Az elmúlt 13 évben rengeteg webáruházzal foglalkoztam. Köztük a sajátunkkal is. Sokat töprengtem azon, hogy mik egy igazán jól működő (és profitábilis) webáruház jellemzői. Próbáltam a nagy összképet darabokra szedni és részenként vizsgálni, hátha így könnyebb rájönni, hogy milyen személyes tudás, praktika vagy folyamat áll egy jó, egy sikeres webshop mögött.
Talán nem árulok el nagy titkot, de tökéletesen egységes képlet nem létezik. Vannak olyan feltételek, melyeknek meg kell felelni, de a legfontosabb az adott helyzet elemzése és az arra adott válasz. Azaz a felismerés és az alkalmazkodás. Akárcsak a természetben. Nincs varázslat, nincs szuper formula. Hogyan is lehetne? Nagyban különbözik egy piacvezető táplálékkiegészítő webáruház és egy a piacra most belépő esküvői gyűrűket értékesítő webshop. Mind büdzsében, mind lehetőségben, mind a termék sajátosságait illetően. Nem működhetnek ugyanazon formula alapján.
A webshopok sikere mögött a sok apró, egymásra épülő, jól elvégzett feladat áll. Ennyi, nem több.
A rossz hír az, hogy kevesen képesek ezeket a feladatokat folyamatba szervezni és önállóan, részenként is jól megcsinálni. Valljuk be, nem is egyszerű. Leírni sokkal könnyebb.
Nagyon kevés olyan webáruházzal találkoztam, mely tényleg be tudta váltani a hozzá fűzött reményeket. Főleg, ha a remélt profitot vagy az önműködő voltát vizsgáljuk. Egy webáruház akkor lesz hosszú távon igazán sikeres, ha minden működtető elem a helyére kerül. Ha kíváncsi vagy melyek ezek a komponensek, akkor olvasd el a Webshopok feketén-fehéren könyvet.
Ha mégsem akarod elolvasni, akkor egy rövid összefoglaló, nehogy valamiről lemaradj.
Az öt pont
A webáruházak működését öt meghatározó egységre bontottam. Ezen komponenseket vizsgálva készítettem egy listát, hogy mire érdemes kiemelt figyelmet fordítani.
- Jó termék: jó minőség, jó áron, jó beszállító, kereslet
- Kiváló webshop: jól működő, gyors, informatív, ergonomikus weboldal
- Szuper marketing: láthatóság, üzenet, célközönség, ajánlat
- Jó logisztika: gyors, pontos, sérülésmentes csomagolás és kiszállítás, professzionális raktározás
- Olajozottan működő ügyfélszolgálat: kérdések gyors megválaszolása, problémák kezelése, utókövetés, visszajelzések feldolgozása
Jó termék
A jó termék meghatározása komplex, de egyszerű is,. Így összegezném: a jó termék = jó minőség, jó áron, jó beszállító, kereslet.
A termék kiválasztása döntő befolyással bír a webshop sikerességét illetően akár niche, akár “tucat” termékről beszélünk. Természetesen később lehet termék portfoliót cserélni, de az olyan, mint a költözés. Sok nyűggel jár.
Minőség
Ha a termékről beszélünk akkor annak minősége jut a vásárló eszébe (az ár mellett). A jó minőséget ebben a kontextusban az árhoz mérten értem, azaz a minőség ár-érték arányban legyen jó. Nem lehet elvárni, hogy egy 20 éves leharcolt Skoda ugyanazt az élményt nyújtsa, mint egy vadiúj Mercedes. Az alapfunkcióját ellátja, de az élmény más. A termék minősége esetén ugyanez az elv érvényesül.
Attól mindenesetre óva intek mindenkit, hogy olcsó és rossz minőségű terméket forgalmazzon, mert a panaszok és a garanciális igények megölik az ember idejét és idegrendszerét. Persze vannak olyanok, akik szeretik a kihívásokat…
Anno a Sneci.hu webshopunknál fordult elő, hogy egy rod-pod (aki nem ismeri annak segítek, ez egy bottartó állvány, amire 2-3 horgászbotot is fel lehet helyezni) amiből ráadásul jól be is vásároltunk nagyon silány minőségű volt. Minden eladott ötödik termék után kaptunk egy minőségi reklamációt vagy szimplán visszaküldték a terméket. Gyorsan észlelve a hibát levettük a terméket a kínálatunkból, majd hosszas egyeztetés után a gyártó visszavette az összes rod-podot. A történet viszonylag jól végződött, de Zsolti (az üzlettársam) nehezen viselte az időszakot, mert az egész folyamatot ő menedzselte.
Jó ár
Az árral kapcsolatos első kérdésem, hogy kinek jó? Neked vagy a vásárlónak? A legjobb természetesen, ha mindkét fél számára az. Azt azonban vedd figyelembe, hogy a webshop működésének fedezete az árrés. Az árrés biztosítja a fenntartási költségeket, a fizetéseket, a marketinget, mindent.
Az árrés két összetevője maga az ár és a haszonkulcs. Ha szerencsés az együtt állás, akkor mindkettő kellően magas. Érdemes előzetes számításokat végezni arra vonatkozóan, hogy egy-egy vásárlás milyen végeredménnyel zárul.
Kosárérték | 40.000 Ft | 100.000 Ft | 25.000 Ft | 10.000 Ft |
Haszonkulcs | 15% | 5% | 40% | 70% |
Árrés | 6.000 Ft | 5.000 Ft | 10.000 Ft | 7.000 Ft |
A fenti táblázatban szereplő példák rámutatnak arra, hogy milyen változatos végeredmények születhetnek az ár, haszonkulcs kombóból. Figyelmet érdemel még a termék súlya és nagysága, mely a szállítás és csomagolás költségét befolyásolja.
Egy korábbi ügyfelünk egy szuper webáruházat épített, melyben reform élelmiszereket értékesített. Nagyon szép volt a webshop, nagyon szuper termékek voltak benne. Sajnos a működést negatívan befolyásolta a relatíve alacsony kosárérték és a viszonylag alacsonyan meghatározott ingyenes szállítási küszöbérték. Egy 15.000 Ft-os kosár esetén, ha az ügyfél csak rizst vagy más nehéz terméket vásárolt könnyen fordult át negatívba a rendelés profit tartalma. Érdemes ezekre az “apróságokra” is kiemelt figyelmet fordítani.
Mi egyébként saját fejlesztésű webshopunkban rendelésenként figyeljük az árréstömeg alakulását. A “profit” jelző ebben a rendszerünkben a banki költség és szállítási díj levonását követő “árrést” jelenti.
Árrés követése – forrás: Sneci.hu
Jó beszállító
A siker nem csak a vásárlókon és rajtunk múlik. Kell egy jó termék. Az esetek nagy többségében ezt pedig egy gyártó vagy nagykereskedés biztosítja a webáruházak számára. Sok kardinális kérdés merül fel az együttműködés során.
Például:
- ki szállít, hogyan, ki állja a szállítási díjat?
- mennyire rugalmas a szerviz vagy garanciális szolgáltatás?
- az esetleges akciókkal kapcsolatban időben kapsz-e értesítést?
- van további lehetőség az együttműködésben? (árrés, új termékek stb.)
- megfelelő informatikai háttérrel rendelkezik (termék feed)
- nyitott az új partnerekre
Egy jó munkakapcsolat a beszállítóval sokat segít abban, hogy sikeresebb légy, illetve nagyobb perspektívában tudj gondolkodni.
Egy beszállítónkkal (igazából nem csak eggyel) nagyon jó viszonyt ápolunk. Nagyon gyorsan hírt kapunk az új termékekről, akciókról. Lehetőségünk van arra, hogy megvásároljuk akár az egész készletet az adott termékből, így versenyelőnyhöz jutva. Nincs árverseny, hiszen miénk a készlet, cserébe ott a veszély, hogy nem tudjuk értékesíteni – vagy csak nagyon lassan a termékeket. Kockázat? Kockázat. De a vállalkozói lét ilyen. Kockázatos.
Ha szeretnéd elolvasni, hogy a sok éves tapasztalatom alapján mi a jól működő webshopok esszenciája, milyen marketing eszközöket és hogyan érdemes használni, esetleg a raktározás, szállítás vagy ügyfélszolgálat trükkjei érdekelnek, akkor tarts velem és olvasd el a Webshopok feketén-fehéren könyvemet, melyben még sok más “titok” és történet vár!