsuk.”

A tavalyi nyertesek

A 2019. évi versenyben nagyvállalati kategóriában a Decathlon, míg a KKV-k között a Lumenet lett az Év Internetes Kereskedője.

Tavaly a Decathlon már másodjára lett az első az Év Internetes Kereskedője versenyen a szakmai zsűri és a vásárlók véleménye alapján. „A jelen környezetben kifejezetten fontos, hogy minden kereskedő erősítse az online jelenlétét és közben ne felejtse el, hogy a vevő számára értelmezhetően kell a vásárlás lehetőségét biztosítani az offline/online csatornák közötti rugalmas átjárással, nem pedig teljesen külön üzletágként kezelni az online-t és offline-t. A feladatunk, hogy a vevő számára kialakítsuk azt az ökoszisztémát, melyben ki tudja választani a számára leginkább kényelmes vásárlási formát. Legyen szó felhasználói élményről, szállítási- vagy éppen fizetési módokról. Egyértelműen látszik az online csatorna térnyerése, a piacnak és a szereplőknek most erre a megváltozott helyzetre kell készülnie. A Decathlonban ez a munka már sok évvel ezelőtt elkezdődött és a 2019-es éven túl a Covid-időszak után még inkább felgyorsul” – hangsúlyozta Román Gergely, a Decathlon digitális igazgatója.

Zabari István, a Lumenet ügyvezetője a KKV díj nyerteseként hozzátette: „A Lumenet esetében a már három alkalommal elnyert rangos díj nagyban elősegítette ismeretségünket és belső fejlődésünket. Meggyőződésünk, hogy a rangos versenyre való szakmai felkészülés minden alkalommal jobbá tette a Lumenetet, ezért is indulunk minden évben újra, és ugyanezt tanácsoljuk minden e-kereskedőnek, aki hatékonyabbá, jobbá szeretné tenni folyamatait, felhasználóbarátabbá webáruházát. Ezt a felkészülést pedig a vevőid százszorosan is meghálálják, mert tudják, hogy ez nem rólad, hanem róluk szól. A díj… az csak hab lesz a tortán.”