Az orosz közösségi média birodalom zászlóshajói

Az orosz közösségi média birodalom zászlóshajói

Európa többi részétől eltérően, ahol a nagy amerikai közösségi oldalak, a tengerentúli dominanciájukhoz hasonlóan legtöbbször vezető pozícióban vannak, az orosz piacon, a kínaihoz hasonlóan, a legnagyobb eléréssel hazai megoldások bírnak. Az orosz közösségi média két alappillére a csak orosz Facebookként emlegetett VKontakte és az Odnoklassniki, a keresőpiacot pedig a Google mellett szintén egy hazai szereplő, a Yandex.ru uralja.

A piacvezető site-ot, a VKontaktot, még 2007-ban alapította a Szentpétervári egyetemet éppen akkor befejező Pavel Durov, kimondottan a Facebook mintájára és nem titkolt célja az volt, hogy letaszítsa trónjáról az akkor Oroszországban még legnagyobbnak számító Odnoklassnikit, amely az első évek nehézségei után pár éven belül össze is jött nekik és népszerűsége orosz nyelvterületen azóta is töretlen.

Annak ellenére is, hogy az orosz Mark Zuckerbergként emlegett Durov távozása a cégtől is visszavezethető arra, hogy az orosz állam és annak titkosszolgálatai komoly befolyással rendelkeznek az oldalt üzemeltető cégben. Az alapító kissé kaotikusra sikerült lelépése is meglehetősen kalandosra sikeredett.

A 2014-es ukrajnai forradalom során az orosz Szövetségi Biztonsági Szolgálat, az FSZB hivatalosan is felszólította a VK-t, hogy adjon hozzáférést az EuroMaidanhoz köthető csoportok tagjainak teljes profiljához.

Durov ahelyett, hogy teljesítette volna a titkosszolgálatok kérését, nyilvánosságra hozta az orosz állam hivatalos felkérését saját VK oldalán és határozottan visszautasította a szolgálatoktól kapott hivatalos levelet és idézést. Öt nappal később a VK felügyelőbizottsága, egy április elsejei tréfának szánt lemondólevelét felhasználva eltávolította a cég éléről.

Az alapító ezután párszáz millió dollárral a zsebében kiszállt a cégből és elhagyta az országot, hogy megalapítsa a titkosított anonim csevegő szolgáltatást, a Telegrammot, amivel már nemzetközi szinten is hatalmas sikert aratott, de a VKontakte, még Putyin rendszerének befolyása alatt is növekedni tudott.

VKontakte 400 Millió regisztrált felhasználóval rendelkezik és ezek közül nem kevesebb, mint 90 millió havonta egyszer legalább belép az oldalra, tehát aktív felhasználónak minősül.

A Similarweb adatai szerint a hetedik legnagyobb forgalmú site a világban, és az Alexa ranking szerint is a 15. legnagyobb oldal, mellyel Oroszország legnépszerűbb közösségi oldalának számít. Különösen népszerű az oldal a fiatalok körében, a rendszeres felhasználók 80%-a 34 év alatti, míg a Facebooknál világszerte ennek pontosan az ellenkezője figyelhető meg, egyre nő a felhasználók átlagéletkora.

Marketing szempontból is meglehetősen eredményes a közösségi site gépezete, a fiatalokat különösen érdeklő témákban mint a ruházat, és a divat, nem ritkák a 40%-os konverziós eredményeket elérő kampányok az oldalon.

Az orosz mellett az oldal elérhető spanyol, örmény, angol, ukrán, portugál, német, kínai, lengyel, sőt magyar nyelven is, de akinek ilyen ambíciói vannak, akár még eszperantó nyelven is belevetheti magát a VKontakte kalandba.

Az ODNOKLASSNIKI, magyarul “osztálytársak”, rövidítve egyszerűen csak ‘OK’-nak hívott közösségi oldal, még 2006-ban nyitotta meg kapuit és bár az utóbbi években csökkent a népszerűsége a VKONTAKTE rovására, de az idősebb, 25 év feletti generáció körében máig népszerű Oroszországban.

A VKontakte után az OK.ru a második legnagyobb közösségi site orosz nyelvterületen, az egykori FÁK országok legtöbbjében pedig mai napig őrzi vezető pozícióját. A legnépszerűbb közösségi oldal Moldáviában, Üzbegisztánban, Örményországban, Kirgizisztánban and Kazahsztánban.

Odnoklassniki havi 1.5 milliárd látogatót vonz, és több mint 200 millió regisztrált felhasználójának nagy része (69%) nő és többségük 22 és 32 év közötti.

Marketing szempontól további előnye az Odnoklassnikinek versenytársával szemben, hogy felhasználóbázisának többsége az egykori FÁK országok tehetősebb rétegei közül kerül ki, valamint számos olyan szolgáltatással rendelkezik a hagyományos közösségi média szolgáltatók közül, mint az ingyenes, vagy on-demand multimédia anyagok publikálását lehetővé ’OK Music’ és ‘OK Videos’.

Akárcsak a VKontakte esetében az Odnoklassnikinek is sikerült a nagy multinacionális FMCG szolgáltatókat meggyőzniük a platform használatáról, hiszen a két nagy orosz közösségi site mintegy fél milliárdos felhasználóbázisa már bőven elég nagy ahhoz, hogy olyan multinacionális cégek is erős márkajelenléttel jelenjenek meg ezeken a platformokon, mint a Coca-Cola, Ford, BBC, M&M’s, Samsung, Ferrero, John Deere, Kinder vagy a legnagyobb orosz bank, a Sberbank. (A Sberbank nem csak a közösségi média kapuit döngeti, az orosz e-kereskedelembe is betört. A Yandex, orosz online piactér és Sberbank közel félmilliárd dolláros közös projektjéről ide kattintva olvashatod el korábbi cikkünket.)

mm
Jóbi Attila

Online marketing menedzser, újságíró, média menedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!