Mi is ez és miért jó egyáltalán?
A keresés hangalapú formája alatt azt értjük, amikor a felhasználó a keresni kívánt kifejezéseket az eszközéhez (okostelefon, tablet, notebook) beszélve adja meg egy mikrofonon keresztül.
Az összes Google-keresés több mint fele már valamilyen okostelefonról származik. Ezek közül 20% hangutasítással történik – anélkül, hogy a felhasználók megérintenék a képernyőjüket. Azaz minden tizedik keresési találat hangalapú keresésből származik. A 18-24 évesek között különösen magas, 48%-os a hangfelismerő szoftverek használata.
Egy 2015-ös kutatás szerint a hangalapú keresést használók 43%-a gyorsasága miatt használja, míg 21%-uk egyszerűen nem szeret gépelni a mobiltelefonján.
Számos csúcskategóriás márka kínál személyre szabott hangalapú keresést, úgy mint a Google „OK, Google” asszisztense, az Apple Siri, a Microsoft Cortana, az Amazon Alexa és a Samsung Bixby.
Az alábbi lépéseket követve, könnyedén optimalizálhatjuk webshopunkat a hangalapú kereséshez, így növelhetjük látogatóink számát, eladásainkat és a márka-megjelenésünket egyaránt.
1. Természetes nyelv használata
A hangkeresések 70%-a természetes nyelvű keresés. Érdemes megkeresni azokat a kérdéseket és kifejezéseket, amelyeket valódi emberek használnak, ha barátaikkal, családtagjaikkal beszélnek. A marketinges zsargon és a promóciós kifejezések kevésbé hatékonyak a hangalapú keresésben, mert az emberek jellemzően kevésbé használják őket a kereséskor. A felhasználók által használt szavak alkalmazása mindig fontos SEO szempontból, ez a beszédkeresésben még lényegesebb.
Kulcsszó kutatások megmutatták, hogy a természetes keresési mintázatok különböznek a marketingesek által kreált kifejezésektől. Tipikusan hosszabbak, specifikusabbak, valamint írásban ritkábban keresettek. Emellett azonban alkalmazásuk nem elterjedt, így a bevezetésük versenyelőnyt jelenthet.
A hangalapú keresések általában a funnel felső részein jelennek meg, emiatt nem feltétlenül, illetve nem direketben adják el a terméket. Ugyanakkor javítják a márka megítélését és hírnevét, növelik a tudatosságot és építik a márkahűséget – mindez pedig növeli a jövőbeni vásárlás valószínűségét.
2. A helytelen kiejtés problémája
Nagyon könnyen növelhetjük látogatóink számát, ha megmutatjuk nekik a helytelenül kiejtett termék- vagy márkanév és as keresett termék illetve márka közötti kapcsolatot. A keresőmotorok már összekapcsolják a leggyakrabban használt helytelen kiejtéseket és a keresett termékeket.
Kevésbé ismert márkáknak nehezebb dolguk van a hangalapú keresésre való optimalizáláskor felhsználói és SEO szempontból. Sok márka kihagyja az alkalmat arra, hogy a vásárlókat megtanítsa a márkanév helyes kiejtésére. Talán több potenciális vásárló találná meg webshopjukat, ha magabiztosan tudnák kiejteni a márka nevét.
Érdemes felkutatni és kipróbálni azokat a lehetőségeket, amikkel a helytelenül kiejtett szavakat korrigálni tudjuk a kereséskor, valamint meg tudjuk mutatni a felhasználóknak, hogy hogyan is ejtsék ki ezeket helyesen. Ezekkel nagyban növelhetjük a felhasználói bizalmat.
3. Leíró, szöveges tartalom
A tipikus kategória- és listaoldalak nem igazán alkalmasak a természetes nyelvű keresésekre. Az útmutatók, a kérdőíves és a válaszoldalak, az átiratokkal ellátott videók és más leíró tartalmak viszont olyan szavakat és megfogalmazásokat tartalmaznak, amelyeket a keresőmotorok könnyen azonosítanak hang alapú kereséskor.
A kulcs, hogy olyan szöveges tartalom legyen az oldalakon, amely a valódi felhasználók által használt természetes nyelvi kifejezéseket tartalmazza. A képek, a videók, a vetélkedők és hasonlók értékesnek számítanak a tartalom marketing szempontjából is, de érdemes odafigyelni arra, hogy leíró jellegű szöveges tartalom kísérje őket.
Hasznos lehet alkalmazni egy olyan javaslattételi webhelyet, mint például az Answerthepublic.com, amely a kérdőíves lekérdezésekre szakosodott. A weboldalunkon feltett leggyakoribb kérdések megválaszolása további előnyökkel jár és potenciálisan csökkenti a telefonos ügyfélszolgálat volumenét.
A “Hol”, szintén nagyon fontos. A szöveges tartalom hangalapú kereséskor a navigációban is szerepet kap. Ha lehet, ne tegyük közzé a GYIK tartalmat, illetve a használati útmutatókat PDF formátumban! Nem csak hogy kevésbé valószínű a jó rangsorolásuk, de ronthatják a konverziót is. Hasznosabb létrehozni valós weboldalakat valós linkekkel és valódi cselekvésre ösztönző elemekkel, valamint navigációval, amely összekapcsolja a tartalmat a termék- és listaoldalakkal.
4. Optimalizált kattintások
A cím címkéknek és meta leírásoknak szintén meg kell felelniük egy beszélgetés formai követelményeinek. Próbáljuk úgy megfogalmazni ezeket, hogy a felhasználó kérdésére a válasz egyértelműen látható legyen. Érdemes tervezni cselekvésre felszólító elemeket, amivel láthatóvá válik, hogy a keresett termék csak egy kattintásra van.
5. Szerkezet és jelölés
Szerkezetileg is tudjuk segíteni a keresőmotorok dolgát. Érdemes “heading” és “paragraph” címkéket használni az oldalak felépítésekor. Ha a tartalom nem illeszkedik ebbe a struktúrába, akkor pontozott vagy számozott lista lehet a jó megoldás.
Egy másik hasznos módja lehet a struktúrálásnak, ha az adatainkat egyéb, saját (a látogató számára nem látható) tag-ekkel látjuk el. Ha például egy webhely könyveket árul, akkor a könyv címének címkéje „name” a szerző címkéje pedig „author” legyen.
A jövő szava
Jól lehet, ma még nem tudjuk megmérni a hangalapú keresések eredményeit, a Google Analytics fejlesztői már hallják az e-kereskedők szavát és foglalkoznak a problémával. Jól is teszik, mert az ezt a keresési módot preferáló, vásárlóképes réteg mára egyértelműen hallótávolságon belülre ért.
Kapcsolódó
2017 Will Be The Year Of Voice Search
Google says 20 percent of mobile queries are voice searches
OK Google, Siri, Alexa, Cortana; Can you tell me some stats on voice search?
Are Voice Search Analytics Coming to Google?