Hogyan lehet ingyenes kiszállítást ajánlani anélkül, hogy tönkremennénk?

Hogyan lehet ingyenes kiszállítást ajánlani anélkül, hogy tönkremennénk?

Több iparági felmérés szerint is ma már szinte elvárás a vásárlók részéről az ingyenes házhoz szállítás. A Practical Ecommerce ahhoz ad tippeket, hogy milyen esetekben és miként alkalmazhatják a webshopok ezt az opciót.

Online rendelések esetén az ingyenes házhozszállítás mindig is vonzotta a vásárlókat. A kis- és középvállalkozások azonban gyakran azzal a dilemmával szembesülnek, hogy miként lehet díjmentes kiszállítást biztosítani anélkül, hogy ez anyagilag tönkretegye a vállalkozást. Kell egyáltalán ingyenes házhozszállítást ajánlani? – teszi fel a kérdést elemzésében a Practical Ecommerce főmunkatársa.

Armando Roggio válasza saját kérdésre pedig egy határozott igen. A szakértő szerint ugyanis azok a kereskedők, akik nem kínálják fel ezt a lehetőséget a vásárlóknak, komoly hátrányba kerülnek versenytársaikkal szemben.

Ki kezdte?

Az e-kereskedelem megjelenésekor az ingyenes kiszállítás még ismeretlen fogalom volt, ezért nem is keresték a fogyasztók. Az első lépést az Amazon tette meg: az online kiskereskedelmi óriás 2002-ben előbb a 99 dollár feletti rendelésekre vezette be az ingyenes szállítást. A szupertakarékos kézbesítés (Super Saver Shipping) minimális küszöbértékét néhány hónappal később 49, majd 25 dollárra csökkentette.

Ennek ellenére mégis egy évtizedbe telt, mire a vásárlók alapelvárásai közé felzárkózott az ingyenes kiszállítás. 2011 elején az egyaránt divatcikk-kiskereskedelemben érdekelt Zappos és L.L.Bean minden rendelésre bevezette a díjmentes házhozszállítást. Azóta pedig rengetegen követték a példájukat.

A vásárlóknak nagyon csábító

Több iparági felmérés szerint ma már szinte elvárják az emberek az ingyenes szállítást. A statisztikák szerint a vásárlók fele alaposan utánajár a házhozszállítás díjszabásának, kétharmaduk pedig be sem fejezi a vásárlást, ha a szállítást túl drágának találja. Talán nem meglepő, hogy kivétel nélkül minden vevő előnyben részesíti, ha nem kell még erre is külön költenie.

Az elemzés szerzője ezután arra jut, hogy ezért tulajdonképpen a szolgáltatás nem választás kérdése, hanem a versenyképesség megőrzése szempontjából nélkülözhetetlen valamennyi vállalkozásnak, méretétől függetlenül. A posztot olyan tippekkel folytatja, amelyek segíthetnek a helyzet megoldásában anélkül, hogy a vállalkozás tönkremenne.

Mégis hogyan csináljuk?

Először is nem érdemes túlzottan rágörcsölni a problémára, a vevők ugyanis nem minden esetben várják el mindenáron a térítésmentes kiszállítást. Tisztában vannak azzal, hogy bizonyos méretű vagy súlyú tárgyak esetében a zsebükbe kell nyúlniuk. Példaként hoz fel egy sportszergyártó céget, ahol a kiválasztott termékek, például ruhadarabok esetén költségmentes a házhozszállítás, míg a nagyobb súlyzóknál, gépeknél ezzel már nem számolhatnak a vásárlók.

  • Érdemes termékenként más-más árrést alkalmazni. Egyes e-kereskedelmi vállalkozások sikerének titka az alacsony nyereség egy-egy tranzakció esetében, viszont ezeknél a kereskedőknél jellemzően magas a visszatérő vásárlók aránya.
  • Hasznos lehet a termékkínálat átfésülése is. A méretes és nehéz tárgyak kiszállítása jóval költségesebb, ezért esetükben nem célszerű az ingyenes kiszállítás felajánlása. A fuvarozók ugyanis a legtöbb esetben a csomag mérete és súlya alapján szabják meg díjaikat.
  • Vizsgáljuk át a rendeléseket! Akár vásárlásösztönző hatása is lehet egy jól felépített, ingyenes kiszállítást ígérő kampánynak. Például, ha egy kereskedő átlagos kosárértéke 50 dollár, akkor ennél valamivel magasabb, 60 dollár összértékű rendelés esetén ajánlhatná fel a díjmentes házhoz szállítást.
  • Mérjük fel a vásárlókat! A csomagfeladás helyétől számított földrajzi távolság is meghatározó lehet az ingyenes kiszállítás esetében. Egyáltalán nem mindegy, hogy külföldi vagy belföldi vásárlóknak kínáljuk fel ezt az opciót.

Végezetül konkrét tippeket is ad a szerző a szolgáltatás bevezetésére. Ezek közül az első, ha egyszerűen mindenre alkalmazzuk a kedvezményt, amihez alaposan átgondolt árrés-stratégiára lesz szükség.

A második a rendelés minimális küszöbértékének megszabása, ami vásárlásösztönző lehet, de az ügyfelek és a tranzakciók alapos ismerete ehhez elengedhetetlen.

Működhet a bizonyos termékekre bevezetett ingyenes kiszállítás is a sportszergyártó cég logikája alapján. De célszerű lehet bizonyos időszakokhoz, például karácsonyhoz kötni a kedvezményt. Ha működik, akkor érdemes kipróbálni más, hasonlóan kiemelt időszakok alatt is, mint például a Valentin-napi promócióknál.

Észszerű lehet különböző hűségprogramok vagy tagrendszer bevezetéséhez kötni a díjmentes kiszállítást. Csábító lehet azonban az ingyenes visszaküldés felajánlása is. Ha pedig ezek közül egyik sem túl vonzó, akkor még mindig meg lehet fontolni a sávos átalánydíjas kiszállítás bevezetését. Utóbbi hátránya, hogy akár el is riaszthatja a vásárlókat.

Bármi is a döntés, a siker kulcsa a tesztelés. Nem árt minden lehetőséget figyelembe véve akár több módszert is kipróbálni, és megtalálni azt, ami a leginkább megfelel a vállalkozás és az ügyfelek számára egyaránt. Ha ez megvan, akkor szinte biztos, hogy a díjmentes házhoz szállítás közvetlenül a bevételek emelkedéséhez és az ügyfélelégedettség növekedéséhez vezet majd.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!