Az év vége mindig a lap alján meghúzott vonalról, az elért (és elszalasztott) lehetőségek, sikerek és bánatok mérlegeléséről is szól. A 2025-ös évben a Kosárérték oldalán megjelent, mintegy 190 piaci, üzemeltetési, technológiai és konverziós tematikájú cikk több mint 300 ezer olvasót érdekelt. A tavalyi eredmény párhoz (290 cikk : 340 ezer látogató) mérve ez a „kevesebből több lett” esete; de ti, olvasóink több cikket olvastok, és egy-egy cikkel több időt is töltötök el. Még jó néhány statisztikai adat megváltozott tavaly óta – ahogyan a magyarországi e-kereskedelmi szektor is tette: alaposan megváltoztunk. A számszerűen kifejezett adatoknál is érdekesebb azonban, ahogyan a tartalom megváltozott. Árulkodó – ugyankkor bevallom: nagyon jól is esik -, hogy idén (is) az volt a jellemző a Korsárértékre, hogy a megjelent írások témától és tematikától függetlenül célba találtak.
A legolvasottabb cikkeket listázva, a Top5-be öt szerző ötféle írása került. Mindegyik kicsit más; nem csak témájában, hanem felfogásában, hosszban, fókuszban és persze szakmai vehemenciában is. Ezért is érdemes ezeket most újra elővenni.
Íme az öt legolvasottabb cikkünk 2025-ből:
1. Bőgel György: belendült az online élelmiszer-kereskedelem, de jó lesz vigyázni!
Bőgel György, az Ecommerce Hungary Egyesület korábbi elnöke a Kosárérték rendszeres szerzője, szakmai elemzője. Analitikus pontosságú és alaposságú témafeldolgozásainak már-már rajongótábora alakult ki, ami a választott és vizsgált témákat és azok feldolgozottságát és alaposságát látva igazán. nem meglepő.
A legolvasottabb cikkünk április elején jelent meg, és az online élelmiszervásárlás bugyraiba merült alá… A friss forgalmi adatok azt mutatják, hogy a hazai élelmiszer-kereskedelem kezd magához térni, bár a növekedés egyelőre törékeny. Mindeközben a szektor online tagozatában európai szintű hatékonysági verseny bontakozik ki. Fontos kérdés, hogy ki képes állni a sarat és alkalmazkodni a járvány után bekövetkezett változásokhoz. De az is, hogy ki tudja a maga hasznára fordítani a modern digitális technológiát….
2. A „Halott Ló-teória” és az e-kereskedelem
Ugyancsak külön olvasótábora volt Tölgyes László András techcentrikus, futurisztikus indusztialista stílusú írásainak. A vibe-coding, az AFR, a moduláris e-kereskedelem és a csomagolás forradalmáról szóló előrejelzései, melyeket a Kosárérték akár ma is ugyanúgy közölhetné, mind igazolódni látszanak – ahogyan a legolvasottabb cikkek közé megérdemelten bekerült szervezeti anomáliát elemző írása is sokunk számára lehetett, lett ismerős.
A Halott ló teóriáról szóló analízist érdemes most újraolvasni, mert bár az elmélet elsőre csak egy tréfás parabolának tűnhet, de a mögöttes üzenete a digitális üzletvitelben is létfontosságú. Soha ne ragaszkodjunk makacsul a sikertelenné vált stratégiákhoz! Az e-kereskedelemben (ahol a változás üteme különösen gyors lehet) ez a tanulság még fontosabb. Ha azt tapasztaljuk, hogy egy üzleti stratégiánk nem hozza meg az elvárt eredményeket, merjünk váltani! Jobb megtenni, mielőtt túl sok erőforrást pazarolnánk el rá. A siker kulcsa az alkalmazkodóképesség: felismerni, mikor jött el az ideje leszállni a lóról, és tudni, merre induljunk tovább.
3. David Cikanek: Mindegy, hogy milyen modellben, de terjeszkedni kell!
David Cikanek a magyarországi e-kereskedelemben a rocksztár kategória – nem hagytuk ki a ziccert: megkérdeztünk tőle mindent, amit szerintünk meg kell tőle kérdezni. És mint Kosárérték, meg is kaptuk tőle a válaszokat. Például ezt is:
„Egyre inkább az a trend, hogy nincs országon belüli e-kereskedelem. Nemzetközi, vagy legfeljebb európai e-kereskedelem van. Az országok közti különbségek egyre kisebbek, egyre egységesebbek a feltételek a globális platformok miatt. Egyre kevesebb webáruház engedheti meg magának, hogy csak egy piacra adjon el. Vannak ilyenek, és lesznek is, de ezek vagy nagyon kicsik, vagy olyan óriási árréssel tudnak működni, hogy az lehetővé teszi az e modell szerinti működést. De: ezekből a szereplőkből van kevesebb. Ha modern termékeid vannak, például fmcg-termékek vagy hasonlók, akkor ott még nagyobb lesz a verseny, mint korábban volt. A piacterekkel ugyanis nem egy-egy új szereplő lép be a piacodra, hanem sok száz, vagy több ezer.”
4. Fóliás Juci: Sokan fel sem mérik, hogy olyan munkahelyet teremtenek maguknak, ahol semmi szabad idejük nem marad
Az éven sok kereskedői portrét készítettünk, a legsikeresebb interjút június elején publikáltuk – az üzlet mellett közösséget is építő „Fóliás” Jucival. Hogy miként történt a névadás? Azt is elmesélte:
„Eredetileg nem Fóliás Jucinak hívták a webshopot, Otthon, édes otthon volt a neve. Aztán rájöttem, hogy nehezen megjegyezhető, és túl körülményes név. Nehezen értük el a potenciális vásárlóinkat. Aztán egy megrendelőnktől véletlenül megtudtam, hogy úgy mentett el a telefonjába, hogy »Fóliás Juci«. Ez annyira frappánsnak tűnt, hogy azonnal megváltoztattuk a nevünket. Pedig eredetileg még a fólia szó használata sem volt magától értetődő. Bár lehetett ilyesmit kapni Magyarországon is, akkoriban öntapadó tapétaként árulták”.
5. Pogátsa Zoltán: „A fogyasztói erő olyan iszonyatos vektor, ami az egész kereskedést meghatározza”
Esztergomban, „az éves e-kereskedős nagytalálkozó” nyitóelőadását – aki ott volt – egy életre megjegyezte. Vagy legalábbis az energiáját és azokat a meredek, olykor talán mellbe vágóan nyers állításokat, amelyeket aztán bizonyított is a magyarázó részekben Pogátsa Zoltán. Szó nem volt arról, hogy ezt a ziccert mi, Kosárérték kihagyjuk – így kértünk és kaptunk a közgazdásztól egy szűk félórát, hogy a performance-a után kérdezzünk. Amint látszik: ti, olvasók ezt a döntést visszaigazoltátok. Íme egy megszívlelendő tétele:
„Ha az a kérdés, hogy egy e-kereskedő mit csináljon, hogy érezze is: tesz a helyzet javításáért, akkor azt javasolnám neki elsőként, hogy javítson a beszállítási paraméterein. Például minél inkább helyi, közeli beszállítókkal dolgozzon. Ez zöld szempontból is fontos és hazai szempontból is. Ha van megfizethető hazai alternatíva, akkor próbálja meg azt becsatornázni. Itt megint beleütközünk abba, hogy van vagy nincs, hogy milyen a minőség stb., de ha van, akkor ez jelentős tétel lehet azok között, amit egy e-kereskedő ezügyben meg tud tenni. Nem kell mindenből azonnal a kínait kipróbálni, ha fellelhető hazai cég, ami helyben gyárt, akkor abban az is benne van, hogy az árut nem kell nehéz-dízellel áthozni az óceánokon.”
És a +1: hírek
Minket is meglepett, de a Kosárértéken az olvasottsági rangsorban igen előkelő (összességében a 6. legolvasottabb „cikk”) helyet foglalta el a hírrovatunk. Az E-Ker Hírszemle idén mintegy 200 olyan hírt, közleményt, bejelentést vagy akár csak fontosnak gondolt „kis színes”-t közölt, mely szerintünk hatással lehetett a szektorra. Olykor az is megtörtént, hogy hírszemle helyett mi lehettünk a hír primer, mások által átvett forrásai, közlői. Végül is erről szól a mi munkánk…. Köszönjük, hogy ezt az aloldalt is gyakran lekattintottátok!









