A sarki péknek is biztosítania kell januártól, hogy a reggelente megvásárolt két kiflit is bankkártyával vagy egyéb elektronikus fizetési módon fizethessük ki, ha úgy szeretnénk. Annak jártunk utána, milyen lehetőségek közül választhat egy szolgáltató vagy kereskedő, hogy megfeleljen az új törvényi előírásnak.
A közösségimédia-felületeken is aktív kampány folyik az ügyfelek megszerzéséért, hiszen egy új szabályozás szerint készpénz mellett elektronikus fizetési megoldást is köteles biztosítani vevői részére 2021. január 1-től minden online kasszára kötelezett kereskedő és szolgáltató vállalkozás. A szabályozás egyszerűen rendezte a kötelezettek körének kérdését, hiszen online pénztárgép használatához kötötte a bankkártyaterminál használatát. Egy tavaly év végi adat szerint hozzávetőleg 213 ezer online pénztárgép működik Magyarországon, de csak 147 ezer POS terminálnál lehet kártyával fizetni. A lehetőség biztosítása így mintegy 60 ezer vállalkozást érint.
A törvényi változás nem teszi kötelezővé a POS terminált, „csak” azt, hogy folyamatosan rendelkezésre álló elektronikus fizetési lehetőséget kell biztosítani. Minden cégnek magának kell eldöntenie a forgalma, az átlagos kosárérték vagy a nála jellemző vásárlási szokások ismeretében, hogy milyen megoldást választ.
Növekvő kártyás fizetések
Az intézkedés elsődleges célja a készpénzhasználat visszaszorítása és a gazdaság fehérítése volt, ugyanakkor pandémia pozitív hozadékaként egyre népszerűbbé váltak az érintésmentes, bankkártyás fizetési lehetőségek, és a fogyasztók egyre nagyobb számban igénylik ezeket. 2020-ban a kártyás fizetések száma 17 százalékkal, értéke 21 százalékkal nőtt, a Mastercard adatai szerint a bankkártyás fizetés lehetősége akár 20 százalékkal is növelheti a vállalkozás forgalmát.
Az elektronikus fizetési forgalom 2020 utolsó hónapjában csaknem 10 százalékkal nőtt az OTP Bank adatai szerint az előző év decemberéhez képest. Jelentős átrendeződést is tapasztaltak: míg a korlátozások miatt a fizikai kontaktusok száma minimálisan csökkent, tehát ritkábban vásároltak az emberek, a vásárlások értéke nőtt.
Bár a törvény január elsejétől kötelezi a boltokat az elektronikus fizetési lehetőség biztosítására, a kisebb kereskedők közül még sokan nem tettek ennek eleget. A fizetési szolgáltatók éppen ezért élénken kommunikálnak az év első heteiben, a törvényi kötelezettséget kiaknázva különféle konstrukciókkal, induló kedvezményekkel próbálnak új ügyfeleket szerezni, és POS terminálokat, szolgáltatásokat értékesíteni.
Ki igényeljen POS terminált?
A pénzintézetek általában a 30 millió forint feletti éves árbevétellel rendelkező vállalkozásoknak ajánlják a POS-terminál igénylését. Ezekkel a terminálokkal bármelyik kereskedő képessé válik a bankkártyák mellett egészségpénztári-, cafeteria- és SZÉP kártyák elfogadására is.
A bankszámlának és a bankkártyás fizetési lehetőségnek is díja van, jelenleg a bankkártya-elfogadóhelyeknek kell viselnie minden költséget. A POS terminálon keresztüli kártyás fizetések költéségét minden esetben kizárólag a terminál üzemeltetője, tehát a kereskedő, a szolgáltató fizeti meg. A százalékban meghatározott jutalékok mellett előfordul, hogy fix tételes díjak is kapcsolódnak a kártyás fizetéshez. Ráadásul a kisebb értékű online fizetéseknél, vagy az alacsony árréstartalmú termékeknél jelentős többletköltségként jelentkezik az elfogadó helyeknél, így lehet, hogy a reggeli két kifli kártyás megvásárlásával a sarki péknek profit helyett deficitet termelek.
Állami támogatás
Jó hír azonban mindazoknak, akik ennek ellenére is a POS terminál mellett teszik le a voksukat, hogy a bevezetéshez akár állami támogatást is igénybe tudnak venni. A kormány 2021. június 30-ig meghosszabbította a POS terminálok telepítését ösztönző programját. A 80 ezer forint vissza nem térítendő állami támogatással beszerezhető első terminálra vagy államilag támogatott terminálcserére minden olyan vállalkozás jogosult, amelynél 2017. november 1-jén nem volt üzemben POS-terminál.
Egy további érv, ami a POS terminál mellett szól, hogy kezelése könnyen megtanulható, a bankkártyahasználathoz pedig semmilyen új tudásra nincs szüksége a felhasználóknak. A tranzakciókat azonnal feldolgozzák, és valós időben visszaigazolják.
Sokan igyekeztek még az év végén megfelelni a kötelezettségnek, az OTP Csoport például jelentős emelkedést tapasztalt 2020 utolsó negyedéve folyamán a POS-terminál kihelyezésekben, és idén is folyamatosan érkeznek a pénzintézethez az igénylések az online pénztárgépet használó vállalkozásoktól.
Szabad a pálya
A jogszabály szerencsére nem köti meg a vállalkozások kezét abban, hogy az elektronikus fizetést milyen megoldással valósítják meg, így azt mindenki a saját lehetőségeihez igazodva választhatja ki. Az alacsonyabb forgalmú, 30 millió forintos éves árbevétel alatti vállalkozások számára inkább a mobilalkalmazások jelenthetnek költséghatékony megoldást.
A különféle elektronikus fizetési megoldások elterjedésében a tavaly március óta működő Azonnali Fizetési Rendszernek (AFR) nagy szerepe van, mivel neki köszönhetően az egyedi belföldi forintátutalások 5 másodpercen belül megérkeznek a fogadó félhez. A magyarországi bankok kivétel nélkül csatlakoztak a rendszerhez, tehát akinek van bankszámlája és okostelefonja, azoknak ez a megoldás teljesen új térbe helyezi a vásárlás folyamatát.
Az OTP Csoport, amely átfogóan készült fel a modern fizetési megoldásokra, a SimpleBusiness mobilalkalmazással segíti a partnereit. A kereskedők által letölthető telefonos alkalmazással többféle elektronikus fizetési lehetőség is felkínálható a vásárlók számára, mivel az applikáció a bankkártyás mellett lehetővé teszi az azonnali fizetés lehetőségét is. A törvényben előírt határidő érezhető változást hozott 2020 végére a SimpleBusiness alkalmazás letöltéseinek számában. A szolgáltatáshoz kapcsolódó szerződéskötések felére decemberben, negyedére pedig már idén januárban került sor, és továbbra is nagy az érdeklődés.
A gyors és korszerű QR kód
Azokban az országokban, ahol a bankkártyahasználat nem volt olyan mértékű, mint pl. Nyugat-Európában, ott több lépcsőt átugorva a mobilpénztárcás, QR kódos fizetési módok váltak mára igen elterjedtté. Ázsiában már közel 1,5 milliárd ember fizet évek óta így. A QR-kódos fizetés költséghatékonyan, a kártyás fizetési infrastruktúra kiépítése nélkül működtethető, ezért a leginkább ár/költségérzékeny vállalkozások számára jelenthet jó megoldást.
A gyakorlatban arról van szó, hogy az eladó fizetéskor egy QR kódot jelenít meg, és amikor a vevő azt a saját telefonjával beolvassa, akkor egy átutalás indul el, berögzített adatokkal. A már említett AFR-nek köszönhetően az átutalás pillanatokon belül célba ér. Vagyis ezzel a technikai megoldással az átutalás a bankkártyás fizetés komoly kihívójává vált. A QR kódot nem csak webshopok jeleníthetik meg a képernyőn, de egy fizikai boltban az eladó extrém esetben akár a saját mobiltelefonján is megteheti ugyanezt.
A bankok és fintech cégek ma már itthon is ostromolják a fogyasztókat azokkal az olcsó vagy akár ingyenes szolgáltatásaikkal, amelyek segítségével virtualizálhatjuk a bankkártyánkat és fizethetünk a telefonunk segítségével. QR kódos fizetés során vásárlásaink ellenértékét bankkártyánk közbeiktatása nélkül, közvetlenül a számlánk terhére fizethetjük ki.
MNB szabványon alapuló QR kódos fizetést és fizetési kérelmet is indíthatunk például a Raiffesein Bank myRaiffeisen mobilapplikációjával. A szintén MNB szabványra épülő azonnali fizetési megoldás, a Scan&Go mobilfizetési app saját mobilkészülékről üzemeltethető kártyás fizetési infrastruktúra kiépítése nélkül és nagy előnye, hogy a vállalkozás alkalmazottai is kezelhetik.
Kártyaelfogadás mobiltelefonnal
Egyszerűsített megoldást kínál a kereskedőknek a SumUp, amely egy vezeték nélküli (Bluetooth) kapcsolaton keresztül párosítható a mobil készülékhez, amelyre az olvasó saját alkalmazását kell telepíteni. Az üzembe helyezés után a klasszikus chipkártyás, PIN kódos tranzakciók, valamint a contactless (NFC, Android Pay, Apple Pay) elfogadás is lehetséges. Igényelni a szolgáltatás weboldalán online lehet, papír alapú szerződésre és személyes ügyintézésre nincs szükség. Egyszerű beszerzése és mobilitási miatt ideális választás lehet akár átvételi pontot üzemeltető és saját futárral kiszállítást végző webáruházak számára is.
SoftPOS: bárkitől, bármikor és bárhol
Az elektronikus fizetési megoldások legújabb generációja a softPOS, amely egy mobilos bankkártya-elfogadási lehetőség. Az alkalmazással terminál nélkül, csupán egy applikáció segítségével, okostelefonunkat használva tudunk fogadni Visa és Mastercard kártyás fizetéseket bárkitől, bármikor és bárhol. Az alkalmazás minden olyan okostelefonon vagy tableten működik, amin legalább Android 8.0 szoftver fut.
A softPOS egyelőre a PIN kódot nem igénylő, 15 ezer forint alatti tranzakciók kezelésére alkalmas, de mobiltárcával (Apple Pay, Google Pay) értékhatár nélkül lehet fizetni. 2021. nyarától ígérik a softPOS új generációját, amely már a PIN kódos tranzakciók kezelésére is alkalmas lesz.