Nagy érdeklődés mellett zajlott a Kosárérték első szakmai meetupja, ami a Webshippyvel közösen került megrendezésre. Az érdekes kerekasztal beszélgetés mellett bőven volt lehetőség ismerkedésre, tapasztalatcserére és céges bemutatkozásra is.
A Szinbád Közösségi Iroda és Rendezvénytér helyiségében elsőként Barcsay Erik, a Kosárértéket alapító BIG FISH ügyvezetője köszöntötte a szép számmal összegyűlt közönséget abból az alkalomból, hogy a 2017-ben indult magazin készítői és olvasói először találkozhattak személyesen. Elmondta: a meetup szervezése a magazin indulása óta tervben volt, de a szerkesztőség úgy érezte, a magazin sok munkával most ért el arra a pontra, amikor a vállalkozó szellemű olvasóknak már szinte muszáj megismerkedniük egymással.
Hozzátette: Perényi Andrással, a Webshippy Fulfillments alapítójával is, akivel egyetértettek abban, hogy nagy szükség lenne egy olyan rendezvényre, ahol nem szolgáltatók tolonganak azért, hogy eladjanak valamit a kereskedőknek, hanem szakmabeliek tudnak egymással találkozni.
Perényi András bevezetőjében arról beszélt, hogy a meetupot két dolog inspirálta: a szakmaiság és az emberi kapcsolatok. A Webshippy azért állt a kezdeményezés mellé, hogy küldetésének megfelelően webáruházakat és online kereskedelemmel foglalkozó vállalatokat segítsen a növekedésben és a céljaik elérésében. Ugyanakkor szeretné arra inspirálni a résztvevőket, hogy ők is segítsétek egymást: beszélgessenek, kérdezzenek és hallgassák meg a másikat.
Mindenki másképp egyforma
A kerekasztal-beszélgetés három vendége Mihala Ferenc (Vitovitcsigakrem.hu), Vadász Bálint (activé FiberShake) és Szabó Levente (Pamutlabor) volt. Perényi András moderátorként arra volt kíváncsi, milyen utat jártak be, miben különböznek és miben hasonlítanak ezek az e-kereskedelmi vállalkozások, hogyan küzdöttek meg a hasonló, de cégenként mégis eltérő kihívásokkal.
Csigatempó helyett
A Vitovitcsigakrem.hu 2017 végén alakult, és klasszikus egytermékes webáruház (bár a gyakorlatban ez most már három terméket jelent). A boltot 2 fős csapat üzemelteti, havonta pár száz megrendelést teljesítenek. Mihala Ferenc elmondása szerint kezdeti sikerüket a speciális terméknek köszönhették, melynek induláskor egyetlen forgalmazói voltak, ezért stabilan uralták a Google találati listájának elejét. Menet közben hasznos tapasztalatokkal lettek gazdagabbak: például azzal, hogy aki egy egytermékes áruházban vásárol, az több darab vásárlására is nyitott. Ezért különféle kiszereléseket állítottak össze, amiből a 2+1-es csomag lett a legnépszerűbb, 66%-ban ezt viszik a vásárlók. Másik meglepő tanulság volt, hogy rendkívül jól támogatja az értékesítést, ha a vásárlás után felhívják az ügyfeleket. A forgalomnövelő hatás őket is meglepte. Mint ahogy az is, hogy egy kampány során regisztrált Messenger felhasználóktól milyen könnyen lehet nagyon hasznos válaszokat kapni, csak kérdezni kell. Például a „te miről olvasnál szívesen a blogban” kérdésre befutott reakciókból komplett tartalmi stratégiát tudtak építeni.
Ami a hirdetést illeti, Mihala Ferenc úgy látja, hogy olyan termékeket, amelyekre az embereknek a mindennapi élethez szüksége van, leginkább Google Ads-ben érdemes hirdetni, mert ott fognak rákeresni. Minden más, inkább érzelmi alapon vásárolt termék esetében pedig a Facebookra esküszik.
Gyártás és eladás
A Pamutlabor.hu 2014 óta szédületes tempóban bővült. A kvázi hobbiként indult pólókészítésből egy 14 fős cég nőtt ki, ami tavaly 360 millió Ft-os bevételt könyvelhetett el. Ma már napi 600 pólót gyártanak, ám a karácsonyi főszezonban ez a mennyiség (a gyártást végző létszámmal együtt) jelentősen megnő. Szabó Levente elmondta, hogy kiemelten fontosnak tartják a szegmentálást: mintegy 350 olyan niche piacot azonosítottak, amelyet kiszolgálnak.
A hirdetések terén a Pamutlabor azt az utat követte, hogy a növekedés Facebookon alapozták meg, és amikor már kiépített márkával, és kellő mennyiségű visszatérő vásáróval rendelkeztek, akkor kezdtek hirdetni a Google-nál. Így a keresőóriás már egy jól működő, egészséges üzletet látott, amit ennek megfelelően kezelt.
Szabó Levente még az e-mail marketing fontosságát említette: ezen a csatornán leginkább nyereményjátékos kampányokat futtattak.
Egyedi és egészséges
A három vállalkozás közül az activé FiberShake volt a legfiatalabb: 2018 októberében nyitották meg az online üzletet. Vadász Bálint elmondta: egyetlen termékük egy saját fejlesztésű, egészséges reggeli ital. Nem csak a termék egyedi, de a konkurensekhez képest minden hozzá kapcsolódó dolgot újragondoltak, a csomagolástól kezdve az ital elkészítéséhez javasolt shakerig. Mintegy havi 6-700 megrendelést teljesítenek, az idei forgalmuk várhatóan 100-200 millió Ft között lesz. A céget családi vállalkozásban ketten üzemeltetik, a termék gyártását és a webshop fejlesztését is kiszervezték. A tervek szerint azonban ez csak az induláshoz szükséges takarékosság: újabb termékek bevezetését és létszámbővítést is terveznek.
Technológia és terjeszkedés
Ami a webshop technikai hátterét illeti, a beszélgetőpartnerek többsége (Mihala Ferenc és Szabó Levente) a WooCommerce mellett foglalt állást. Mindketten úgy érezték, ez a rendszer képviseli az ideális egyensúlyt a bérelt és egyedi fejlesztésű webáruház között. Szabó Levente elmondta: különféle változások miatt többször újra kellett már húzni a webshopot, és vérzett volna a szíve, ha ezt egy egyedi fejlesztésű szoftverrel kellett volna ilyen gyakran megtennie. Ezzel szemben a WooCommerce esetén elegendő volt az áruház 30%-át legyalulni és újra építeni.
Vadász Bálint a többiekkel ellentétben Shopify-t használ, ami szintén a kezdeti takarékosságból és az egyetlen termékből adódik. Ugyanakkor nem tarja kizártnak, hogy a növekedés miatt később másik platformra kell majd áttérnie.
Abban mindhárom cég hasonlít egymásra, hogy mindegyikőjük külföldi terjeszkedésben gondolkozik, ráadásul egymáshoz hasonlóan regionálisan és országonként haladva.
Ne maradj le a következő Kosárérték Meetupról sem,
ahol újabb érdekes és hasznos kereskedői történeteket mutatunk be!
Kövesd a Kosárérték Facebook oldalát,
valamint iratkozz fel a hírlevelünkre!