Mostantól még akkor sincs vége a hírfolyamnak, amikor vége van: ajánlott posztok és hirdetések jönnek majd a figyelmeztető üzenet után.
Aki sokat instagramozik, biztos találkozott már azzal a jelenséggel, amikor a hírfolyam egyszer csak véget ér. Minél több fiókot követünk, persze annál nehezebb elérni az alját, de az átlagos néhány száznál nem lehetetlen. Ilyenkor az applikáció eddig nem mutatott több posztot, hanem egy olyan figyelmeztetést jelenített meg, ami tudtunkra adta, hogy már teljesen képben vagyunk.
Ez mostantól kissé másként lesz, a Facebook tulajdonában álló közösségi oldalnál ugyanis úgy döntöttek, itt is bevetik a mesterséges intelligenciát és az önfejlesztő algoritmusokat. Ahogy arról a TechCrunch beszámolt, mostantól a hírfolyam végén kétféle tartalom is megjelenhet az Instagram alkalmazásban: ajánlott organikus posztok, valamint fizetett hirdetések.
A hírfolyam végét mutató jelzést egyébként 2018-ban vezették be, amit azzal magyaráztak, hogy a túlzásba vitt használatot szeretnék vele megelőzni. Valóban sok helyen lehetett arról olvasni, hogy az Instagram pszichés-mentális problémákat, függőséget okoz. Ugyanezért tették bele a használati időt kijelző funkciót, az értesítések némításának lehetőségét, valamint számos túlhasználati figyelmeztetést is.
Az Instagram egyik termékmenedzsere, Robby Stein a TechCrunch-nak úgy nyilatkozott, céljuk világossá tenni a felhasználó számára, ha már mindent látott, így ő jobban eldöntheti, hogyan szeretné az idejét a lehető legjobban kihasználni. Azt is hozzátette, hogy az új ajánlott posztok funkciót azért tették bele, mert sokan azután is tovább keresgéltek tartalmakat, hogy végére értek a hírfolyamuknak. Akik ezt választják, azok dolgát pedig meg akarják könnyíteni.
Mit is jelenítenek meg?
Egyrészt tehát olyan tartalmakat láthat itt a hosszan görgető felhasználó, amelyek az algoritmus szerint szintén elnyerik a tetszését, hiszen hasonlóak azokhoz, amelyeket követ és kedvel. Ez nyilván a Felfedezés fülön megtalálható tartalmakkal lesz részleges vagy teljes összhangban, sőt lehet, hogy megegyezik majd vele, csak más nézetben látjuk, hiszen semmi értelme nem volna másfajta algoritmust alkalmazni ehhez a nagyon is hasonló funkcióhoz.
Másrészt persze natív hirdetéseket is elhelyeznek majd az organikus bejegyzések közt. Üzleti szempontból a második nyilván érdekesebb, hiszen újabb felületen érhetjük el a potenciális vásárlókat, de azt látni kell, hogy a nagyon sok fiókot követő felhasználók talán soha nem fogják látni az alkalmazásnak ezt a részét. Arról nem lehet egyelőre olvasni, hogy ez az elhelyezés külön választható lesz-e a Facebook Ads Manager-ben, de nem kizárt, hogy igen.
A SocialMediaToday szerint az Instagram párhuzamosan két verziót tesztel a fenti megoldásra. A leírtak mellett a felhasználók egy részénél olyan felület jelent meg az alkalmazásban, aminél választani lehetett, hogy ajánlott vagy régebbi bejegyzéseket szeretne-e megtekinteni.
A lap hozzáteszi, hogy ez a kiválasztós megoldás valószínűleg nem lesz általános az alkalmazásban: a teszt során vagy elvetették, vagy későbbre tették félre.
Instagram zéró?
A figyelmeztetés 2018-as bevezetése előtt egyébként az Instagram kérdés nélkül régebbi posztokat mutatott, mikor a felhasználó már minden új tartalmat látott. Ezután kezdték el alkalmazni azokat a Facebookon régóta használt algoritmusokat az Instagramnál is, amelyek meghatározzák, hogy mely profilokat milyen arányban lát a felhasználó a saját hírfolyamában.
Korábban az Instagram egyszerű időrendi sorrendben mutatott mindent, aztán a komoly üzleti potenciál érdekében új idők jöttek. Hasonlóan történt a Facebookon is: ez volt a köznyelvben zéróként emlegetett pont, amikor a kék platform egyoldalúan 90-95%-kal korlátozta a kereskedelmi márkák organikus elérését.
Ma már a Facebook és az Instagram hirdetési rendszere a működés szintjén teljes mértékben összeolvadt. Habár a képmegosztó alkalmazásból is lehet hirdetést indítani, ez csak kezelőfelületében tér el a Facebook Ads Managertől. Ami teljesen biztos: az Instagram egyre jobban rááll az e-kereskedelemre, és minden bizonnyal további termékhirdetési lehetőségeket nyit majd meg üzleti felhasználói előtt, leginkább ezzel magyarázható a mostani változtatás is.
És igen: logikus, hogy az organikus elérések az üzleti felhasználók esetében továbbra is csökkenni fognak, és valahol az 5% körüli értéken stabilizálódnak az Instagramon.