Az Alibaba és a JD.com mindig minden rekordot megdöntő akciós napja, a 11.11 Singles’ Day idén nagyjából 139 milliárd dollár bruttó forgalmat hozott, a növekedés azonban csekélyebb az előzetes várakozásokhoz képest.

Ahogy erről évek óta beszámolunk, a 2009-ben elindított szuperakciós fieszta évről évre újabb eladási csúcsokat produkál, és egy ideje már jócskán elhúzott a nagy nyugati “vásárlási ünnepektől”, vagyis a Black friday-től és a Cyber monday-től. Az eredetileg egynaposnak indult kiárusítás – hasonlóan nyugati társaihoz – időközben átalakult egy egész időszakot átölelő akciódömpinggé: az Alibababa november elején, a JD.com pedig már október végén elkezdte a promóciót.

Csillagászati számok, mérsékelt növekedés

Az Alibaba az eseményt követően az említett 11 napos időszakra 540,3 milliárd jüan, azaz kb. 54,6 milliárd dollár bruttó forgalmat jelentett, ami nagyjából 8%-os bővülés az előző év hasonló időszakához viszonyítva. A JD.com forgalma a teljes periódusra nézve 349,1 milliárd jüan (54,6 milliárd dollár), ám náluk a növekedés sokkal jelentősebb, 28%-os volt. Ez megmutatkozott a két cég részvényeinek árfolyamán is, hiszen a JD.com november 12-én délután 4,6%-os pluszban zárt, amíg az Alibaba részvényei 1,8%-kal estek. Utóbbi mögött valószínűleg az áll, hogy esetükben a növekedés a 2020-as 26%-hoz képest jelentősen visszaesett.

Mit vásároltak leginkább a Távol-Keleten?

A JD.com-nál idén megugrott a kisállatokkal kapcsolatos termékek és a luxuscikkek eladása. Az iPhone-ok értékesítési volumene 2 másodpercen belül meghaladta a 100 millió jüant a cég beszámolója szerint. Viszont fontos tényező az is, hogy fiatal fogyasztók egyre többen vásároltak hazai termékeket.

Az Alibaba és a JD.com is azt nyilatkozta, hogy növekedést tapasztaltak a kisebb kínai városokban, ami kulcsfontosságú az e-kereskedelmi cégek számára felhasználói bázisuk bővítése szempontjából. JD.com szerint az úgynevezett „alacsonyabb szintű piacokról” érkező felhasználók tették ki az összes vásárló 77%-át azi idei Singles’ Day időszakában. A vállalat képviselői azt nyilatkozták, hogy gyors fogyasztásnövekedést tapasztaltak ezeken a piacokon a háztartási gépek, a gyógyszerek és a lakberendezési tárgyak terén.

Lassuló gazdaság, gyengülő vásárlóerő?

A világ második legnagyobb, évek óta szinte töretlenül növekvő gazdasága kissé megtorpant: 2021 harmadik negyedévében a GDP bővülése a Reuters elemzői által prognosztizált 5,2%-hoz képest csupán 4,9%-ot mutat.

Ez az ipari termelés mértékében is megmutatkozott, hiszen a várt 4,5% helyett ebben is csak 3,1%-os növekedés volt tapasztalható szeptemberben. Ennek fő oka, hogy szeptember végén sok gyárnak le kellett állítania a termelést, mivel a szén árának megugrása arra késztette a helyi hatóságokat, hogy hirtelen lekapcsolják az áramellátást. A központi kormányzat azóta hangsúlyozta, hogy fokozni fogja a szénellátást, és biztosítja az elektromos áram folyamatos elérhetőségét.

Ehhez még hozzávehetjük, hogy az ingatlanpiac is lassulni látszik ebben az évben: az állóeszköz-befektetések 7,3%-kal haladják meg az egy évvel korábbit a várt 7,9%-hoz képest – derült ki a Kínai Statisztikai Hivatal adataiból.

A “nagy testvér” közbeszól

Nyilván az sem tesz jót a szektor fejlődésének, hogy egyre-másra jönnek a hírek azzal kapcsolatban is, hogy a kormányzat nagyobb kontroll alá akarja vetni a technológiai és e-kereskedelmi mamutcégeket. Az Alibabát birtokló Ant Group ellen már a tavalyi Singles’ Day időszakában is drasztikus intézkedéseket vezettek be, amikor megakadályozták annak tőzsdei bevezetését, illetve az alapító – ex-vezérigazgató Jack Ma hollétéről is jó ideig csak találgatásokra hagyatkozhattunk.

Idén augusztusban Hszi Csin-ping elnök úgynevezett “közös jólétet” vagy “mindenki számára mérsékelt jólétet” szorgalmazott egy pénzügyi konferencián. Ez folyamatos találgatásokra adott okot azóta is, de valószínű, hogy valamilyen szinten magasabb adóztatásra lehet számítani a nagy profitot termelő cégek esetében. Az elhangzottak másik vetülete a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos hangsúlyosabb szerepvállalás lehet, amelyre a vállalatok – legalábbis kommunikációs szempontból – reagáltak is.

A fenntarthatóság hirtelen fontos lett

Mind JD.com, mind az Alibaba társadalmi és környezeti felelősségvállalást hirdetett az esemény során, igazodva Peking prioritásaihoz. „Ezen a 11.11-i Global Shopping Fesztiválon folyamatos és minőségi növekedést értünk el, amely a dinamikus kínai fogyasztási gazdaságot tükrözi” – nyilatkozta Yang Guang, az Alibaba alelnöke egy sajtóközleményben. „A 11.11 erejét is felhasználtuk társadalmi felelősségvállalásunk platformjaként. Az idei fesztivál jelentős mérföldkő volt a fenntartható jövő építése iránti elkötelezettségünk részeként.” – tette hozzá.

A JD.com pedig beszámolójában kiemelte, hogy az akciós napok során a környezetbarátabb csomagolóanyagok, a modernebb gépjárműflotta és a napenergiát is használó logisztikai központoknak köszönhetően idén 26.000 tonnával sikerült csökkenteniük a széndioxid-kibocsátást, összehasonlítva az előző évi eredményekkel.