Az Instagram felhasználási módjainak listája évről évre bővül. Amíg nemrég “csak” egy közösségi képfeltöltő platform volt, amivel mások és a saját szórakoztatásunkra felraktuk, hogy mit ettünk ebédre, ma már reklámozhatunk, eladhatunk, vásárolhatunk – akár egy webshopon.

Nem véletlen, hogy egyre több márkának készül saját Instagram profilja – de nem csak “tessék-lássék” módra,  plusz egy linkkel a weboldal social media szekciójában. Sőt! Ma már elképesztően profi Instagram oldallal lehet találkozni, amelyeket meglátogatva az embernek az az érzése támad, hogy itt bűn lenne nem vásárolni, annyira egyszerű. Az Instagram eladás nagy előnye, hogy a platformra nem kell odacsábítani az embereket, hiszen az alkalmazásnak számos, napi szinten visszatérő használója van. A feladat innentől kezdve “csupán” annyi, hogy a saját oldalunkra tereljük a célcsoportunk tagjait.

A másik nagy előnye ennek az applikációnak, hogy rengeteg, e-kereskedelmi célból (is) használható funkció található egy helyen, beépítve. Egy Instagram oldalon láthatunk állandó posztokat, amelyek képekből és azok leírásaiból állnak, és naponta frissíthető történeteket (storykat), amelyek linkkel vagy akár szavazásokkal, közvélemény-kutatásokkal is összeköthetőek. Ezek mellett megnézhetünk hosszabb videókat (IGTV), könnyedén lehet hirdetni, valamint, és az eladás szempontból talán ez a legfontosabb – úgynevezett Instagram boltot lehet létrehozni. Aki pedig követi az adott profilt, annak nem is kell napi szinten felkeresnie, hogy megtalálja az újdonságokat, hiszen onnantól kezdve az Instagram feedjét megnyitva is találkozhat ezekkel. Ezt átgondolva kinek ne érné meg adni egy esélyt az Instagramnak mint e-kereskedelmi felületnek?

Nem egy e-kereskedelmi funkcióról már írtunk korábban. Ebben a cikkben található egy 2021-es összefoglaló az e-kereskedelem és a közösségi média (pl. Instagram) kapcsolatáról, ebben pedig az Instagramot mint értékesítési tölcsér kiépítésére alkalmas felületet mutattuk be. Az alábbiakban élő példán, a MAC Cosmetics Hungary Instagram oldalán keresztül mutatjuk be az e-commerce-t elősegítő funkciókat.

“Megvásárolható” tag a posztokon

Kezdjük az alapvetőkkel. A MAC Magyarország Instagram oldalára kattintva azonnal látjuk, hogy mely posztok tartalmaznak megvásárolható termékeket, mivel az ezekhez tartozó index képek fehér bevásárlótáska ikonnal vannak ellátva a jobb felső sarokban. Miután megnyitottunk egy ilyen posztot, a képre egyszer kattintva fel is ugranak a különböző termékek tagjei. Ezekből természetesen többet is el lehet helyezni, valamint a képen a termékre húzni, névvel és árral ellátva, ahogy az alábbi képen is látszik:

Hogyan adjunk el Instagramon 2021-ben?

Amennyiben a poszt bal alsó sarkán található Termékek megtekintése gombra kattintunk, egy plusz layer ugrik fel, amely a poszton található termékek adatlapjait tartalmazza index képpel, megnevezéssel, leírással, valamint a leírás mellett mentési lehetőséggel. A termékekre kattintva egyesével meg lehet tekinteni az adatlapokat az alkalmazáson belül.

Hogyan adjunk el Instagramon 2021-ben?

Az adatlapról megnyitható a termék webshop linkje, valamint – további kérdések esetén –  az üzenetküldő gombra kattintva egyszerűen fel lehet venni a kapcsolatot a márka ügyfélszolgálatával. Lejjebb görgetve pedig kilistázódnak az ehhez kapcsolódó további termékek.

Hogyan adjunk el Instagramon 2021-ben?

Kívánságlista

A termékek jobb alsó sarkában található mentés ikonra kattintva a termékek automatikusan egy kívánságlistára kerülnek. Amennyiben a nézelődést később szeretnénk folytatni, a MAC Instagram boltjára kattintva ezeket bármikor újra megtaláljuk, emellett pedig külön listában a legutóbb megtekintett termékeket is.

Hogyan adjunk el Instagramon 2021-ben?

IGTV

Egy korábbi cikkben már említettük az Instagram IGTV csatornáján található értékesítési lehetőséget. Az IGTV nem más, mint az Instagram egyszerű posztoknál hosszabb videókat megengedő felülete – olyan, mintha YouTube videók lennének belinkelve, csak nem kell kilépni az alkalmazásból. Valamit, ha a profil oldalon az IGTV ikonra kattintunk, az összes ide feltöltött videót megtekinthetjük.

A posztokhoz hasonlóan már ezekhez a videókhoz is lehetőség van termékeket csatolni, amelyeket szintén a bevásárlótáska ikon hívja fel a figyelmet. Míg például YouTube-on azt halljuk a videó készítőjének szájából, hogy linkelte a szóban forgó termékeket a leírásban, itt erre nincs szükség: a második képen található Kiemelt termékek vásárlása gombra kattintva felugrik az termék adatlapokat tartalmazó layer.

Hogyan adjunk el Instagramon 2021-ben?

Story highlightok a különböző termékeknek

Az Instagram Story fogalmát talán nem kell részletesen bemutatni, ez mára egy elég általános funkció lett. Ugyan egy ilyen típusú poszt csupán 24 óráig megtekinthető a feedben, lehetőség van a saját oldalra úgynevezett történetgyűjteményként (highlightként) elmenteni. Ökölszabályként elmondható, hogy nem érdemes túlzásba esni, és a valaha elkészített összes történetet egyesével feltüntetni, de – ahogy a lenti példán is látható – kérdés-válaszokat, hasznos és aktuális információkat és egyes termékeket (termékkörönként rendezve) mindenképp érdemes kiemelni.

Hogyan adjunk el Instagramon 2021-ben?

Az elköteleződés növelése Instagramon

Ami pedig a további tartalmakat illeti, érdemes interakciót serkentő tartalmakat megosztani a követőkkel. Ha már egy alapvetően közösségimédia-platformról van szó, érdemes kihasználni azokat a funkciókat is, amelyek nem e-kereskedelmi célból lettek kitalálva – ilyenek például a szavazások, kvízek a történetekben, a kommentben “megjelölős” nyereményjátékok, vagy a live videók, ahova bejelentkezve a user élő adásban tud informálódni, kérdezni, vagy pusztán jól szórakozni.

Természetesen az Instagram e-kereskedelmi célú felhasználási módjainak teljes listája ennél jóval hosszabb, a fenti pontok az alapnak tekinthető funkciókat hivatottak összefoglalni.