Akárkivel megeshet, hogy egy remek termékötlet úgy csap le rá, mint derült égből az a bizonyos villám. A legtöbb esetben azonban nem így van: a kereskedőnek proaktívnak kell lennie. A már áruházakat üzemeltetők sokszor napi működésük során szembesülnek azokkal az árukkal, amikkel termékpalettájukat bővíteni érdemes, aki viszont most kezdené csak az interneten árulni a portékáit, jobban teszi, ha komoly kutatásokat végez, mielőtt belevágna. Egy szó, mint száz: azokat a termékeket, amelyek értékesítésével siker érhető el, meg kell keresni. Hogy hol? Erre adunk most néhány gyakorlatban is használható ötletet.

Három dolgot elöljáróban

Új termék felvétele előtt mindig alaposan ismerkedjünk meg magával az áruval! Ez evidensnek tűnik, de sose mulasszuk el megnézni, lehetőség szerint kézbe venni, tesztelni az árut, mielőtt a nevünket adnánk hozzá.

Próbáljunk az új termék mögé látni, és felfedezni a benne rejlő potenciált. Gondolkodjunk távlatokban: egyes termékek helyett termékcsoportokat, kategóriákat, új piacokat és célcsoportokat keressünk. Olyan áruval érdemes bővíteni, ami új vásárlókat vonz majd be az áruházunkba.

Ne féljünk attól, hogy ritka alkategóriákat, kisebb termékcsoportokat, különleges használati módú termékeket keressünk, esetleg olyanokat, amik valamely niche igényeit elégítik ki. Az ilyen áruknál kisebb a konkurencia, így könnyebb lesz jó organikus találati eredményeket elérni a keresőben.

Mielőtt keresni kezdenénk

Írjunk listát azokról a termékekről, amik érdekelhetnek minket. Brainstorming-szerűen vessünk papírra mindent, ami eszünkbe jut, majd később ezt a listát lehet szűkíteni, elvetni bizonyos elemeit, majd visszatérni hozzájuk. A gondolkodási folyamat az ötleteink tesztelésével egyre termékenyebbé, így pedig hatékonyabbá is válik. A lista folyamatosan bővüljön, szűküljön és dolgozódjon át! Ez egy szellemi munka, a bölcsek kövét még senki sem találta meg a párnája alatt. A legjobb, ha papírra írunk, a listának minden változatát félretesszük, így a végén a legelsővel is össze tudjuk vetni. Már, ha egyáltalán van vége.

Azzal kezdjük, amink van

Mármint az ötletekkel: elképzelhető, hogy évek óta dédelgetünk valamilyen ötletet, amit már régen megvalósíthattunk volna, csak valami miatt halasztottuk. Kutassuk föl a félbehagyott üzleti terveinket a számítógépünk mélyéről, túrjuk ki a fiókjainkat a tavalyi off-site meeting jegyzetei után. Lehet, hogy a megoldás megvan már vagy félkész.

Gondoljuk át, milyen termékek, niche-ek vagy iparágak iránt vagyunk különösen szenvedélyesek, mik érdekelnek, majd ugyanezt a gondolatsort vigyük végig üzlettársaink, családtagjaink, legközelebbi barátaink szemszögéből. Vegyük számba a saját fájdalompontjainkat, akár a privát életünk tekintetében is.

Helyi közösségek

Néha nem is kell új ötlet, elég csak körülnézni a közvetlen környezetünkben. Például: milyen hagyományos üzletek vannak a környéken, vagy milyenek szűntek meg nemrégiben, milyen témákról írnak a helyi újságok, miről beszélnek az emberek a kocsmában vagy épp a templomban? Sokszor a brick-and-mortar üzletként életképtelen kereskedelmi koncepciók, halvaszületett ötletek óriási pénzeket hozhatnak, ha átültetjük őket az e-kereskedelem világába.

Fogyasztási trendek követése

Nemcsak új termékötleteket meríthetünk a különböző fogyasztóitrend-elemzésekből és -előrejelzésekből, de egészen új, akár a jelent egy lépéssel megelőző kereskedelmi, üzletvezetési, dizájn- és UX-koncepciókat is. Az olyan szolgáltatók, mint a TrendWatching és a Trend Hunter folyamatosan kutatják, elemzik és előre is jelzik a kereskedelemmel, divattal, fogyasztási szokások megváltozásával kapcsolatos trendeket. Érdemes követni őket, hiszen akár az ingyenesen megjelenő kiadványaikból is rengeteg ihletet meríthetünk, segíthetünk magunknak abban, hogy jobban alkalmazkodjunk az állandóan változó piaci környezethez és felhasználói preferenciákhoz.

Az iparág legjobbjai

A legjobbtól tanulni nem szégyen, azonban az iparágat alapvetően befolyásoló véleményvezéreket nem követni súlyos hiba lehet. Az olyan eszközök, mint a FollowerWonk segítenek megtalálni a releváns közösségimédia-fiókokat, hogy új ötleteket, inspirációt meríthessünk a szegmensben komoly tudással rendelkező emberektől származó információk folyamatos áramlása révén.

Terméktesztelő, -ajánló és -értékelő oldalak

Számtalan ilyen van, magyarul a legismertebb talán a RendeljKínait, ami a nagy kínai webáruházak és piacterek termékeit mutatja be folyamatosan, a legkülönfélébb termékcsoportokban és alkategóriákban. A legjobb, ha a fejünkben már meglévő termékek tesztjeire guglizunk rá, így megtaláljuk azokat a kisebb blogokat, amik igazán értékes információkat adhatnak számunkra. Mindig érdemes a Youtube-on keresni unboxing videókat, hogy alapvetően ismerkedjünk meg a minket érdeklő termékekkel.

Pinterest és társai

A Pinterest a legnagyobb online képmegosztó szolgáltatás, de ez a leírás nem fejezi ki mindazt, amire ez a rendszer képes. Mintegy százmillió felhasználója van, és nagyobb hivatkozási forgalmat bonyolít, mint a Facebook és a Twitter együtt. Trendek feltérképezését nem is lehet jobb helyen kezdeni, mint a Pinterest népszerű kategóriáinak áttekintésével. Igazi aranybányája ez az ötleteknek is, hiszen a megosztott képek nagy része érdekes, új és trendi fogyasztói termékeket tartalmaz. Mondhatnánk gyűjtőhelye azoknak a termékeknek, amiket a felhasználók meg akarnak vásárolni, csak még nem szánták el magukat. Hasonló célokra használható, még például a divatkereskedelmi orientáltságú Polyvore oldal és a magát egyszerre magazinként, kívánságlistaként és áruházként definiáló Fancy.

Alibaba és társai

Az online nagykereskedelem kínai császárát rendszeresen látogatni és tanulmányozni szinte kötelező annak, aki termékek internetes értékesítéséből kíván megélni. A világ egyik legnagyobb online kereskedője maga tulajdonképpen maga határozza meg a követendő trendeket, ha elég gyorsak vagyunk, ezek átvételével megelőzhetjük versenytársainkat, netán olyan termékekre találhatunk rá, amik kereskedelmét versenytársak nélkül kezdhetjük meg. A beszerzések is elég biztonságosnak számítanak. Hasonlóképpen érdemes nézni a Made-in-China piacteret is, kínai gyártási kapcsolatokra is könnyedén szert tehetünk ezeken az oldalakon, ha az ötletek immár tettekké válnának.

Kiskereskedelmi online piacterek

Egyértelmű, hogy az eBay, az Amazon és az Aliexpress mellett a magyarokat (Vatera, Jófogás, TeszVesz, Zsibvásár.hu, Eladod.hu) is érdemes felkeresni, amint valamilyen termékötlet megfogalmazódik vagy akár csak körvonalazódik bennünk. Azt persze nem árt tudni, hogy a magyar piactereken árult termékek jelentős része olcsóbban megszerezhető külföldről, de információt és inspirációt szerezni kiválóak. Külön szót érdemel az Etsy, amin kézműves, kisszériás, egyedi termékeket lehet rendelni és hihetetlenül értékes ötleteket meríteni.

Fórumok és online közösségek a Redditen

A magyar közönség által kevéssé ismert Reddit közösségi híraggregátorként határozza meg magát, amivel nagyjából olyasmit képvisel, mint a kétezres években a Startlap. Csak közösségi médiában: összeállíthatjuk, mely véleményvezéreket akarjuk követni és az általuk beküldött hírek jelennek meg kezdőoldalunkon. Érdemes ránézni a BuyItForLife és a ShutUpAndTakeMyMoney csatornákra, ahogy a TheBestOfAmazon kategóriát sem szabad kihagyni.

Instagram

Pár éve sokan még csak legyintettek, hogy az Instagram csak kutyák, ételek és szelfik megosztására való. Mára tudjuk, hogy ez egyáltalán nem így van, és a Facebook hirdetési rendszerével összekapcsolva erőteljes marketingeszközt tartunk a kezünkben. 2017 vége óta az Instagramon már hashtagek is egyszerűen követhetők, a világ legelterjedtebb vizuális közösségi médiája így nemcsak hirdetési felület a webshopoknak, de az új termékötleteket kutató e-kereskedő számára is kincsesbánya lehet.