Idén is az Extreme Digital kezdi meg a Black Friday-t, a nov. 27-ei dátumnál 2 héttel korábban, nov. 13-án tartja az akciót, míg az eMAG nov. 20-ára időzítette a pénteki akciós napját. A közös kézben levő két márka promóciója nemcsak a dátumokban, hanem a kínálatban is jelentősen eltér majd.

Miért tart két külön Black Friday-t az Extreme Digital és az eMAG?

Az Extreme Digital és az eMAG két teljesen különböző piaci stratégián mozgó márka. Míg az Extreme Digital főleg online piaci történelme, szakszerűen összeállított portfólió és jó ár/érték aránya miatt népszerű, az eMAG márkát 2,5 millió darabos széles portfóliója és színes, harsány kommunikációja, valamint könnyen használható applikációja emeli ki a piaci versenytársak közül.

Az Extreme Digital okosan válogatott – szűkebb (1000-1200 cikkből álló) Black Friday akciókkal, de kiemelkedően jó, egyedi ajánlatokkal a konkurenciát megelőzve igyekszik korlátozottabb marketing keretéből nagy fekete pénteki forgalmat generálni.

Ezzel szemben az eMAG széles kínálattal, hangos kommunikációval igyekszik az egyetlen napos, egyetlen napos – igazán különleges Black Friday akció értékét és hagyományát megőrizni.

A két piacvezető márkának a célcsoportjai is eltérőek: Az Extreme Digital esetében a legjobban az elektronikai és IT termékek kelendőek, és nagyobb a férfi vásárlók aránya, míg az eMAG sokkal szélesebb körű vásárlóközönséget ér el, amelyben jóval nagyobb a női vásárlók aránya. Bár van átfedés a célcsoportok között (például egy jó tévére, okostelefonra mindkét nem tagjai egyaránt vágynak), mindkét célcsoport tagjai eltérő típusú kedvezményekre fogékonyak. Az Extreme Digitalnál valószínűleg jól fog pörögni például egy jól leakciózott true wireless fülhallgató, az eMAG-on viszont valószínűleg többen vásárolnak majd akciós árú nagy kiszerelésű tisztítószert – főleg a mostani járványhelyzetben.

Miért tartja korábban a Black Friday-t az Extreme Digital?

Magyarországon eleve az internetes Black Friday honosodott meg, nem pedig a klasszikus áruházi tömegnyomor, amelyet az amerikai filmekből ismerhetünk. A járványhelyzet miatt a tengerentúlon is az online platformra tevődnek át a fekete pénteki akciók. Mi itthon most erős Black Friday-re számítunk mind az Extreme Digital, mind az eMAG esetében. Az bizonyos, hogy idén a fekete pénteki vásárlók jóval tudatosabbak lesznek, csak olyan terméket választanak, amelyre valóban szükségük van, vagy karácsonyi ajándékul szánják valakinek. Bár egy sor impulzusvásárlást elveszítünk majd, az idei karácsonyi szezonban a szokásosnál árérzékenyebbek lesznek a vásárlók, ezért fekete péntekeken várhatóan többen vásárolnak majd a korábbinál.

Melyek lesznek a slágertermékek az idei Black Friday-en?

Extreme Digital: arra számítunk, hogy az első hullámhoz hasonlóan az otthoni szórakoztató eszközök (tévé, konzol), számítástechnikai eszközök, háztartási gépek eladása lesz jelentős. Az utóbbiak közül különösen a takarítóeszközök és a konyhai eszközök terén számítunk nagy forgalomra, hiszen az elkövetkező hónapokban újból sok időt kell mindannyiunknak otthon töltenie. A járványhelyzettel összefüggésben rengeteg otthoni sporteszközt és játékok fogunk eladni, ezek fekete pénteken kívül is nagyon népszerűek, ahogy a tisztító-, és higiéniai szerek is. Ezen kívül arra számítunk, hogy az idén online is nagy teret hódított kert, barkács, otthon kategória akciói is nagy sikert fognak aratni.

eMAG: a fő műszaki kategóriák (tévé, laptop, okostelefon) mellett az összes háztartási kategória: takarítószerek és eszközök, drogéria és FMCG (fogyasztási cikkek), mivel az idei évtől már szupermarket termékkategória is elérhető az eMAG.hu-n (száraz-, és tartós élelmiszerekkel, italokkal és drogéria termékkategóriával).

Módosulnak a kijárási korlátozások miatt a Black Friday-es rendelések szállítási idejei?

A jelenleg hatályos kijárási korlátozások mellett mind az Extreme Digital, mind az eMAG normál működése fenntartható. Az, hogy az üzleteinket 19 órakor be kell zárnunk, nem jelent jelentős gátat. Jelentős segítséget jelent a járványhelyzetben a két cég közös easybox csomagautomata-hálózata, amely a Black Friday-ig már 57 budapesti helyszínen fog működni.

Ezek feltöltését a cégcsoport saját üzemeltetésű, Same Day nevű futárszolgálata végzi. Az automaták bevezetése a járványtól függetlenül történt, de a járványhelyzet miatt meggyorsította a telepítésüket az eMAG és az Extreme Digital. A saját hálózat kiépítése százmilliós nagyságrendű beruházás, amelyre azért volt szükség, mert a már piacon lévő automatás társaságok nem tudták a szükséges mértékben bővíteni saját hálózatukat.

Karácsonyig várhatóan már 100 fővárosi helyszínen lehet átvenni bennük a kompakt méretű termékeket. Mivel a járványhelyzetből adódóan este nyolc után nem lehet szabadon lófrálni a városban, különösen fontos, hogy a vásárlóink közelében elérhető legyen egy útba eső átvevőpont. Természetesen jövőre a vidéki városokba való terjeszkedést is megkezdjük. További információk az easyboxról az Extreme Digital és az eMAG oldalán.

Milyen határidőkkel vállalják a fekete pénteki rendelések kiszállítását a két márka?

Extreme Digital: kis méretű csomagok esetén 1-8 napon belüli csomagautomatás kiszállítást vagy házhozszállítás, nagy méretű csomagok esetén 1-10 napon belüli házhoz szállítást vállal. A bolti átvétel pedig 5 napos határidővel lehetséges.

eMAG: 14 napon belül vállalja a cég a Black Friday-es rendelések házhoz, csomagpontba szállítását, vagy boltba való továbbítását.

A Black Friday esetében “szokásosnál” is nagyobb rohamra készülnek? Hogyan fogják állni a rohamot?

Az Extreme Digital esetében a szokásos kapacitásbővítés mellett egy speciális, a látogatók lépcsőzetes beengedését biztosító rendszerrel készülünk, amely a korábbi években is bizonyított.

Az eMAG esetében is történtek háttérbeli előkészületek, illetve indul egyedi Black Friday aloldal is, de alapvetően a megszokott kezelőfelület fogadja majd a vásárlókat. Ahogy korábban, idén is elsőként az eMAG mobilapplikációját használó vásárlók férhetnek hozzá a fekete pénteki ajánlatokhoz elsőként.

A két márka mögött álló logisztikai kapacitást az idén 15 ezer négyzetméterről cca. 30 ezer négyzetméterre növeltük meg az idén, a pandémia alatt.

Piacelemzések szerint a járványhelyzet miatt idén kevesebben rendelnek külföldi online áruházból termékeket, ezáltal pedig a hazai logisztikában is felszabadul egy értelmezhető mértékű kapacitás a karácsonyi szezon alatt.

Hogyan folytatódik az eMAG-bolthálózat bővítése?

Az Extreme Digitalhoz hasonló, óriási offline-hálózat létesítésére az eMAG esetében nem lesz szükség, inkább márkaismertségi pontként funkcionáló üzletet nyitunk kimondottan frekventált helyeken. A jövő év végére a tervek szerint már országszerte 500 helyszínen működnek majd easybox-automaták, amelyek számos helyen kiváltják majd egy hagyományos bolt funkcióját.