Egy jó Black Friday kampány tervezését hónapokkal ezelőtt kellett volna elkezdeni. Vagy nem? Igen is, meg nem is. Az igazság az, hogy így 4 héttel előtte még mindig nem vagyunk nagyon elkésve. Még mindig remek kampányt építhetünk, hiszen csomó ötletet találhatunk az interneten, nem kell mindent nulláról kezdeni.

1. lépés: Tervezés

Készen állsz?

Mindenekelőtt tedd fel a kérdést: készen állsz-e a megnövekedett vásárlói igények kiszolgálására? Van elegendő készlet? Megfelelő-e az ügyfélszolgálati infrastruktúra? Elbírja a webáruház a plusz terhelést? Képes leszel mindent időben leszállítani? Fontos: csak akkor kezdj forgalomnövelő kampányba, ha készen is állsz rá!

Mi legyen az ajánlatod?

Ha kisebb webáruház vagy, nem célszerű óriási általános árleszállításba kezdened, mert nem éri meg. Ez egyszerűen nem az a pálya, ahol érdemes beszállni a versenybe. Sokkal kreatívabbnak kell lenni az eszközök terén, ilyenek lehetnek: egyedi kuponkódok meghatározott ügyfélcsoportokhoz, a teljes árukészletre kiterjedő akció univerzális kuponkóddal, árukapcsolások akcióban, ajándékutalvány vagy ajándék termék minden vásárláshoz, ingyenes szállítás minden rendelésre és így tovább.

Kivitelezés

Ha az ajánlat maga is beveri az ajtót, valószínűleg jól fog működni, ha azonban nem ez az évezred akciója, kreatív tálalással akkor is sokat lehet dobni rajta. Legyen az ajánlat interaktív, keltse fel az igényt a termék iránt, okozzon várakozást, az egyszeri lehetőség érzését. Mindenképpen érdemes megfontolni egy exkluzív hűségprogram meghirdetését.

Ötletek (lopható)

Ajándékozás. Ebben a sémában emlékeztetni kell a vevőt az ünnepek közledtére és ajándékötletekkel kell ellátni őt. Érdemes elmondani, mennyire sürgős elkezdeni az ünnepi vásárlást és mennyivel jobb már most túlesni rajta. Egyáltalán nincs korán a karácsonyi tartalmakhoz!

Időzített ajánlat. Akciók napokon keresztül, akár óránként változó tartalmú ajánlattal vagy más-más mértékű leárazásokkal.

Elő-akció. Speciális ajánlat már a Black Friday-t megelőzően az Instagram-követőknek, akár úgy, hogy a mindenkinek elérhető akciót korábban megnyitjuk számukra.

Az akció kiterjesztése. Ki mondta, hogy a fekete péntek csak 1 napig tart? Az eredetileg egynaposra meghirdetett akciót a nap végén meghosszabbítjuk, így a lemaradókat vagy tétovázókat is vásárlásra bírhatjuk.

Új termékek. A Black Friday arra is kiváló alkalom, hogy új terméket vagy termékcsoportot vezessünk be, akár szezonális termékkel is érdemes megpróbálkozni.

A titkos ajándék. Így hirdessük. Adjunk valamilyen ajándékot az akcióban résztvevő termékekhez, de ne áruljuk el előre, mi lesz az.

Ajándékutalvány a rendelés értékének arányában. 1000 forintonként 100 forint vagy akár 10 000 forint fölött 10% a következő rendelésre. Bármi ilyesmi működik, ha aktuálisnak látszik.

Feltételek

Nagyon fontos, hogy minden akciónak legyenek egyértelműek a feltételei, és ezeket részletesen tüntessük is föl az oldalon jól látható helyen. Tisztázni kell, mettől meddig tart az akció, milyen mértékű, ki és ki nem vehet benne részt. Vannak-e kizárások akár termékek szintjén, akár földrajzilag, mik a határidők a kiszállításra? A sok vásárló sok reklamálót jelenthet, ha nem vagyunk erre felkészülve, könnyen bajba keverjük magunkat.

Menetrend

Tartalmi naptár készítése mindenképpen ajánlott, ebben saját magunk, de kollégáink számára is kijelölhetjük a feladatokat és határidőket. Ha csapatban dolgozunk, mindenképp legyenek kijelölt felelősök a feladatok végrehajtásához.

2. lépés: Végrehajtás

Tartalom, szövegek, felületek

A marketingtartalmakat előre létre kell hozni és be kell időzíteni, hogy a fekete pénteken már csak a beérkező rendelésekkel és az esetleges váratlan eseményekkel kelljen foglalkozni. Minden hírlevelet, Facebook-posztot és blogbejegyzést előre érdemes elkészíteni, mert ez az év legzsúfoltabb e-kereskedelmi periódusa.

A felületeket előre számba kell venni, és azokkal erőforrásként kell gazdálkodni. Ez nemcsak a webshop oldalaira, de a landingoldalakra, a Facebook, Instagram és Youtube felületeire, és ha van, akkor a fióküzletekre is ki kell terjedjen. Minden felületnek speciális igényei vannak, ezt nem szabad elfelejteni: más plakát kell az üzlet kirakatába és más kép a Facebookra. Ez akkor is igaz, ha csak mutációkkal dolgozunk, és természetesen nem jelenti azt, hogy ne kellene az összkép szempontjából konzisztenicára törekedni. Kell.

A bolt felkészítése

Előre készítsd el az akciós kategóriákat, állítsd be a kuponokat, ha az ajánlatod ingyenes szállítást tartalmaz, ne feledkezz meg ennek programozásáról se! Ha eddig nem volt a webshopban, érdemes beállítanod az ügyfélszolgálati élő chat lehetőségét.

Email Marketing beállítása

Kisvállalkozásoknak a legjobb marketingeszköz lehet a hírlevél. Kétfélét érdemes ilyenkor küldeni. Az egyik a hűséges és rendszeres vásárlókat megjutalmazó ajánlat, a másik pedig visszahívó jellegű akció azoknak, akik már régen rendeltek tőled. Az email sokkal olcsóbb, mint az AdWords vagy a Facebook, főleg hogy a Black Friday alkalmával ezek hirdetési költségei is megnőnek a nagy licitversenyre tekintettel.

A hírlevél legfontosabb része a levél tárgya. Mindeképpen olyan legyen, ami aktuális és releváns azon felhasználók számára, akik megkapják. Érdemes ilyenkor a Black Friday kifejezést beleírni, csakúgy mint személyessé tenni a címzett nevének vagy helyének használatával a címsorban. A tárgy legyen rövid és tartalmazza az akció mértékét vagy valamilyen konkrét utalást arra.

Közösségi média és promóció

Mind az organikus, mind a fizetett posztok működőképesek, de hirdetésnél vegyük számításba, hogy a sok hirdető miatt drágább lesz a licit, ezt ellensúlyozandó próbáljunk specifikusabb célcsoportcélzásokat beállítani a hirdetéscsoportokhoz. Az organikus elérést jól növelheted, ha a felhasználókat arra kéred, jelöljék meg barátaikat a posztod alatti kommentben, ez jobban működik a megosztós játéknál és a Facebook algoritmusai sem üldözik annyira.

Minden közösségimédia-csatornára érdemes valamilyen exkluzív akciót ajánlani, így egy felhasználó akár többet is igénybe vehet, te pedig le tudod mérni az egyes csatornák különböző hatékonyságát, ami a későbbiekben igencsak jól jöhet.

Ne feledd, hogy a felhasználók ügyfélszolgálatként is használják a közösségi médiát, így folyamatosan figyelni kell a kommentekre, üzenetekre és taggelésekre is. Ha figyelmetlenségből nem válaszolsz valakinek, az könnyen elégedetlen lesz az egész webshopoddal, jóllehet csak egy apróságról lett volna szó.

3. lépés: Követés

A sikeres kampányhoz hozzátartozik az is, hogy előre tudd, hogyan fogod mérni annak sikerességét. Amikor az akció lejár, csinálj számvetést: megérte összességében? Mi működött? Mi nem? Hol kerestél sok pénzt? Hol fizettél rá? Érdemes volt? És a fő kérdés persze mindig az marad: hogyan lehet jövőre még jobb kampányt csinálni?

Kapcsolódó cikkek:
Black Friday: 5 fájdalmas fogyasztóvédelmi hiba, amit jobb elkerülni
Black Friday: tippek, hogy a webáruház túlélje a látogatók rohamát