A gépek elérhetők és többféle új csomagolóanyag is ismert, a megfelelő csomagolástechnikai megoldásokat se kell már kitalálni. Mégis úgy áll, hogy a magyar e-kereskedelemben a kiscsomagos piacokra is csak annyi igaz, hogy a webáruházak elindultak a környezetkímélőbb anyaghasználatúvá és működésűvé válás úján. Burgonyakeményítő, újrahasznosított kartonpapír, levegő és irányba állás kell hozzá, mégis: sokan az árakat és a költségeket kifogásolják. Pedig közeledünk ahhoz az időszakhoz, amikor már a jog kötelezi a kereskedőt a változtatásra.

Az is eredmény ám, hogy a Greenpack lebomló csomagolóanyagait, ahogyan a Zalapack futárdobozait sem kell már sokaknak bemutatni! Ahogyan az is, hogy a Biocsomag kartonújrahasznosító gépét és a német AirWave légpárnás térkitöltő megoldásait, de talán a csehországi Brnó közeléből Magyarországot és Romániát is meghódító Frogpack papírforgácsait és blogba írt jótanácsait is mind többen ismerik, használják. Az az e-kereskedő, aki az utóbbi években valamelyik nagy e-commerce fórumára eljutott, a kiállítók között őket és még néhány hasonló profillal működő céget megtalálhatott. Ők azok, akik éppen most újrafeszítik az online kiskereskedelmi szektor rugóit.

A hazai e-kereskedelemben a csomagolóanyagok fejlődési irányát a fenntarthatóság és a hatékonyságra törekvés határozza meg. A szektor folyamatos globális és lokális növekedése a csomagolóanyagok iránti igény és az elhasználandó mennyiség növekedésével járna. Az e-kereskedelmi csomagolások piacáról szóló Smithers jelentés alapállítása, hogy a világ jelenlegi, több mint 75 milliárd dolláros kereslete a következő öt évben leginkább a hullámkarton és az újrahasznosított papírból készült csomagoló anyagok szegmensében fog növekedni – évente mintegy 10 százalékot. A hazai és az uniós szabályozás, illetve az alapértékké válás felé tartó környezettudatosság mind erősebben igyekszik lenyomni a mérleg másik serpenyőjét.

Csomagolóanyag, mint feladat….

Ha a csomagolóanyag nem újrahasznosított papír, vagy ha műanyag réteg, bevonat van rajta, akkor az nem zöld. Akkor az gyakorlatilag nem is környezetbarátabb, mint a hagyományos csomagolóanyagok. Az általánosan használt széles ragasztószalagot pedig – definíció szerint – el kellene felejteni. Helyette a dobozok önzáródó rendszerű (vagy visszazáródó fülekkel rendelkező), így kialakított és gyártott csomagolási megoldásoknak kell felváltaniuk. Utóbbiakkal szerencsénkre találkozhatunk már: terjedő megoldás az online ruházati, de a kozmetikum és a könyv szegmensben is.

Ugyanakkor egyendobozt (borítékot, tasakot stb.) használnak a jelentős arányú visszáruval dolgozó kereskedők is. A vevő arra azonban nemigen gondol, hogy e standardizálások valójában a feladói oldalon is képesek hasznot termelni. Pedig a kereskedő e sablon méretekkel és megoldásokkal gyorsabban és hatékonyabban képes csomagolni, csökkenthető általa a logisztikai feladatsor és a feladási idő is. Ráadásul a ragasztószalag (és az adagoló is) megspórolható.

A csomagolási módszerek, anyagok és megoldások változtatásának fontosságára bizonyosan csak az EPR-rendszer két évvel ezelőtti bevezetése ébresztett rá minden kereskedőt. Azt azonban így is túlzás lenne állítani, hogy a fenntartható fejlődés, a környezetbarát megoldások és a zöld csomagolás irányába lépegetés addig csupán elméleti, tapasztalás nélküli “tananyagként” lett volna ismert Magyarországon.

A fenntarthatóság a logisztikában és a kereskedelemben nem csupán a zsugorfóliák megszűnésével jár. A műanyaghasználat csökkentése azt is jelenti, hogy a webáruházaknak a műanyag fóliákra és a különböző, nem környezetbarát töltőanyagokra alternatívát kell találniuk. Ez sok esetben valamilyen papír újrahasznosítással kapcsolatos technológiát vagy megoldást jelent, de felértékelődnek a többször használatos csomagolási rendszerek is, és a csomagolási méretek optimalizálása is.

  • és mint vevőmágnes

Az viszont már tényleg az ízfokozó kategória, hogy e folyamatban az esztétikus csomagolás mellett a jól kifundált és felépített kicsomagolási élmény (unboxing experience) az eddigieknél is nagyobb vonzerőt adhat a webáruháznak – mely akár vevőmágnessé is válhat.

A kiscsomagszállításban az újrahasznosított papírból készült dobozok használathoz képest azonban meredek vállalást tett a TransSped. Már évekkel ezelőtt megjelent a cég a piacon a csomagolásmentes csomagszállítással. Ezzel a cég olyan csodabogárnak tűnt, akinek a sztoriját  mindenki szívesen meghallgatja. Azt a részt, hogy kiszámolták: a dedikált, műanyagládás szállítással nem csak az egyszer használatos csomagolóanyag, a térkitöltőés a környezetszennyezés egy jelentős része spórolható meg, hanem akkár milliós nagyságrendű forint-megtakarítás is realizálható. Ám a rendszerszintű, általánossá tétel lehetőségének még a gondolatával sem játszott el eddig komolyan senki.

Optimalizációs számok

Pedig érdemes legalább a saját pályán elindítani – és ha lehet: mindinkább kiteljesíteni a működés egészére – a csomagolási paradigmaváltást. A lábatlani papíripari hagyományokból újjáéledt Piszke Papír jól példázza, hogy ebben az irányban mi mindent eredményezhet a tudatosság – és a jó döntés. A ma már teljes mértékben fóliamentes higiéniai papírokat abszolút műanyagmentesen csomagoló cég onnan indult, hogy a kisebb ökológiai lábnyom elérését tűzte maga elé. Ezt évekkel ezelőtt azzal kezdte el, hogy egy-egy tekercsre a piacon átlagosnak tekinthetőnél jóval több papírt csévélt fel. Abból indultak ki, hogy így kevesebb a hulladék és a logisztikával és szállítással járó károsanyag-kibocsátásuk is csökkenthető.

Aztán – mesélte Bánkúti Fatime, a cég ecommerce és marketing ügyeit éveken keresztül vezető szakember – lépésenként jutottak el oda, hogy tudatosan elhagyták a termékek gyűjtődobozolását. De kiváltották a csomagolás során addig használt műanyagokat is.  “Az e-kereskedelemben felértékelődött nemcsak a gyors és pontos kiszállítás, hanem az is, ahogyan a termékeket becsomagoljuk. A fenntarthatóság, a vásárlói élmény és a költséghatékonyság a Piszke Papírnál végig kéz a kézben jártak”- mondta a szakember. A Piszkeshopban pedig, ahol a papírtermékek mellett bioélelmiszerek, kozmetikumok és  környezetbarát tisztítószerek is megjelentek a kínálatban, a megrendelések csomagokká formálása során a papírtermékekre érvényes szabályok váltak általános normává. A cég például nem vásárol külön csomagolóanyag és kitöltőanyagot sem.

  • Mínusz 40 százalék

Ehelyett a beérkező szállítmányok csomagolásait (pufi fólia, papír, buborékfólia stb.), de a szalvéta/papír zsebkendő gyártás során selejtként keletkező, de felhasználható papírmaradékot (még az etikett címkék vivőanyagát is) felhasználják és újrahasznosítják. Sőt: a fenntarthatóság náluk olyannyira nem pusztán marketing tevékenység a cég dolgozói akát otthonról is visznek be felesleges dobozokat újrahasznosításra. Ez a hozzáállás nemcsak környezetbarát, de jelentős költségmegtakarítást is eredményezett. A dobozköltségek alakulása megmutatja a tudatos tervezés hatását: 2023-ban bruttó 1,72 millió Ft-ot költöttek csomagolódobozokra. 2024-ben ez mindössze 1,02 millió Ft-ra csökkent. A több mint 40 százalékos visszaesést növekvő megrendelésszám mellett érték el. Az operatív folyamatok volumenét és optimalizáltságát jelzi, hogy bár az átalgos, napi 30 rendelés talán nem tűnik soknak, de a Piszkénél az egy csomagra jutó átlagos tömeg 17,17 kg volt, és a cég havonta mintegy 3900 csomagot adott fel, illetve kézbesítettet.

Minden adott

A környezettudatos, kis karbonlábnyomot hagyó csomagolás része a környezetsemleges, újrahasznosított anyagokból készíthető térkitöltőké. Ennek egyik pionírja Gabala Péter, aki a Biocsomag webáruház üzemeltetője. Péter egy évtizede még iratmegsemmisítőkkel dolgozott. Amikor pedig az általa is forgalmazott gyártó az újrahasznosított karton térkitöltők piacára merészkedett, velük tartott. A Flexpacktól csupán egy lépés volt, hogy a légpárnás térkitöltő gépek és termékek ismerője – és hazai evangelistája legyen. Az újrahasznosított papírból, illetve burgonyakeményítőből készíthető légpárnás térkitöltő anyagokra teszi a tétjeit leginkább. Szerinte ez az irány, amit a webáruházaknak követniük kell. Februárban, az Ecommerce Expo-n a standjánál egymást érték az érdeklődők, de az egyik német AirWave gép működés közben kiállítva is sokak számára hihetetlennek tűnt. Pedig: a működése egyszerű és csendes, a légpárnás térkitöltő termékek pedig tényleg azt tudják, amire a piacnak ma (és holap) szüksége van (lesz).

A cégvezető úgy véli, hogy a magyar e-kereskedők egyre nagyobb része szeretne és próbál is mindinkább környezettudatosan működni, de a beruházásokat illetően nagyon óvatosak. Pedig akár egy komplett, kis vagy közepes méretű és gyártási kapacitású csomagoló állomás telepítése és üzemeltetése sem bonyolult. A szükséges beruházás is gyorsan megtérülne, mégis: egyelőre félénk siker jellemzi a Biocsomag működését. Gabala Péter azzal számol, hogy az átütő erőt a nagy forgalmú, multi hátterű cégek, szolgáltatók irányából várhatja. Onnan, ahol a nagy csomagszámra eső beruházási költség eleve jobban eloszlik, miközben a környezetvédelmi egulák és kötelmek eleve hamarabb ebbe az irányba állítják a cégeket.

“A biológiailag lebomló, otthon komposztálható csomagolóanyagok, zacskók, szatyrok megjelentek a kereskedelmi láncokban, így, azokon keresztül is zajlik az edukáció”

– magyarázta Gabala Péter. Úgy számol, hogy a körforgásos gazdaság, a szelektív szemétgyűjtés hétköznapiasodása, a komposztálható anyagok általános használatúvá válása mellett a környezettudatosabb vásárlói igény az, ami az online kereskedők előtt lebontja a falakat.

Védeni a terméket

A csomagolás névjeggyé, fontos megkülönböztető tényezővé válik az online kereskedelemben, ahol a megrendelő élménye, a termék védelme és a fenntarthatóság egyszerre kell, hogy érvényesüljön. Ma még persze, lehet kifogásokat keresni, és megmagyarázni, hogy a termék ehhez túl speciális, hogy nem jól viseli a csomagolása  az efféle ‘forradalmi’ kezdményezéseket. De ez az időszak hamar elmúlik, a környezettudatosabb kereskedelmi tevékenység ki fogja ezt kényszeríteni.

A Bookline-on rendelt könyvek már ilyen dobozban érkeznek. Saját formanyelvi és dizájn elemekkel felvértezett, újrahasznosított kartonpapírból készül. A német HHV-nél rendelt vinyl lemezek pontos méretre szabott dobozokban kerülnek postára. De: itt a csomagolás szerves része a csomagolóanyag is: újrahasznosított térkitöltő karton és méhsejtpapír. De ha van szándék, az olyan szokatlan és “nehezen kezelhető” termékre is van komplett megoldás, mint a gömb alakú üvegbe kerülő Unicum. Van megoldás, ha a kereskedő megkeresi. Ez utóbbi kiderült a Kapitány Tamással nemrég készített nagyinterjúnkból is, melyben a Zwack Unicum üzletvezetője elmondta, hogy évekkel ezelőtt, de kifejezetten e-kereskedelmi csomagszállítási problémák megoldására kerestek új megoldásokat.

Végül eljutottak oda, hogy “az újrahasznosított, sokrétegű papírból készül sablon kialakítása lehetővé teszi, hogy bármilyen méretű Unicum palackot rögzítsen. A karton fölveszi a palacknak a formáját, és természetes védelmet nyújt a palacknak. Pláne, hogy ez a karton bekerül egy másik dobozba, amit úgy alakítottunk ki, hogy a betét nem tud mozogni a csomagban. Megvédi a terméket”

– mondta Katona Tamás. Végeredményben, náluk ez volt a legfontosabb. A többi – a zöld papír, a környezettudatosabb anyagfelhasználás, a fenntatható fejlődés (amibe a logiszikától az anyaghasználatig és a hulladék kezelhetőségéig mindent számba vettek, aminek környezeti lábnyoma van) mind csak kézközelben lővő komponens volt, és mivel odafigyeltek rá az új egyenlet felírásakor, valójában mindegyik jött magától.

Mi a csomagolóanyag sztori vége?

A 2023 derekán rendszerbe kapcsolt EPR-rendszer elvárásainak ismerete minden kereskedőnek elemi érdeke. E mellé azonban hamarosan érkezik egy uniós rendelet – ami valójában tovább erősíti majd az eddigi irány tartását. A PPWR rendelet (Packaging and Packaging Waste Regulation) gyakorlatilag a zöldebb irányba tolja majd az egész piacot. Ennek első tételei a 2026 augusztusától lépnek hatályba. A kötelezettségek és tilalmak 2030-ig folyamatosan újabb és újabb tételekkel egészülnek majd ki. Így a csomagolóanyagok fokozatos (mennyiségi, anyaghasználati stb.) szigorítása mellett például csomagolás újrafelhasználási kvótákat is bevezetnek, illetve érvényesítenek majd a rendszerben.

Az elsőre logikusnak tűnő kérdésre, hogy “Mivégre ez az egész?”-a tudományos választ a Kosárértéken egyszer már felvázoltuk. Addig is, míg az okoscsomagolás megjelenésére és elterjedésére várni kell, felkínálunk egy másik megközelítésből adott választ is: Deepa Pandey, a FedEx indiai ügyfélkapcsolati vezetője írta meg  a Parcel-be. A csomagolásspecialista rámutatott arra, hogy az online megrendelések csomagolási folyamatának gyorsabbá és egyszerűbbé tegyételének igénye modernebb technológiát és intelligens gépeket szív (majd) be a szegmensbe. Ez azt eredményezi, hogy e rendszerek a megrendelt termékek mérését, csomagolását, lezárását és cimkézését elképesztő sebességgel és  pontossággal képesek megtenni. Ami  amellett, hogy növeli a hatékonyságot, csökkenti a munkaerőigényt és a keletkező hulladékot is.

A gyorsabb és pontosabb rendelésteljesítés így kapcsolódik be a csomagolás (és csomagolóanyag) megváltozásával a kereskedő munkájába. Ez az automatizálódás lehet a kulcs ahhoz, hogy a kereskedő tartani tudja a tempót az online vásárlások gyorsulásával. A sebesség, a költségmegtakarítás és a fenntarthatóság az az aranyháromszög Pandey szerint, ami a kereskedők versenyben maradását biztosíthatja.