A sikeres e-kereskedőket bemutató cikksorozatunk részeként ezúttal az egyedi stílust képviselő kerámia-, porcelán- és textiltermékek online értékesítéséről és a cég történetéről kérdeztük a 2018-ban elindított keramiaotthon.hu webáruházat megálmodó Kozma-Kerner Kingát és férjét.
A keramiaotthon.hu konyhai- és lakberendezési termékeket kínáló webáruházban az egyedi, kézzel készített kerámiák és a Vanilia Kerámia manufaktúra termékei mellett megtalálhatóak a holland Clayre&Eef, az olasz Easy Life vagy az angol KitchenCraft termékei is.
A jelenlegi korlátozások miatt online lezajlott beszélgetés során Kinga és Gergő készséggel mesélt webshopjuk történetéről, amely 2017-ben kezdődött egy kettesben eltöltött romantikus tihanyi hétvégével. A fiatal pár egy kis, vintage-jellegű apartmanban töltött el pár éjszakát, ekkor szerettek bele ebbe a lakberendezési stílusba, és konkrétan egy magyar manufaktúra, a Vanilia Kerámia termékeibe. A romantikus Balaton-felvidéki kirándulás után alapított, minőségi és egyedi termékekkel foglalkozó kisvállalkozás már az indulása utáni második évben harmadik helyezést ért el Az Év Webshopja 2020-as versenyén.
Szóval innen jött az egyedi kézműves tevékenységekkel való kereskedelem ötlete?
Kinga: Szerettük volna ezeket a csodás lakberendezési termékeket az otthonunkba is becsempészni, de az interneten való nagyon hosszú kutakodás után is alig találtuk meg ezt a stílust. Ekkor fogalmazódott meg a gondolat, hogy elindítsunk egy vintage lakberendezésre, kerámia- és porcelántermékekre fókuszáló webáruházat, mert szerettük volna, ha minél több otthonba eljutnak ezek az egyáltalán nem hétköznapi, sajátos és csodás megoldások.
Miért gondoltátok, hogy lenne erre piaci igény, és mi adta meg végül a kezdőlökést az induláshoz?
Kinga: Nagyon megtetszett nekünk a vintage stílus és a Vanilia Kerámia termékei, de nehezen találtunk olyan webáruházat ahol ezeket a minőségükhöz méltó felületen kínálták volna. Egyrészt itt láttunk egy piaci rést, másrészt szerettük volna ezeket termékeket minél több emberrel megismertetni, mert úgy gondoltuk, hogy más otthonába is hasonló örömöt, boldogságot vihetnek. A másik indíttatás szakmai volt, hiszen Gergő, aki egyébként a marketingszakmában tevékenykedik, civil állását továbbra sem adta fel: szoftveres B2B területen dolgozik napi 8 órában, és szerette volna onlinemarketing-tudását bővíteni, a meglévőt pedig hasznosítani. A webshop ideális terepet jelent számára, hogy kipróbálja magát az otthoni vállalkozásban is. A munka oroszlánrészét én végzem, hiszen mostanra már teljes munkaidőben csak a webshoppal foglalkozom.
Milyen nehézségekkel kellett megküzdenetek? Hogyan ment a webshop kialakítása, volt-e olyan pillanat amikor legszívesebben abbahagytátok volna az egészet? Mi volt a fordulópont a cég életében, amikor már éreztétek, hogy sínen van a dolog?
Gergő: A webáruház előkészítése fél évet vett igénybe, mivel mindkettőnknek volt főállása, és így kevés idő jutott rá. Végül 2018 áprilisában nyitottunk meg, akkor még csak a Vanilia Kerámia termékeivel. Nagyon sokat kellett várni az első megrendelésre, kb. június elején érkezett be – ez volt az első nehéz időszak. Még mindig emlékszem erre a megrendelésre: nagyon-nagyon izgultunk, hogy a törékeny kerámiatermékek épségben eljussanak a futárszolgálaton keresztül a címzetthez. Végülis nagyon jól végződött, a megrendelő külön emailben megköszönte a gondos csomagolást, és örült, hogy a termékek élőben még szebbek, mint a termékfotókon.
Kinga: Ez a pozitív élmény jól jött, hogy folytassuk, de a megrendelések továbbra is nagyon lassan érkeztek. Hamar rájöttünk, hogy kicsi a termékkínálat, ezért gyorsan elkezdtük a vintage lakberendezési kiegészítőkkel is bővíteni azt. A nagy meglepetés a 2018-as karácsonyi szezonban jött, amikor hirtelen megugrottak a megrendelések, és ekkor bizonyosodtunk meg arról, hogy érdemes tovább csinálni, energiát és időt szánni rá.
Hogy változott azóta a piac, és miken kellett változtatnotok az elmúlt időszakban, hogy az újabb kihívásoknak meg tudjatok felelni? 2020 nem éppen egy mindennapi év volt, ez hogyan érintett titeket?
Gergő: A covid alaposan megváltoztatta a piacot. Emlékszem 2020 március közepére, amikor betört hozzánk a járvány. A weboldalon a látogatók száma kb. másfél héten keresztül a tizedére esett vissza, és a többi hasonló webshop is ezt tapasztalta: megrendelés szinte alig jött. Kicsit megijedtünk, de úgy gondoltuk, ez nem fog örökké tartani, így inkább arra koncentráltunk, hogy minél több, tartalmas olvasnivalót adjunk hozzá az oldalhoz, és kicsit rendbe tegyük a termékek struktúráját. Az online kereskedelem pedig tavaly április óta ugrásszerű növekedésnek indult, és sok új webáruház született, tehát erősen nő a konkurensek száma. Ez most egy nagy kihívás számunkra.
Mit gondolsz, végül mitől lett sikeres a kerámiotthon.hu, mi az, amiben többet tudtok, mint egy átlagos lakberendezéssel foglalkozó kereskedő?
Gergő: Fontosnak tartjuk a felhasználói élményt, és hogy ezeket a csodás termékeket olyan felületen mutassuk meg, ahol szinte csak a képeket is öröm nézegetni. Törekszünk arra, hogy egy-egy termékről minél több, nagy felbontású fotót töltsünk fel, és a termékleírások is szabatosak és lényegre törőek legyenek. Bizalmat szeretnénk építeni, igyekszünk transzparensek lenni, a vásárlási feltételeket minél több helyen feltüntetni, emelett a közösségi médiában is aktívak vagyunk, és kiemelt figyelmet fordítunk a tartalommarketingre is. A hirdetés egyelőre nem a mi világunk, igen ritkán nyúlunk ehhez az eszközhöz.
Hogy látod, számotokra melyik hirdetési forma nem vált be, és mi az, ami működik?
Gergő: Én a SEO-ban bízom leginkább. Az elején próbálkoztunk Google Ads hirdetésekkel: forgalomnövekedés volt ugyan, és némileg megdobta az értékesítést is, szóval történt belőle konverzió, de az organikus keresés hosszabb távon hatékonyabb. Ebben jobban hiszek, és ez a tevékenységünk mostanra beérni látszik. Most már tudatosabban építjük a linkeket, és próbálunk heti 2-3 blogposztot írni, valamint a közösségi médiában is aktívabbak vagyunk.
Láttam, hogy a Facebook oldalon is meg lehet vásárolni a termékeket. Mennyire jött be a közösségi értékesítés?
Gergő: Mivel maga a keramiaotthon.hu Shopify rendszert használ, tulajdonképpen szinte semmilyen vesződség nem volt a Facebook Shop elindításával – a tavalyi bevételeink 5 százaléka már onnan érkezett. A közösségi médiás posztoknál is inkább a forgalomterelés az, ami jól működik. Hogy aztán végül a tranzakció hol történik, az már a mi szempontunkból lényegtelen. A lényeg az, hogy a közösségi médiás posztoknál is igyekszünk a kulcsszavainkkra rezonálni, legyen szó a Facebookról, az Instagramról vagy akár a Pinterestről, mivel oda is szoktunk tartalmat feltölteni. Amikor van rá időnk, akkor összeállítunk pár pinboardot, és azt néhány héten keresztül letűzögetjük a Pinterest oldalunkra, ahonnan szintén érkeznek látogatók nap mint nap, tehát forgalomterelésre kiválóan alkalmas.
Hogy néz ki egy átlagos nap a webshop életében? Ha jól értem, a legtöbb dolgot még saját kézben tartjátok. Gondoltatok már arra, hogy felvesztek egy alkalmazottat?
Gergő: A webáruház dolgait 90%-ban Kinga viszi, és még nem jutottunk el arra a szintre, hogy alkalmazottat vegyünk fel. A legutóbbi karácsonyi szezon már nagyon húzós volt így, szóval idén év végén már lehet, hogy szükségünk lesz segítségre. Leginkább a termékek csomagolása a szűk keresztmetszet: mivel többségük törékeny, ezért gondos csomagolást igényelnek, nem úgy, mint mondjuk egy ruházati áruháznál, ahol elég, ha egy borítékba rakjuk a ruhát. A termékeket védeni kell, ezért csomagolóanyagra is sokat költünk. Havi több száz terméket már nagyon munkás becsomagolni, és idén karácsonykor, amikor a szokásoshoz képest 3-4-szer annyi megrendelés futott be, ez komoly kihívást jelentett Kinga számára.
Mik a jövőbeli terveitek a webáruházzal?
Kinga: A termékkínálatot – hála a beszállítóinknak – folyamatosan bővítjük. Néhány hónapja elkezdtünk vintage-jellegű bútorokkal is foglalkozni. Ezek gyönyörűek, szinte egyedi megoldások, így nem az “olcsó kategória”, és még bizonytalanok vagyunk, mennyire van ma erre kereslet, de ezt szeretnénk idén jobban felfuttatni. Emellett nemrégiben elindítottunk egy másik lakberendezési webáruházat, a maisons.hu-t, ami többféle lakberendezési stílusra is koncentrál. Itt is a minőséget, egyedi stílusokat, és a nem hétköznapi tucatmegoldásokat szeretnénk bemutatni az erre fogékony közönségnek.
Van-e valami az eltelt két év távlatában, amit így utólag máshogy csináltatok volna?
Gergő: A keresőoptimalizálás az egyik legfontosabb elem. Az onsite SEO-ra már az elején figyeltünk, de ebben is folyamatosan fejlődtünk. Viszont az offsite SEO-ra csak másfél éve koncentrálunk jobban, de hamar megjött az eredménye, hála a SEO tanácsadónknak.
Mit tanácsolnátok azoknak, akik most vágnak bele az üzletbe?
Kinga: Véleményem szerint az a modell nem működik, hogy informatikai megoldásokkal beimportálok több ezer terméket egy webshopmotorba, majd várom a megrendeléseket. Napi szinten is minimum 1-2 órát kell a webshop optimalizálásával foglalkozni, és ebbe nem értem bele a megrendelések feldolgozását. Türelmet, kitartást, és sok-sok tanulást igénylő folyamat ez.
Piacvezető e-kereskedőket bemutató sorozatunk további cikkei:
- “Adj mindig többet a vásárlóidnak, mint amennyit elvárnak”- A Pelenka.hu-nál jártunk
- “Mi nem klasszikus kereskedők vagyunk” – A WhiskyNet vezetőjével beszélgettünk