Idén tizenharmadik alkalommal rendezik meg az Év Internetes Kereskedője Díj szakmai versenyt, amely a legjobb magyar online kereskedőket díjazza, objektív szempontrendszer, a vásárlók preferenciája, valamint szakértői zsűri szavazatai alapján. A díj legfőbb célja a hazai e-kereskedelem népszerűsítése, az online vásárlás iránti bizalom építése, de a verseny a kereskedelemben zajló innovációkra is rámutat.
Ma már nem csak azok a KKV-k és nagyvállalatok kaphatnak díjat, amelyek a díj szempontrendszere alapján minden tekintetben elöl járnak, hanem azok a webshopok is elismerést szerezhetnek, amelyek egy-egy részterületen nyújtanak kimagasló teljesítményt. A „Legjobb felhasználói élmény”, és a „Többcsatornás értékesítés legjobbja” mellett idén „Környezetvédelem” és „Logisztika” témájában új kategóriadíjakat hívtak életre a szervezők és szakmai partnerek (az eNET, a Dialogue Creatives, az ECommerce Hungary, az IVSZ, a Reacty Digital és a VeVa közösség) valamint a díj főtámogatója a Mastercard® , és kiemelt támogatója, a Magyar Posta.
Az eNET adatai alapján tíz év alatt tizenkétszeresére nőtt a magyar e-kiskereskedelem: 46 milliárd forintról 545 milliárd forintra nőtt a forgalom, míg a teljes kiskereskedelmen belüli aránya meghaladja a 6%-ot. Ha vásárolunk, azt ma már egyre gyakrabban online csatornákon végezzük. Néhány kattintással részletes termékinformációkhoz, árakhoz juthatunk, és korábbi vásárlók értékeléseit olvashatjuk arról, ők mely áruházakat és miért részesítik előnyben. Ez utóbbihoz nyújt fogódzót – immáron 13 éve – az Év Internetes Kereskedője Díj által biztosított badge is, amelyet egy kereskedő objektív szempontrendszer, a vásárlók preferenciája, valamint szakértői zsűri szavazatai alapján szerezhet meg, így a vásárlók, valamint a szakma egyfajta bizalmi védjegyét is jelképezi.
„A Mastercardnál úgy látjuk, hogy a folyamatos innováció korában a fogyasztók részéről új igények, új elvárások jelennek meg, a kereskedők számára pedig meghatározó, hogy hogyan tudnak alkalmazkodni ezekhez” – mondta Eölyüs Endre, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója. „Az Év Internetes Kereskedője verseny hasznos visszajelzést ad mind a felhasználók, mind a szakma részéről, melyek alapján a kereskedőknek lehetőségük van átgondolni az új fejlesztési irányokat. A Mastercard mindig is támogatta az értékteremtő és innovatív kezdeményezéseket, és úgy gondoljuk, hogy ez a verseny hozzásegíti a webshopokat, a lehető legjobb fogyasztói élmény eléréséhez.”
„A Magyar Posta mint logisztikai szolgáltató évek óta szoros kapcsolatot tart az e-kereskedőkkel. Akkor vagyunk profik, ha tisztában vagyunk azzal, hogy a kereskedő és szállító összhangja nélkül nincs elégedett ügyfél” – mondta Ráczné Hegedűs Klára, a Magyar Posta vállalati értékesítési igazgatója. „Közös érdekünk tehát a minőségi szolgáltatás, amelyben a kereskedőnek legalább akkora szerepe van, mint a szállító cégnek. A kettőnk közötti párbeszéd elengedhetetlen része a sikernek, az igényekhez igazodó fejlődésének. Ezért is fogadtuk el azt a megtisztelő felkérést, hogy a díj logisztikai kategóriájának szakmai partnerei lehetünk és a díj kiemelt támogatója.”
Az idei Év Internetes Kereskedője Díjra pályázók első szűrése, a top 20-as mezőny kiválasztása a vásárlók kezében van. A versenyben minden olyan magyarországi bejegyzésű vállalkozás részt vehet, amely online kiskereskedelmi tevékenységet folytat. A közönség március 19. és április 19. között szavazhat kedvenc kereskedőjére, a szavazók között értékes nyereményeket is kisorsolnak. Látványos a közönségszavazásban résztvevők számának növekedése is, mert – míg például 2005-ben mindössze alig hétezren akartak beleszólni a döntésbe, tavaly már közel ötvenezer érvényes szavazatot adott le a közönség. A szavazók jutalma nem csupán az, hogy a díjért – és a vásárlók kegyeiért – versengő webshopok egyre jobb szolgáltatásokat nyújtanak a számukra, hanem (némi szerencsével) értékes ajándékokat is nyerhetnek az április végi sorsoláson. A nyereményjáték szabályzata – csakúgy, mint az Év Internetes Kereskedője Díjjal kapcsolatos minden tudnivaló a http://evker.hu oldalon olvasható.
A 2018. évi versenyben a nagyvállalati kategóriában a MediaMarkt, míg a KKV-k között a Lumenet – immáron másodjára – lett az Év Internetes Kereskedője.
Arra, hogy miért érdemes a díjra kereskedőként jelentkezni, a korábbi díjazottak visszajelzése adhat ösztönző választ.
Tavaly a MediaMarkt lett az első az Év Internetes Kereskedője versenyen a szakmai zsűri és a vásárlók véleménye alapján. A díj a műszaki áruházlánc számára két szempontból is fontos: egyrészt egy iparági szakmai visszaigazolás arról, hogy jó úton halad a fejlesztéseiben és működésében, másrészt megtisztelő elismerés a vásárlók, ügyfelek részéről, hogy megbíznak bennünk.
„Mindamellett, hogy a MediaMarkt nemzetközi háttere lehetővé teszi a megbízható, stabil működést, fontos, hogy felismerjük a helyi igényeket és azokra megfelelő választ adjunk. Nagyon sokat teszünk azért, hogy webáruházunkban is magas színvonalú vásárlói élményt biztosítsunk, folyamatosan monitorozzuk vevőink igényeit és visszajelzéseit, és ezeket figyelembe vesszük a fejlesztéseink során” – hangsúlyozta Bombera Zsolt ügyvezető igazgató. – „A vállalatoknak érdemes megmérettetni magukat az Év Internetes Kereskedője versenyen, egyrészt mert folyamatos mérési pontot jelent, másrészt a díj a vásárlók, felhasználók számára bizalomfaktor, és így mérhető előnyei lehetnek annak, ha egy vállalkozás jó helyezést ér el.”
Zabari István, a Lumenet ügyvezetője a KKV díj nyerteseként hozzátette: „Bennünket soha nem a díj nyerése motivált. A díj egy indikátor; azt mutatja, hogy jó az, amit csinálsz. Megszállottak vagyunk abban, hogy minden nap fejlődjünk, minden nap jobb szolgáltatást, jobb termékeket, jobb áron tudjunk kínálni. Ha a díjra való felkészüléseddel annyit elérsz, hogy te is átgondolod miben akarsz jobb lenni és ezért keményen dolgozol is, már megérte nevezni. A vevőid pedig ezt százszorosan is meghálálják, mert tudják, hogy ez nem rólad, hanem róluk szól. A díj… az csak hab lesz a tortán.”