Egy hónapja már, hogy újabb komoly kihívással nézhetünk szembe a SEO-ban, amit a Google AI Overview funkció bevezetése jelent a találati listákra. Az alábbiakban körbejárjuk, hogy milyen kritikák érték eddig a Google-t az AI válaszok miatt. De nemzetközi felmérések eredményei alapján próbálunk következtetni annak működésére és forgalomra gyakorolt hatásaira is.

Május 14-én jelentette be a Google, hogy érkeznek az automatikus AI válaszok (AI Overview) a találati oldalra bizonyos kereséseknél. A leánykori nevén SGE-ként emlegetett AI válaszok egyelőre csak az amerikai webes kereséseknél fognak megjelenni. De év végéig több országban is bevezetik majd a funkciót, amibe akár a magyar piac is beleeshet. Az új funkció egyébként nem jelenik meg automatikusan minden lekérdezésnél, és állítólag az összetettebb (long-tail) keresőszavakra jönnek elő leggyakrabban.

3+1 komoly probléma is van a Google AI válaszaival

Az elmúlt pár hét tapasztalatai alapján az AI válaszok egyáltalán nem tökéletesek. Attól így nem kell tartanunk, hogy hirtelen értelmét veszti a tartalomgyártás és a SEO, arra azonban a felmérések alapján lehet esély, hogy a funkció organikus forgalmat és kattintásokat halász majd el a weboldalak elől. A Google természetesen úgy érvel, hogy épp ellenkezőleg van: több átkattintást mérhetünk majd. Ám mivel a Search Console nem jelöli, ha egy látogató az AI válaszokból érkezik hozzánk, így ezt a kijelentésüket nem lehet adatokkal alátámasztani.

Az organikus forgalomra való (feltehetően negatív) hatás mellett a másik kritika a Google felé, hogy az automatikus válaszok időnként (akár napi több millió lekérdezésnél) pontatlanok vagy egyenesen káros tanácsokat tartalmaznak. Igaz, hogy ez csak töredéke a napi 8,5 milliárd keresésnek, így nem reprezentatív a Google szerint. Azonban több százezer vagy akár millió felhasználó futhat bele ilyen gyenge minőségű válaszokba nap mint nap, ami alaposan visszaveti a Google hitelességét és vélt hozzáértését. Arról nem is beszélve, hogy AI válaszok az ún. YMYL (egészség, pénzügyek, életmód) témájú lekérdezéseknél is megjelennek, ahol pedig különösen fontos lenne, hogy pontatlan és fals információk ne érjék a felhasználókat. Itt lehet böngészni ilyen félrement AI válaszokat.

A forgalmi és tartalmi aggályok mellett a szerzői jogi rész is problémás. A tartalomkészítők egyértelműen elégedetlenek a funkció bevezetésével, mivel szerintük a Google egy az egyben átveszi, lemásolja, tehát ellopja a tartalmukat amellett, hogy az átkattintások visszaesésével a forgalmukat is megvágja.

Hol és milyen arányban jelennek meg az AI válaszok?

Többen is igyekeznek felmérni, hogy az AI válaszok okozta forgalomvesztés pontosan milyen mértékű lehet. Úgy tűnik, hogy a SGE megjelenési aránya erősen témafüggő lehet. A kereskedelmi témáknál a felmérések kb. 15 százalékos megjelenést tapasztaltak. Ezzel szemben például egy egészséggel foglalkozó webhelynél 42 százalék lett ez az arány 1675 lekérdezés alapján a Search Engine Journal kutatásban.

Ez részben azzal is magyarázható, hogy az egészség-jólét topik kapcsán több lehet a komplex keresés, mint a kereskedelmi témáknál. Azt pedig már tisztáztuk, hogy a többszavas (long-tail) kereséseknél gyakoribbak az AI válaszok, amit egyébként a SEJ felmérése is alátámaszt. Ez rossz hír a weboldaltulajdonosoknak, mert a long-tail keresések általában jó minőségű látogatókat hoznak a webhelyeknek, ráadásul könnyebb is rájuk rangsorolni egy jó tartalommal a kisebb verseny miatt.

A másik érdekesség, hogy az AI válaszok és a SERP funkciók megjelenése között is találtak statisztikai összefüggést, ami nem meglepő, hiszen a komplexebb kereséseknél gyakoribb mindkettő. Ennek az a hátránya, hogy felmérések szerint az AI összefoglaló és a SERP feature-ök együttesen akár 1500 pixellel is lejjebb tolhatják az első organikus webes találatot a képernyőn – a hajtás, azaz a görgetés nélkül látott képernyőméret teljes nagysága desktopon 800 pixel.

Forrás: seoClarity

Kik jelennek meg a Google AI válaszokban?

Valószínű, hogy ez is témafüggően alakul. A SEJ felmérésében eü témájú weboldalnál erős korrelációt találtak a top 10-ben rangsoroló és a forrásként idézett webhelyek között. Ezek alapján a jó pozíció növeli az esélyét, hogy az automatikus válaszok között forrásként megjelenjünk hasonló témában. Azonban az nem világos, hogy a Google milyen – bár feltehetően jóval kisebb – arányban hivatkozik linkkel olyan forrásokra, amelyeket felhasznál, de lejjebb szerepelnek a találati listán.

A rossz hír, hogy a kereskedelmi témájú felmérések más képet mutatnak, és a top találatok csak kis százalékát (4-13%) adták a hivatkozott forrásoknak. Tehát itt nagyon más az AI Overview “SEO-ja”, mint a találati listának. Lehetséges, hogy a rizikósabb témákban a Google nem mer nagyon eltérni a hagyományos rangsorolási tényezőktől, máshol viszont más szempontokat (is) vesz figyelembe.

Milyen hatása lehet az AI válaszoknak az organikus forgalomra?

Egyelőre az tűnik valószínűbbnek, hogy negatív irányba változhat a webhelyek organikus forgalma az AI dominancia korában. Egyes korábbi becslések 18-64 százalék forgalomcsökkenést jósoltak, míg a SEJ felmérésében a vizsgált domain összességében 8,9 százaléknyi forgalmat veszített az SGE megjelenésével. A pesszimistább okfejtések szerint 2028-ra a felére is csökkenhet a weboldalak találati oldalakról származó organikus forgalma.

Bár a konkrét arányokat nem tudjuk megjósolni, az biztos, hogy ezek iparáganként nagyban eltérhetnek majd egymástól. Arra is lehet számítani, hogy az egészségügyi és életmóddal kapcsolatos kereséseknél következhet be a legnagyobb visszaesés. Ennek oka, hogy ebben a témában tudja leginkább kiváltani az SGE a weboldalakra átkattintást.

Hogyan optimalizáld a tartalmad az AI válaszokba való bekerüléshez?

Néhány tanács, amik alapján érdemes lehet elindulni az első külföldi tapasztalatok alapján:

1. Strukturáld a tartalmat kérdések és válaszok formájában

Az AI Overview közvetlenül válaszol a lekérdezésekre. Így a tartalom kérdés-válasz formátumban történő optimalizálása növelheti annak esélyét, hogy a Google AI-modelljei előtérbe helyezzék. Ezt támasztja alá az is, hogy a SEJ-kutatásban kapcsolatot találtak a kérdés és összehasonlítás típusú lekérdezések és az AI válaszok megjelenése között.

Forrás: SEJ

A másik szövegszerkesztési tanács, hogy törekedj rá, hogy az egyes szövegrészek önállóan is megálljanak a lábukon, mivel az AI összefogalaló alapvatően részleteket ragad ki egy-egy nagyobb tartalomból.

2. Törekedj megjelenni a nagy tekintélyű fórumoldalakon

Tanulmányok szerint az olyan oldalak, mint a Quora és a Reddit gyakran szerepelnek a Google AI válaszaiban, bár igaz, hogy főleg ezekből a hozzászólásokból származtak az elhíresült félresikerült AI válaszok, így ezek arányából a fejlesztők feltehetően visszavettek. A szakértői szintű tartalmak megjelenítése ezeken platformokon viszont még így is növelheti a láthatóságot a generatív eredményekben.

3. Maximalizáld a technikai SEO-t az oldalon lévő tartalom jobb feltérképezése érdekében

A hagyományos keresőmotorokhoz hasonlóan a Google AI-modelljei is a webhelyek tartalmának feltérképezésére támaszkodnak. Biztosítsd az optimális technikai SEO-t, hogy a keresőrobotok hozzáférjenek a webhelyen található összes releváns tartalomhoz, mivel ez alapvető fontosságú ahhoz, hogy az automatikus válaszokban is megjelenhessenek. A strukturális adatok használata is fontosabb lesz, mivel feltehetően ezek megléte is növeli az esélyt az AI áttekintésbe való bekerülésre.

Összefoglalás

Ami biztos, hogy a jó tartalom továbbra is must-have lesz a találati listákon való érvényesüléshez. A kulcsszavakra optimalizálásnak, a tartalmak hasznosságának és pontosságának összhangban kell lennie a felhasználói igényekkel. Bár fel kell készülni, hogy organikusan a legjobb tartalmainknak is eshet a forgalma a generált válaszok megjelenésével, vélhetően így lehet leginkább minimalizálni a károkat.

Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?

Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.