Tartozzunk bármelyik korosztályhoz, online fizetés nélkül már-már el sem tudjuk képzelni az életünket. A Neticle friss elemzéséből most kiderül, mely szolgáltatások a legnépszerűbbek erre a célra.
A tavalyi év során az online vásárlások felfutásával párhuzamosan nagyot nőtt az online fizetés aránya is a készpénzhez képest: mobil bankolással, valamint bankkártyás, mobiltárcás vásárlással szinte már mindent be lehet szerezni, és a vásárlók már gyakorlatilag minden korosztályban ki is használják ezeket a lehetőségeket. A Neticle média- és szövegelemző legfrissebb elemzésében ezért azt vizsgálta meg, hogy milyen az online megítélése egyes fizetési lehetőségeknek: az elektronikus számlát kínáló PayPalnak és Revolutnak, valamint az online bankkártya elfogadási megoldást, vagy digitális pénztárcát biztosító SimplePay, RaiPay, Apple Pay és Google Pay szolgáltatásoknak.
A Neticle a magyar internetről a szolgáltatások publikus említéseit 2021. január 1-től kezdve május végéig gyűjtötte össze. Messze a legtöbbet, több mint 58 ezer említést a PayPal mondhat magáénak ebben az időszakban. A kiemelkedő említésszám mögött az áll, hogy jótékonysági szervezetek, alapítványok nagyon sok esetben jelzik különféle közösségi média felületeiken, hogy az utalásokat ezen a csatornán várják.
Így aztán a PayPal-hez kapcsolódó kulcstémák között első helyen szerepel a gyógyulás, de a top tízes listán találjuk meg még a támogatás, segítség, valamint a kutya és macska szavakat is. Ha platformok szerint nézzük, akkor a PayPal említéseinek 80 százaléka a Facebookon történt, ami szintén a fenti tény hozadéka. További tíz százalékot jelentenek a videós említések, ahol igen nagy arányban YouTuberek ajánlják, illetve kérik csatornájuk támogatásához a PayPal-es fizetési módot. Elmondható tehát, hogy a PayPal nevével az online térben a legnagyobb eséllyel úgy találkozhatunk, mint az a fizetési mód, amit szinte mindenki kézenfekvőnek tekint és használ.
Az említésszám tekintetében második helyen a Revolut áll, itt viszont már inkább közvetlenül a szolgáltatásról szóló hírek okozták a kapcsolódó online diskurzus felélénkülését. Március 17-én több mint száz, online hírportálokon megjelent cikk foglalkozott a Revolut által tervezett díjmódosításokkal, melyeket az MNB törvénysértőnek nevezett. Ugyanakkor mindez a közösségi médiában csak mérsékelt visszhangot keltett, ezen belül pedig a hozzászólók jelentős része inkább a Revolut pártjára állt az MNB-vel szemben.
A SimplePay említési csúcsai már felhasználói oldalról is sajnos inkább negatív eseményekhez kötődtek: január 19-én és 20-án sok helyen hibát jeleztek a felhasználók a szolgáltatás működésében, akadoztak a tranzakciók, ami a hangulatot jelentősen negatív irányba fordította. A másik három fizetési mód esetében a szolgáltatás bevezetése volt a fő hír, így ezeknek az említésszáma sem olyan magas még: az Apple Pay esetében csaknem ezer, a Google Pay-nél pedig mintegy 1500 említést talált a Neticle. A legfontosabb, legkiemelkedőbb események az alábbiak voltak:
- április 7-én Magyarországon elsőként a K&H-hoz megérkezett a Google Pay, erről 84 cikk számolt be aznap, valamint számos komment és megosztás érkezett;
- április 20-án a Budapest Bankhoz és az MKB-hoz is megérkezett az Apple Pay, aminek a felhasználók mindkét esetben örültek.
- Ugyan a legkevesebb említése a RaiPay-nek van, a januárban újonnan bevezetett szolgáltatással kapcsolatban a Raiffeisen Bank YouTube csatornájára feltöltött videók több ezer megtekintést gyűjtöttek.
A Neticle szövegelemzése alapján kiderült az is, hogy a felhasználók mi alapján részesítik előnyben egyik vagy másik szolgáltatást. Az Apple-, Google, Rai- és Simple Pay alkalmazások kulcstulajdonságait az alábbi grafikon mutatja: látszik, hogy a felhasználók számára a legfontosabb, hogy a szolgáltatás mindig elérhető és gyors legyen. A top tízes listán a biztonság is szerepel, azonban csak lejjebb, a hatodik helyen. Számít még az egyszerű használat, jól átlátható felület is. A SimplePay esetében sajnos sok negatív visszajelzés érkezett ezekhez a tulajdonságokhoz kapcsolódóan (ezt mutatja a piros, negatív hangvételű említések aránya), ezek nagy része a korábban említett januári meghibásodáshoz köthető. A SimplePay már régebb óta bevezetett, népszerű szolgáltatás, ezért a felhasználók érzékenyen reagálnak az esetleges problémákra.
A 2021-es év első hónapjai alapján látszik, hogy Magyarországon is nagy igény és nyitottság mutatkozik a különböző online fizetési módok iránt, az emberek aktívan használják és figyelik ezeket a lehetőségeket. Ugyanakkor a felhasználókkal történő kommunikációra nagyobb igény lenne: saját magyar közösségi média felülete nem is mindegyik szolgáltatásnak van. Mivel folyamatos az újabb szolgáltatók, szolgáltatások belépése és azok fejlődése, biztosak lehetünk benne, hogy mindez a jövőben is népszerű téma lesz az online térben.