Hogyan használjuk az emojikat a kommunikációnkban?

Hogyan használjuk az emojikat a kommunikációnkban?

Az emojik nyelvészeti szempontból sokkal közelebb állnak a piktografikus nyelvhez – azaz a képíráshoz -, mint a hagyományos ABC-hez, és a marketingben korábban Japánon kívül szinte sehol nem igazán használták őket. Az utóbbi évtizedben azonban a közösségi média és az okostelefonok előretörésével egyre inkább utat találnak maguknak a fősodorba.

A fogyasztóvá előlépő alfa generáció felnőtté válásával egyre elfogadottabbá válik a hétköznapi kommunikációban mára teljesen megszokott emojik használata. Ezzel együtt pedig egyre aktuálisabb a kérdés az e-kereskedők számára is: hogyan és mikor vethetjük be az emoji szimbólumokat a marketingkommunikációnkban?

Engagement löket

A marketingben az emoji hatása leginkább a válaszadási rátában, az engagement arányának növelésében érhető tetten. A Twitteren például a unicode szimbólumokkal kiegészített üzenetekre 25 százalékkal több válasz érkezik, és nem mellesleg jóval emlékezetesebbnek bizonyulnak, mint azok a tweetek, amelyeket ezek nélkül tesznek közzé. Az Adobe 2019-es Emoji Trend Reportja szerint a felhasználók 58 százaléka nagyobb százalékban nyitja meg azokat a marketing céllal küldött e-maileket, amelyeknek tárgysorában emoji is szerepel.

Megtalálni az egyensúlyt

Az első és talán legfontosabb szempont, hogy ha úgy döntünk, hogy emojikat használunk a marketingkommunikációnkban, megtaláljuk a helyes egyensúlyt. Egyfajta intellektuális és érzelmi mankóként erősítsük a szövegeinket használatukkal, de nagyon fontos, hogy ne vigyük túlzásba! A Chevrolet 2015-ös sajtóközleménye, amelyben amelyben számokon kívül kizárólag emojik szerepeltek, ékes példája annak, amikor ez nem sikerül.

Konzervatív megközelítés, kontextus

Az igazi kihívás tehát az, hogyan mondjuk el történetünket anélkül, hogy a felhasználók csak annyit üzenjenek “#SMH.”, vagy unicode-ként “U+1F926”, azaz 🤦. A legkifizetődőbb, ha meglehetősen konzervatívan használjuk ezeket a szimbólumokat, és mindenképpen utánajárunk, hogy az adott emoji a célközönségünk számára pontosan mit is jelent. Könnyen lehet ugyanis, hogy egy általunk választott karaktersorozat az adott kontextusban teljesen mást jelent, mint amit mi szeretnénk üzenni.

Vegyük példának okáért a legegyszerűbb emojit, a mindenki által ismert smileyt, azaz a “:)”-t! A nyolcvanas évek rave-forradalmának jellegzetes emotikonja az X generáció számára pozitív megerősítést jelent, míg az alfa generáció többsége inkább lefitymáló, negatív kontextusban alkalmazza, akárcsak a 👍 szimbólumot.

A lényeg, hogy mindig legyünk tisztában azzal, hogy az adott szimbólum önmagában és a szövegkörnyezetben, tehát a megszólítani kívánt célközönség körében pontosan milyen jelentéssel bír.

Ennek ellenére nem kell megijedni az emotikonok használatától: nem véletlenül választotta az Oxford Dictionary az év szavának 2015-ben az emojit. Az unicode karakterkészlet használatának széles körben való elterjedése és a közösségi média térhódítása révén mára már az üzleti világban is teljesen elfogadott a használatuk.

Ugorjunk rá a trendi emojikra!

Ha nem mozgunk otthonosan az emotikonok világában, segítségül hívhatjuk például a emoji trackereket, melyek valós időben mutatják a globálisan leginkább használt emotikonok listáját. Ennek ellenére tartsuk észben: az emojival bánjunk csínján, mint egy erős fűszerrel, és csak olyanokat használjunk fel belőlük, melyek erősítik mondanivalónkat.

Kerüljük a véletlenszerűen kiválasztott emojikat!

Ahogyan nem adnának ki kezünkből szöveget a weboldalak tesztelésére szolgáló Lorem ipsum szöveggel sem (ami a közhiedelemmel ellentétben nem Cicero latin szövege, hanem egy kvázi halandzsa), ugyanígy törekednünk kell a tudatosságra az emojik kiválasztásánál is. Bármikor kétségünk támad akár egyetlen emotikonnal kapcsolatban is, egyszerűen hagyjuk ki azt. Igaz ugyan, hogy egy jól megválasztott emoji 25 százalékkal növelheti az átkattintási arányunkat, de ugyanez igaz az ellenkezőjére is. Egy rosszul kiválasztott, vagy kontextusba nem illő emojival ugyanennyivel csökkenhet a CTR, különösen, ha mindez a CTA szövegünket gyengíti.

Segítségként is jól jöhetnek

Végül, de nem utolsó sorban az emotikonok jól jöhetnek akkor is, ha éppen elakadunk a szövegírásban. Ha nem találjuk a megfelelő hangnemet, egy-egy odaillő szót, vagy egyszerűen csak túl slamposnak tűnik egy mondat, a jobb klikk segítségével beszúrhatjuk egy szó helyére a megfelelő emotikont.

A lényeg, hogy kerüljük a túl sok emojit egy mondaton belül, de például punktuációkén használhatjuk őket a mondat végén. Egy pár mondat végére illesztett 😃 👍  éppen megteszi, arról nem is beszélve, hogy jónéhány közösségimédia-platform már kereshetővé tette az emotikonokat. Ha megtaláljuk a megfelelő egyensúlyt használatuk során, újabb látogatókat nyerhetünk általuk.

mm
Jóbi Attila

Onlinemarketing-menedzser, újságíró, médiamenedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!