A férfiak a fő célközönségük, de nem tagadják: náluk-általuk a nők is szívesen ajándékoznak konyhai gépeket. A Sous Vide Hungary webáruháza bő egy évtizede forgalmaz prémium minőségű eszközöket és gépeket a főzéshez, de az eddigi sikerek alá további felhajtóerőt generálhat, hogy a Magyar Marketing Szövetség az online boltot választotta az e-kereskedelem kategória idei legjobbjának. Bélik Pétert, a Sous Vide Hungary tulajdonosát kérdeztük minőségről, funkcionalitásról.
– A Sous Vide Hungary márciusban elnyerte a Magyar Marketing Szövetségnél „Az Év honlapja” címet e-kereskedelem kategóriában. Mekkora jelentősége van ennek a díjnak?
– Mi fontosnak gondoljuk, mert egyértelmű visszajelzést jelent, hogy nemcsak mi akartuk magasra tenni a lécet, hanem ez sikerült is, és ezt egy szakmai szervezet is így értékelte. A Sous Vide Hungary a minőséget képviseli, és ebből nem is szeretnénk lejjebb adni. A díjat különösen nagyra értékeljük, hiszen a nevezés nem a mi kezdeményezésünkre történt. Ettől még hitelesebb visszajelzésként tekintünk az elismerésre. Egy szó, mint száz, amikor értesültünk róla, hogy elnyertük az „év honlapja” címet, mi őszintén tudtunk rá meglepetésként tekinteni.
– Ha nem a Sous Vide Hungary pályázott a díjra, akkor ki jelölte a honlapjukat?
– A 7digits ügynökség, amelyik segítségünkre volt az elkészítésében. Fontos volt számunkra ez az együttműködés, nagy hangsúlyt fektettünk az új honlapra, mert úgy gondoljuk, hogy egy hatékony és szép weboldal elengedhetetlen kelléke a sikerességnek. Nemcsak tetszetős, hanem olyan weboldalt szerettünk volna, ami hatékonyan működik és szinte korlátlanul tovább fejleszthető. Ebben a munkában a 7digits nem klasszikus kivitelezőként, hanem valódi partnerként dolgozott velünk. Jól értették az üzleti céljainkat, nemcsak a designra és az innovatív technikai megoldásokra koncentráltak, hanem arra is, hogy a weboldal új vásárlókat is hozzon, akik visszatérő ügyfelekké válnak.
– Ebben tényleg ekkora jelentősége van a weboldalnak? Nem az számít, hogy egy webáruház mit értékesít?
– A korábbi weboldal hosszú ideig szolgált minket, de a mai felhasználói elvárásokhoz igazodva időszerűvé vált a megújítása. Valójában egy internetes áruháznál kulcsfontosságú a weboldal, olyan, mint egy fizikai üzlethelyiség.
Teljesen más vásárlási élményt nyújt egy letisztult, funkcionalitásában és esztétikájában egyaránt tetszetős honlap, mint egy kusza, nehezen kezelhető felület. Sokat számít a UX, vagyis a vásárlói út, az egyszerűség, a felhasználói élmény.
Ennek szellemében egyszerűsítettük a kiválasztás és a kijelentkezés folyamatát, felhasználóbarátabb felületet alakítottunk ki. Külön figyeltünk arra is, hogy a folyamat minden pontján, a legutolsó fázisban is fenntartsuk a vásárló érdeklődését, hiszen az egyetlen webáruháznak sem kellemes, amikor az összeválogatott kosarat az utolsó percben mégis ott hagyják a potenciális ügyfelek. A megújulásban segítségünkre voltak a fogyasztói visszajelzések is, fontosnak tartottuk, hogy valódi igényekre reagáljunk.
– Egy ilyen átalakítás mekkora költséget jelent?
– A jelentős módosítások komoly, több milliós kiadást jelenthetnek. Ez ráadásul csak az anyagi oldala, az új honlap kialakítása, az átköltözés rengeteg munkával is jár. Az adatmigráció különösen összetett feladat, ezért is volt kiemelten fontos a tapasztalt fejlesztői háttér. Komoly szakmai kihívás egy már működő webáruház új rendszerre történő átállítása, de a végeredmény messzemenően igazolta a befektetett munkát.
– A Sous Vide Hungary elég speciális piaci szegmensben mozog, a webáruház indulásakor a hivatásos séfeken kívül nagyon kevesen tudhatták, mi az a sous vide konyhatechnológia. Mi volt a titka, hogy az ehhez használható gépeket mégis sikerült népszerűsíteni?
– A sous vide technológiával magam is véletlenül találkoztam, de a gasztronómiára nyitott emberként szinte azonnal megfogott. Ezt a konyhai eljárást egy amerikai cég, a SousVide Supreme hozta le háztartási szintre. Őket kerestem meg, hogy szeretném a termékeiket forgalmazni, így a Sous Vide Hungary volt Magyarországon az első olyan vállalkozás, ami háztartási sous vide gépeket árult.
Ma már 240 ilyen cég van az országban, ez is azt jelzi, hogy jó volt a megérzésem, hogy erre lehet komoly kereslet Magyarországon is. Az elsődleges célcsoportunk egyébként nem a profi közönség, hanem eleve a háztartások voltak. Annak persze nagyon örülünk, hogy ma már profi szakácsok, éttermek is szép számmal vannak az ügyfeleink között.
A siker titka az volt, hogy aktív szerepet vállaltunk a szélesebb közönség edukációjában. Rengeteg kiállításra jártunk, tucatjával tartottuk a kóstolós bemutatókat. Közben én magam is jártam külföldi tanfolyamokra, hogy minél többet tanuljak erről a konyhai technológiáról. Celebséfekkel dolgoztunk együtt, és nagyon sok cikket, bejegyzést írtam a saját honlapunkra.
– Akkor kijelenthető, hogy a SEO, és maga „a seózás” fontos része egy webáruház felfuttatásának?
– Gyakorlatilag a legfontosabb. A Sous Vide Hungary honlapján található szövegek többségét magam írtam, és ma is magam írom. Külföldi cikkeket is rendszeresen szemlézünk.
Ugyanakkor a keresőoptimalizálás technikai részleteihez profik segítségét is igénybe vettük. Ők elsősorban a linképítésben segítettek. A SEO mellett a hitelesség az, ami nagyon nagyban járul hozzá egy webáruház sikereihez. Muszáj érteni ahhoz, amit az ember el akar adni. Szerénytelenség nélkül mondhatom, hogy mára a sous vide technológia és a vákuumcsomagolás egyik hazai specialistájává váltam.
– Mielőtt bekerült az e-kereskedelembe, teljesen mással foglalkozott.
– Eredetileg építőipari végzettségem van, de már jóval a Sous Vide Hungary indulása előtt is konyhai eszközök kereskedelmével foglalkoztam – főként hipermarketekbe és szupermarketekbe szállítottunk be különféle termékeket. Rengeteg tapasztalatot hozott ez az időszak, de idővel egyre inkább azt éreztem, hogy ez a közeg nem az, ahol igazán ki tudok teljesedni.
A 2008-as válságot követő gazdasági változások végleg megerősítettek abban, hogy ideje egy új, inspirálóbb irányt választani.
Mivel a konyha mindig is közel állt hozzám, a folytatás szinte magától értetődő volt. A sous vide technológiával teljesen véletlenül találkoztam, de azonnal magával ragadott. Akkoriban itthon még alig ismerték, úgyhogy belevágtam.
Így indult el a Sous Vide Hungary, ami kezdetben kizárólag sous vide gépekre és a vákuumcsomagolásra épült, mára pedig egy prémium gasztro webáruházzá nőtte ki magát. Az e-kereskedelem számomra a szabadságot és a folyamatos fejlődés lehetőségét jelenti – minden nap tanulhatok valami újat, és közben valódi értéket adhatok át másoknak is.
– Mivel győzte meg a Sous Vide Hungary, azokat a profi szakácsokat, akiknek nem jelentett újdonságot a webáruház által kínált technológia, hogy érdemes a konyhai felszerelésüket ebben az irányban bővíteni?
– Őket nem kellett különösebben győzködni, a technológia iránt eleve megvolt a nyitottság. A szektorban dolgozók ráadásul gyorsan felismerték, hogy a nap végén számukra pénzt hoz ez a befektetés. A gépeink abban segítik őket, hogy kevesebb munkaerővel és kevesebb hibázási lehetőséggel állandó minőséget tudnak nyújtani.
A technológia persze számukra egyáltalán nem volt új, de jelentősen megkönnyíti a dolgukat, ha profi gépekkel végzik azt a munkát, amihez korábban fapadosabb megoldásokat használtak.
– A bemutatótermetek ma már szabadon látogatható, és rengeteg árucikket tartalmaz a sous vide gépeken kívül is. A többi termék miért került a portfólióba?
– Folyamatosan bővítettük a termékkínálatunkat, ma már a késektől a szeletelőgépeken át a pohárkészletig elég széles skálán lehet nálunk ínyencségeket találni. A portfólióbővítés elsődleges célja az volt, hogy minél szélesebb közönséghez jussunk el, ez is segít új vásárlókat bevonzani. Ami állandó volt végig, az a minőségi termékekhez való ragaszkodás.
– Ha valaki már vásárolt egy nagy értékű konyhagépet, hogyan lehet elérni, hogy más termékekért is visszatérjen a Sous Vide Hungary webáruházába?
– Hamar megtanultuk, hogy a siker nem csak abban rejlik, ha valaki egyszer vásárol tőlünk egy prémium konyhagépet – hanem abban, ha később is visszajön. A vákuumtechnológiában épp ez a szép: mivel folyamatosan szükség van tasakokra és kiegészítőkre, adta magát, hogy ezt megkönnyítsük.
Így született meg a foliApp, egy saját fejlesztésű mobilalkalmazás, amivel a rendszeres vásárlás pár kattintásos rutinná válik. Eredetileg a vendéglátós partnereinknek szántuk, de kiderült, hogy a háztartási felhasználók is szeretik – egyszerű, gyors, átlátható, és mindig kéznél van.
– A Sous Vide Hungary leszámolni látszik a sztereotípiákkal, miszerint a háziasszonyok főznek. Miért tűnik úgy, hogy a férfiak tartoznak a webáruház célcsoportjába?
– Valóban, a vásárlóink jelentős része férfi – nálunk a konyha már régen nem csak a háziasszonyok terepe. Tapasztalataink szerint az urakat kifejezetten lelkesítik az izgalmas konyhai megoldások és a precizitás, ami ezekhez az eszközökhöz kapcsolódik.
Szoktam viccesen mondani, hogy egy bizonyos kor után a tesztoszteron egy része elindul a konyha irányába és gasztroszteronná alakul. Karácsony környékén viszont az ügyfeleink általában jellemző nemi aránya megfordul, ilyenkor sok hölgy választ nálunk ajándékot a párjának – vagy épp saját magának.
– A rendszerváltás után a magyarországi gasztrokultúra nem volt épp csúcsra járatva. Folyamatos fejlődés eredménye, hogy ma már nemcsak profi séfek fejlesztik a tudásukat, hanem egyre szélesebb körben hobbivá válik az újabbnál újabb konyhai technológiák kipróbálása, vagy egy szerencsés pillanatot sikerült elcsípni a megfelelő termékekkel?
– A fejlődés folyamatos volt a rendszerváltás után, kisebb amplitúdójú hullámzással. Túl nagy hullámvölgyek szerencsére nincsenek. Egyre több a világlátott ember Magyarországon, nő azoknak a száma, akik igénylik az újfajta konyhatechnológiai megközelítéseket.
Most kezdett divatba jönni például a húsérlelés. Akiknek volt lehetősége kipróbálni, az amerikai steakházakban, vagy akár bármelyik olaszországi vagy spanyolországi étteremben gyorsan ráébredhettek, hogy az előérlelt steakek íze össze sem hasonlítható a korábban csak frissen a serpenyőbe dobott húséval.
Ma már olyan bázisa van a húsérlelő szekrények keresletének, hogy fel is vettük a kínálatunkba ezeket a nem éppen olcsó konyhai berendezéseket. Igaz, ezeket elsősorban éttermek és prémium húsboltok vásárolják, de a forgalom nagyjából negyede magánfelhasználóktól érkezik. Ugyanakkor a nagyjából ötmillió forintért értékesített prémium szeletelőgépünkből például többet adunk el magánháztartásoknak, mint éttermeknek.
– A prémium termékek iránt érdeklődő vásárlókat, gondolom, nem a közösségi média felületeken éri el a cég. Ők hogyan találnak rá a webáruházra?
– A prémium termékek iránt érdeklődő ügyfelek jellemzően maguk keresnek rá olyan megbízható hazai kereskedőkre, akiknél valóban minőséget kapnak. Ez részben annak is köszönhető, hogy egyre többen utaznak, és például Olaszországban vagy Spanyolországban már természetes, hogy egy hentesüzletben is komoly technológia áll a pult mögött.
Amikor valaki itthon hasonló eszközt keres, jellemzően online indul el – ezért fektetünk sok energiát abba, hogy tartalmainkkal és szakmai cikkeinkkel jól szerepeljünk a keresőkben. A közösségi média jelenlétünket egyelőre a Facebookon építjük, de folyamatosan dolgozunk azon, hogy aktívabbak legyünk az Instagramon és TikTok-on is. Offline megjelenéseinket tudatosan háttérbe szorítottuk, mert nálunk az online térben való megbízható jelenlét bizonyult igazán hatékonynak.
– A filléres termékek megjelenése és terjedése sem eredményezte azt, hogy a webáruház kénytelen legyen minden lehetséges felületen hirdetni önmagát?
– A Temu és más árérzékeny platformok nem a fő versenytársakat jelentik számunkra, mivel mi tudatosan a prémium és minőségi szegmenst célozzuk meg. Bár a Temu megjelenését más webáruházakhoz hasonlóan valamennyire mi is megéreztük, másképp, tulajdonképpen a saját eredeti stratégiánkkal ellensúlyozzuk ezt a jelenséget.
Mi eleve a prémium termékek forgalmazását tekintettük a fő irányvonalnak, így az árérzékeny webáruházak sikere még inkább arra sarkallt minket, hogy a magasabb minőséget képviseljük. Meg sem próbáltunk beszállni a lefelé tartó árlicitbe, ehelyett inkább olyan termékeket kínálunk, amelyeknek nincs a Temun alternatívája. A mi stratégiánk elsősorban az, hogy igyekszünk kitűnni a zajból.