Meetup sorozatunk részeként február 9-én ismét találkozót szerveztünk, amelyet a Growww Digital és a Humanize Studio csapatával közös kutatás előzött meg.
Az Eredményes e-kereskedelem, változó környezetben elnevezésű felmérésben, amelyet e-kereskedők körében végeztünk, arra kerestük a válaszokat, hogy ki milyen stratégiával vág neki az idei, nehéznek ígérkező évnek. A kérdőívet – nagy örömünkre – több mint 100 e-kereskedő töltötte ki, akik között a legkülönbözőbb méretű és piaci szegmensből érkező szereplők találhatók meg.
A kutatás eredményeit a február 9-i Kosárérték Évindító rendezvényen prezentálták a Growww Digital és a Humanize Studio szakértői, akik számos érdekes következtetésre jutottak. Szabó László online-növekedési szakértő, a Growww Digital társalapítójának előadásából kiderült, hogy a hazai e-kereskedők többsége szerint a 2022-es év jobb vagy sokkal jobb lett, mint amit előzőleg vártak. Igaz, hogy a bevételek reálértékét nézve 2022-ben enyhe visszaesésről beszélhetünk a régióban, azonban nem szabad elfelejteni, hogy egy igen erős, Covid-időszaki szinthez képest nézzük ezt, ahogy a tranzakciószámokra és a bevételre vonatkozó saját adataik is alátámasztják.
A mostani gazdasági kilátások is számos kihívást tartogatnak, de az e-kereskedők továbbra is inkább bizakodók 2023-at illetően, így hasonló arányban nyilatkozták, hogy jobb évet várnak az előzőnél. A megkérdezett cégek jóval nagyobb arányban tartották fontosnak az árréstömeg (64%), mint a piaci részesedés növelését (12%), és alapvetően inkább a bevételek növelésére összpontosítanak a terjeszkedés helyett. Előadásából az is kiderült, hogy a résztvevők közel fele (42%-a) nem exportál, és nem is tervezi azt. Véleménye szerint a nyertes stratégia a profitábilis növekedés, vagyis az árbevételben keresni kell a kisebb ellenállás irányát a kínálat, az értékesítési csatornák és a célpiacok bővítésével, valamint belső hatékonyságnöveléssel.
Flekács Zoltán, a Growww Digital Performance üzletágának vezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy a hazánkban megjelenő külföldi szereplők nagyon tudatos stratégiával vágnak neki a piacépítésnek, ám a hazai e-kereskedők közül ez nem mindenkire igaz. A Shopping for Business Objectives keretrendszer segítségével azt demonstrálta, hogyan lehet a tényleges üzleti célokra fókuszálva szegmentálni és optimalizálni a kampányokat.
A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy a versenytársak és azok stratégiájának ismerete is elengedhetetlen. A kutatás eredményei alapján a megkérdezettek többsége (52%-a) növelte a marketingköltéseit 2022-ben, ami valószínűleg a konkurenciájukra is igaz volt, így az egymáshoz képesti relatív pozícióik annak függvényében tudtak változni, hogy kinek mennyire voltak optimalizálva a kampányai. Ebben az automatizálás, a pontos mérések, a saját illetve harmadik féltől származó adatok, és ismét csak a stratégia szerepét hangsúlyozta.
Stampf Attila, a Humanize Studio Customer Experience szakértője a piacszerzés mellett a meglévő vásárlók megtartásának fontosságára hívta fel a figyelmet. A kutatás számai alapján a résztvevő e-kereskedők csupán 18%-a jelölte elsődleges célként a meglévő vásárlók újravásárlásra ösztönzését, de másodlagos prioritásként már 34%-uk nyilatkozott ugyanerről. A szakember azt is kiemelte, hogy a folyamatok optimalizációjával, a fájdalompontok feltárásával és a vevők jobb megértésével az ügyfélmegtartási arányunk jelentősen nőhet, és a visszatérő vásárlók által hozott bevétel további forrásokat adhat új vásárlók szerzésére. Ehhez azonban elengedhetetlen a nézőpontváltás, és a tervezésen felül az eredmények validálása, majd azok beépítése az üzleti folyamatokba.
A prezentációkat követően az előadók a közönség bevonásával, közösen értékelték az aktuális problémákat, amelyhez Matócza Szabina, az Avokado online bevásárlás-szolgáltató ügyvezetője, és Zabari István, a Lumenet alapító-tulajdonosa is csatlakozott a színpadon.
A kutatás részteltes eredményeit hamarosan közzétesszük a magazinban. Köszönjük, hogy közel 100-an vettetek részt a rendezvényünkön! Reméljük, minél többen velünk tartotok majd a következő Kosárérték eseményen is!