Az e-kereskedelem globális szinten bolydult fel a tömegeket otthonmaradásra késztető koronavírus-világjárvány következtében. Olyankor, amikor új vásárlók jelennek meg, és a piac alapvetően alakul át keresletiből kínálativá, mindenképpen megéri jól hirdetni a közösségi médiában.

1. Értékeld, hol tartasz, vedd számba, mid van

Mielőtt elkezdenéd átalakítani a marketingtevékenységedet, értékeld, hol tartasz: vedd számba a rendelkezésre álló felületeidet, nézd át alaposan, milyen Facebook-Instagram kampányokat futtattál eddig, és azokat milyen módon tudnád ismét hasznosítani. Elképzelhető, hogy egy-egy korábban kifutott vagy talonba tett kampány értékes információkat rejt számodra, és az is lehet, hogy újra tudod hasznosítani a tavalyi kreatívokat vagy korábbi célközönségeket. A raktáradban olyan áruk állhatnak az előző szezonból, amiket most érdemes egy erőteljes kampánnyal kedvező áron értékesíteni, és nem kizárt, hogy a korábbi landingoldalaid kisebb ráncfelvarrás után tökéletesen illeszkednek a jelenlegi helyzethez. Készíts leltárt, vedd számba az erőforrásaidat, igyekezz azokkal hatékonyan gazdálkodni!

2. Egyszerűsítsd, amit érdemes

A nagyon széttartó kommunikációt válság idején érdemes leszűkíteni. Erre adott a lehetőség, hiszen a beszédtémák is szűkülnek a közösségi médiában ilyenkor, megváltoznak a prioritások. Kommunikálj úgy, hogy a reménybeli vásárlóid napi problémáinak megoldására koncentrálsz, helyezkedj segítő pozícióba, és semmiképp ne folytass túl szerteágazó vagy túlságosan harsány hirdetési tevékenységet. El kell kerülni annak látszatát, hogy nyerészkedni akarsz a válságon.

Az egyszerűsítés azonban nem eredményezheti azt, hogy teljesen új pályára állsz, és azt sem, hogy bevált módszereket rombolsz le szimplifikálás ürügyén. Kisebb módosításokat végezz a radikális fordulat helyett, például az eddig hirdetett 6 érkezési oldal helyett hirdess csak 3-ra, és hozz létre egy speciális ajánlatot, ami a megváltozott körülményekre reagál!

3. Légy kitartó, ragaszkodj a beválthoz

Mivel a koronavírus-járvány miatt a hirdetések jóváhagyási módszerét megváltoztatta a Facebook, rengeteg hirdetési fiókban tapasztaltak a felhasználók késéseket és hibás elutasító határozatokat az új kampányoknál.

Ezt leginkább úgy lehet kivédeni, hogy minél kevesebb új kampányt indítunk, inkább a már futók közül erősítjük meg azokat, amelyek jól teljesítenek. A kampányok időtartamának kibővítése és a költségkeretek megemelése ugyanis nem igényel új jóváhagyási eljárást. Legyünk azonban figyelmesek, mert a célközönség, a szövegek megváltoztatása, képek cseréje automatikusan igen.

Ha feltétlenül új kreatívot kell hozzáadjunk, tegyük bele azt egy futó kampányba, és ott indítsuk el a jóváhagyást, ha pedig megvan, akkor kapcsoljuk le a régebbiek közül a leggyengébben teljesítő hirdetést.

4. Építsd a márkád a célközönséged körében

Minden külső válság lehetőség arra, hogy formáld a célközönségedben rólad kialakult képet. Az imázsépítésnek járványban nem lehet jobb módja, mint az, ha a márkád gyorsan reagál a megváltozott körülményekre, és segít az embereknek új problémáik megoldásában.

Ingyenes házhozszállítás, együttműködés más webáruházakkal, kuponakció és ingyenes tartalmak felkínálása – ilyen időszakban bármelyik működhet, érdemes próbálkozni. És hirdetni ezeket az akciókat.

Mind hallottunk történeteket a sportruházatot gyártó vállalkozásról, ami maszkvarrásra állt át, az ételkiszállítóra, aki immár a bevásárlást is házhoz viszi, vagy az irodabútorosra, aki a home office-hoz szükséges eszközöket másnapi szállítással és kedvezménnyel kínálja. Ezek azért jó dolgok, mert nemcsak azonnali bevételt realizálnak akkor, amikor egyébként gazdasági csökkenés várható, hanem azért is, mert a márkáról kialakult képet pozitív irányba formálják. Ami még fontos: ezeket ne csak csináld, hanem próbálj bekerülni a médiába is!

5. Fordulj új közönség felé

A koronavírus-világjárvány következtében tömegesen jelentek meg új vásárlók az e-kereskedelemben. Ha a te vállalkozásodnál mégis visszaesés tapasztalható, és az nem vezethető vissza ellátási problémákra vagy logisztikai kihívásokra, a legjobb, ha új közönségcsoport felé fordulsz. A Facebookon rengeteg lehetőség van a célközönség meghatározására, akár szociodemográfiai, akár érdeklődési, akár hasonmás alapon. Ideje a régi, és már nem annyira jól sörpő seprű helyett kipróbálni valami újat.

Nem butaság új termékeket behozni a katalógusba a válság idején, ha azokkal új vásárlói réteget lehet megcélozni, és az is könnyen lehet, hogy a meglévőket érdemes új közönségnek bemutatni. Természetesen máshogy, igazodva az ő igényeikhez és fájdalompontjaikhoz.

6. Használj remarketing módszereket, ahol lehet

Marketinges közhely, hogy a vevőnek 7 alkalommal kell találkoznia a termékkel, hogy az beleégjen az agyába. A webáruházat első alkalommal meglátogatók 72-78 százaléka nem vásárol semmit. Erre az ismételt találkozásra magától értetődő módszer az egyszer már eltalált felhasználó újbóli megcélzása, akár látszólagosan másik felületen. Ma már a remarketing különböző módszerei sokkal bőségesebbek, mint akár 1-2 évvel ezelőtt. A Facebook Egyéni és Hasonmás célcsoportjai rengeteg lehetőséget rejtenek, még akkor is, ha nincs átfogó tudásod a kérdésben, vagy nincs elegendő időd és erőforrásod nagyon szofisztikált beállításokra. Próbálkozz egy egyszerű módszerrel, aztán elemezd az eredményeket, és próbálj ki különféle beállításokat!

7. Futtass A/B teszteket, használd az eredményeket

Itt nem kell semmi bonyolult dologra gondolni. Az A/B tesztelés lényege, hogy egy hirdetéssorozatot vagy akár teljes kampányt duplikálunk, megváltoztatunk bizonyos beállításokat (közönség, célzás, hirdetésformátumok) majd mindkét változatot futtatni kezdjük. Így megtudhatjuk, melyik szerepel jobban, az eredmények összehasonlításából egy rakás hasznos információt nyerhetünk, lehetővé válik a kampányok jobb és főként gyorsabb optimalizálása.

A teszteredményeket pedig használd fel a későbbi kampányoknál. Nézd meg, mi működött és próbáld azt a formulát alkalmazni máshol is. Ami pedig nem megy, azt ne erőltesd, hanem engedd el, és koncentrálj arra, ami jól ment. Használd az adatokat, amiket a kampányból nyertél, készíts Egyéni célcsoportot, akár kizáró jelleggel is!

8. Próbálj ki új kreatív ötleteket

Egy válságban valójában senki sem tudja, mi fog történni. Főként igaz ez egy világjárványban, amikor még a kutatóorvosok is csak találgatják, hogy mi lesz pár hónap vagy egy év múlva. Próbálj ki új kreatív formátumokat a Facebook-hirdetésekben. Hogy ezek pontosan milyenek, annak csak a képzeleted szabhat határt. Merj tesztelni!

Sugallj hirdetési kreatívjaiddal pozitív üzeneteket, de semmiképpen ne viccelődj a betegségen vagy a karanténon. Ne politizálj, hacsak nem politikai terméket árulsz! Jó ötlet azonban megszólalni társadalmi kérdésekben olyan módon, amivel senkit nem bántasz meg, de az összetartozás és a kitartás pozitív értékeit sugallod. Reklámozd a saját óvintézkedéseidet, mondd el, hogyan segítesz és akár fizetett eszközzel is köszönd meg a vásárlóidnak, hogy otthon maradnak és segítenek a járvány meggátolásában.

9. Jelentkezz be élőben és mondd el, mi a helyzet

Az élő videók nagy előnye, hogy közvetlen és valódi módon léphetsz kapcsolatba a közönséggel. Ráadásul a Facebook és az Instagram is előnyös megkülönböztetésben részesíti az élő adást, mindkettő értesítést küld róla a követőknek, és ennek megvan az eredménye: a konverzió akár háromszorosa is lehet az előre rögzített videós tartalomhoz képest.

A járvány alatt sokan vonultak karanténba, választották az önkéntes izolációt, de ettől még nem váltak embergyűlölőkké. Sőt, pont ezért keresik a több személyes interakció lehetőségét a közösségi médiában is. Az élő videó pszichológiája pontosan erre épít, a felhasználó sokkal személyesebb tartalomként éli meg, mint a normál posztokat.

Ha élő adást akarsz indítani, figyelj oda néhány dologra. Gyakorold be előre tükör előtt, amit el szeretnél mondani. Ez azért is fontos, hogy tisztában legyél saját arcjátékoddal és gesztusaiddal. Természetesen ez nem szavalóverseny, de érdemes egy előre megírt message boxot megtanulni, hogy ne veszítsd el a fókuszt. Készíts magadnak rövid jegyzetet, és mindig tartsd azt a kezed ügyében. Fordíts kellő figyelmet a műszaki feltételekre is: legyen gyors az internet, tiszta a webkamera, jól hallható a hang.

Beszélj aktuális témákról: mondd el, hogyan érint téged a járvány, légy empatikus és segítőkész, add meg a lehetőséget a közönségnek, hogy kérdezzen vagy akár beszálljon az adásba. Tegyél ajánlatot vagy adj ajándékot a nézőidnek, ösztönözd őket, hogy következő alkalommal is nézzék az adást. Ha pedig jól sikerül, tedd rendszeressé az élőzést.