Mi köze van a sikeres e-kereskedelemnek és a szex-nek egymáshoz? Első ránézésre semmi, de ha kicsit mélyebbre ásunk, akkor kiderül, hogy a sikeres e-kereskedelem titka is a jó SEX, csak nem úgy, mint elsőre gondolnánk.

Az adatvezérelt döntéshozás kifejezésnek már saját rövidítése is van – igaz, hogy nem egy klasszikus hárombetűs, hanem négybetűs betűszóról van szó (Data-driven decision-making – DDDM). A Tableau, a világ egyik legismertebb, adatelemzéshez és adatvizualizációhoz használt szoftverének meghatározása szerint:

„A DDDM a tények, mérőszámok és adatok felhasználása a stratégiai üzleti döntések irányítására, amelyek összhangban vannak a céljaiddal, célkitűzéseiddel és kezdeményezéseiddel.”

A saját rövidítés megjelenése azt is jól mutatja, hogy az adatvezéreltség komoly figyelmet igénylő, önálló területté vált az elmúlt években.

Viszont adja magát a kérdés: mégis mit érdemes mérni és figyelni a stratégiai üzleti döntéseink adatalapú meghozásához? Az interneten számos cikket lehet olvasni arról, hogy milyen kulcsmetrikákat érdemes mérni az e-kereskedelemben, például:

Vagyis létezik egy szűkebb-tágabb köre az adatoknak, amik figyelemre érdemesek, például a jól beállított Google Analytics által nyújtott adatkörök, a könyvelőnek átadott üzleti adatok, az ERP-ből kinyerhető anyagokból keletkező adatok, az ügyfelekkel kapcsolatos és a CRM-ből származó adatok, az A/B teszteléseink eredményei, a konkurencia figyeléséből származó információk, a piac- és trendkutatási adatok, és a sort még hosszasan lehetne folytatni.

De mégis mik legyenek a legfőbb mérőpontok?

Ha nem akarunk egy-egy részterületre mélyebben koncentrálni (vagy elveszni a részletekben), időnként érdemes fókuszálni, és az üzleti előrehaladást csak pár, előre meghatározott, jól definiált metrikával figyelni. Adott a kérdés, hogy mik legyenek ezek, ha arra vagyunk kíváncsiak, jó irányba megy-e webáruház és a vállalkozás? Pár hete volt szerencsém megkérdezni Klekner Pétert, a Kifli.hu volt ügyvezetőjét erről, vagyis, hogy mi volt az a pár mérőszám / terület, amire a leginkább figyelt, miközben a céget irányította. Elmondása szerint ez három dolog volt:

  • EBIDTA (kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény),
  • ügyfelek elégedettsége – Customer eXperience (CX): a tranzakciók után a Kiflinél a vevők értékelik a vásárlást / futárt, de 2 napon belül indoklás nélküli visszatérítést is kérhetnek (ennek aránya és időbeli változása mérvadó),
  • munkatársak elégedettsége/elkötelezettsége: Employee eXperience (EX).

Vagyis a sikerhez három területen kell rendben lennie a vállalkozásunknak: üzletileg, a vevőknél és a munkatársainknál. Bármelyik hibádzik, nem leszünk tartósan sikeresek. Egyszerre kell királynak lennie a vevőnek, egy irányba húznia és lojálisnak lennie a csapatnak, és profitábilisnak, fenntarthatónak lennie a cégnek.

És hogy jön ide a SEX?

Pár nappal azután, hogy erről beszélgettünk, megrendezték az IVSZ Smart konferenciáját, ahol Nancy Rademaker, a világ egyik legismertebb digitalizációval foglalkozó szakembere tartotta a megnyitó előadást. Ahogy ő fogalmazott, a technológiához kell az emberi érintés, ezt pedig a vevőkben és a munkatársak bevonásában lehet megtalálni. Amit mondott, teljes mértékben megerősítette a fentieket, ugyanakkor jóval megjegyezhetőbb formába is öntötte. Az ő képlete ugyanis a következő volt: CX + EX = CEX (vagyis SEX). Szóval ne féljünk a SEX-től az e-kereskedelemben.

Plusz egy tipp: az adatoknak akkor van értelme, ha össze tudjuk azokat vetni a múltbeli időszakok hasonló adataival. Ehhez viszont ismerni kell a kontextust: mi hathatott korábban az adatokra, például élesítettünk-e egy új weboldalt, design-t váltottunk, nekünk futott nagy kampányunk vagy a konkurenciának, változott-e a szabályozás (pl. szűkítették a KATA-t) stb. Nem elég tehát az adatokra figyelni, azok mellett folyamatosan vezetni kell egy naplót, amibe minden érdemleges eseményt érdemes felírnunk, ami segíthet abban, hogy később értelmezni tudjuk, miért viselkedhettek az adatok a normálistól eltérően egy adott napon vagy időszakban. Tehát SEX és naplómódszer – érdemes kipróbálni.

A Kosárérték időről-időre helyet ad vendégszerzők írásainak a hasábjain. Az ezekben kifejtett vélemények nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját.