Miért és hogyan áruljunk digitális termékeket?

Miért és hogyan áruljunk digitális termékeket?

Amikor az e-kereskedelemre gondolunk, többnyire “megfogható”, fizikai termékek jutnak az eszünkbe, amelyeket megrendelünk, kifizetünk, a rendelést pedig kihozza a futár. Pedig az emberek többsége rendszeresen vásárol digitális termékeket, és ezekben is ott rejlik a nagy üzlet.

Digitális termékeket a legtöbb webshop gyakran használ a marketingstratégiája részeként, amikor például hírlevél feliratkozásra szeretné ösztönözni a vásárlóit, vagy egy-egy árucikk mellé upsell-opcióként ajánlja azokat. Ebbe a termékkörbe tartoznak például a szoftverek, e-könyvek, tanulmányok, infografikák, oktatási anyagok, grafikai anyagok, témák, fotók, zenék, videók, jegyek (koncert, színház, mozi, repülő, vonat stb.) és még sorolhatnánk.

Számos olyan, webáruházban vagy platformon árusító kereskedő létezik, akik kifejezetten ezekkel foglalkoznak, hiszen rengeteg előnyük van a fizikai árucikkekhez képest, amelyek nagyon is versenyképessé teszik ezeket a termékeket:

  • Egyszeri gyártási költség. Az előállítást követően számos termék esetén nincs további költségünk, és azokat akárhányszor eladhatjuk, így akár extrém magas profitrátát is elérhetünk velük. Nem fordulhat elő átmeneti készlethiány, és szinte minden folyamatot automatizálhatunk.
  • Minimális logisztika, azonnali “szállítás”. Nincs szükség raktározásra, csomagolásra, készletnyilvántartásra, vagy kiszállításra, egyedül egy megfelelő kapacitású szervert kell bérelnünk. Ezzel rengeteg költséget és időt megspórolunk, és mivel a termékek azonnal hozzáférhetőek, a “mikor érkezik a csomagom” jellegű ügyfélszolgálati telefonokkal sem kell számolni.
  • Nagy piaci potenciál. Egyes területek, mint például az e-learning rendkívül dinamikusan fejlődnek, ami a járványhelyzet miatt még inkább erősödni látszik. A Global Market Insights piackutató szerint 2026-ra ennek az iparágnak a mérete eléri majd a 375 milliárd dollárt.

De persze az előnyök mellett nehézségekkel is számolnunk kell, hiszen a számos olyan speciális probléma merülhet fel ezen termékek árusításánál, ami egy fizikai árucikknél nem fordul elő.

  • Verseny az ingyenes termékekkel. Ha csak nem teljesen egyedi a termékünk, a vásárlóink valószínűleg találnak rá ingyenes alternatívát is, ezért különösen fontos, hogy meg tudjuk őket győzni annak kiemelkedő minőségéről.
  • Magas kitettség a lopásnak, illegális másolásnak. A termékek jellegénél fogva nehéz megakadályozni, hogy ellopják, vagy aki már megvette, másoknak is lemásolja, esetleg feltegye azt illegális fájlmegosztó oldalakra.
  • Megkötések néhány platformon. Egyes piactereken, mint a Facebook és Instagram, kizárólag fizikai termékeket szabad árusítani, így ezeket nem használhatjuk értékesítési csatornaként.

Hol tudjuk a digitális termékeket árusítani?

Mint általában az e-kereskedelemben, itt is több opciónk van arra, hogy – akár ezek közül többet is együttesen alkalmazva – milyen stratégiát választunk digitális termékeink értékesítésére.

Online piacterek

Terméktől függően számos olyan piacteret találhatunk, amelyeken keresztül elérhetjük potenciális vevőinket. Az Amazonon például közvetlenül értékesíthetünk e-könyveket a Kindle store-ban, zenét az Amazon Music-on, illetve saját fejlesztésű alkalmazásainkat is. Az eBay-en is lehetőségünk van nem csak fizikai, de digitális termékek, például e-könyvek vagy szoftverek árusítására. Vannak kifejezetten online videókurzusokra specializálódott oldalak, mint például az Udemy, de egyéb médiatartalmakat (zenét, videóklipet) is árulhatunk a Gumroad vagy a SoundCloud segítségével. De például az Etsy kézműves piactéren is a legnagyobb forgalmat egy PlannerKate nevű eladó bonyolítja, aki saját tervezésű matricakollekciókat árul digitálisan letölthető formában.

Kész megoldások, beépülő modulok

Léteznek olyan szolgáltatók, mint például a Podia vagy a Sellfy, akik kifejezetten digitális termékek árusítására specializált webshop-megoldásokat kínálnak, felkészülve az összes olyan feladatra, ami ehhez szükséges. A népszerű bérelhető platformok, mint a Shopify, vagy nyílt forráskódú webshopmotorok (WooCommerce, Magento) szintén lehetőséget kínálnak olyan pluginek telepítésére, amelyeket a rendszereikbe integrálva könnyen feltölthetünk digitális termékeket a webshopunkba. De léteznek egyedi weboldalba, közösségimédia-csatornába vagy e-mailbe épülő modulok is, mint a SendOwl vagy az E-Junkie.

Egyedi fejlesztés

A “klasszikus” megoldás természetesen az egyedileg fejlesztett, digitális termékek árusítására optimalizált webshop. Ezt teljesen rászabhatjuk a termékeinkre, amelyekhez a legmegfelelőbb környezetet tudjuk így kialakítani. Speciális problémákat is tudunk ilyen módon kezelni, mint például ha fizikai és digitális termékeket is árulunk egy oldalon. Erre jó példa a Libri-hálózat webshopja, amely alapvetően fizikai termékekre készült, de később elkezdték az e-könyvek árusítását is.

Mire figyeljünk, ha digitális termékeket árulunk?

Az említett nehézségek közül valószínűleg a termékek másolhatóságának, vagy több felhasználó általi letölthetőségének megakadályozása jelenti a legkomolyabb problémát. Ezt teljes mértékben nem lehet kizárni, hisz valamilyen formában lehetővé kell tenni az anyagokhoz való hozzáférést emberi érzékszervekkel, így végső soron ott az analóg másolás lehetősége. A gyors és minőségromlás nélküli másolás megakadályozására (vagy legalábbis megnehezítésére) viszont többféle megoldás is létezik.

DRM (Digital Rights Management) másolásvédelem

Ez egy gyűjtőfogalom minden olyan technológiára, amelyet a digitális szerzői jogok védelmére hoztak létre. A lényege, hogy valamilyen eljárással korlátozza a hozzáférést olyan felhasználókra, akik valóban meg is vásárolták a termékünket. Ilyen lehet például:

  • Titkosítás: az adatok kriptográfiai kódolása. Az információt a felhasználó csak egy licenszkulcs birtokában tudja elérni, használni. Tipikus megoldás szoftvereknél, de e-könyvek vagy más médiatartalmak esetén is alkalmazzák.
  • Vízjelezés: a tartalom ellátása látható vagy rejtett vízjellel. Az előbbi a felhasználhatóságot korlátozza (például fotók, videók esetén), rejtett vízjel pedig akár a letöltés idejét és a letöltő IP címét is tartalmazhatja, ezzel beazonosíthatóvá téve a jogszerűtlen felhasználást, és a jogsértés elkövetőjének kilétét.

Fejlesztési, üzemeltetési szempontok

A webshop kialakításánál nem árt ügyelnünk néhány alapvető dologra, amelyek triviálisnak tűnnek, mégis sokan beleesnek egy-egy ilyen hibába. Ilyen például a hozzáférés korlátozása azokhoz a mappákhoz, ahol a termékeink találhatóak a szerveren, vagy a megfelelő URL generálás. Célszerű időkorlátot is alkalmazni, hogy a fizetést követő megszabott időtartam után ne lehessen rajtuk keresztül további letöltéseket kezdeményezni, illetve másoknak továbbítani, akik így jogosulatlanul férhetnek hozzá a termékhez.

A másolásvédelem megoldása mellett a szervereket megfelelően kell felskáláznunk, hiszen – tartalomtípustól függően – a termékeink letöltése nagyobb sávszélességet igényelhet, mint egy normál webshop böngészése. Ez különösen igaz lehet kiemelt időszakokban: ünnepekkor, vagy ha intenzív médiakampányt futtatunk, erősen megnövekedhet a szerverek terhelése, ami komoly lassulást, vagy leállást is eredményezhet.

Jogi jellegzetességek

Jó, ha tudjuk, hogy nem tárgyi adathordozón árult digitális termékek esetén nem, vagy csak korlátozottan érvényes a 14 napos elállási jog, hiszen a termék “visszaküldése” ebben az esetben nem igazán értelmezhető, de egy dologra oda kell figyelnünk. A vonatkozó 45/2014. (II.26.) Kormányrendelet a következőket írja:

“A fogyasztó nem gyakorolhatja a 20. § szerinti jogát (…) a nem tárgyi adathordozón nyújtott digitális adattartalom tekintetében, ha a vállalkozás a fogyasztó kifejezett, előzetes beleegyezésével kezdte meg a teljesítést, és a fogyasztó e beleegyezésével egyidejűleg nyilatkozott annak tudomásul vételéről, hogy a teljesítés megkezdését követően elveszíti a 20. § szerinti jogát.”

Ennek alapján a vásárlási folyamatban valahol célszerű elhelyezni egy jelölőnégyzetet, amely kéri a vásárló beleegyezését ehhez, máskülönben a vevőnk ténylegesen követelheti a termék árának visszafizetését.

mm
Buzás Attila

Újságíró, webhosting szakértő, a Kosárérték E-kereskedelmi magazin szerkesztője

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!