A világ legsikeresebb vállalkozóinak közös jellemzője, hogy nem tudják kivárni az egyetem végét, mert minél előbb bele akarják vetni magukat az üzleti élet sűrűjébe. Az e-kereskedelem a korábbiaknál jóval könnyebben lehetővé teszi, hogy a suli mellett is aktívan végezhető legyen – ráadásul valódi vállalkozói tapasztalatok szerzését is biztosítja. Erről szól a webáruház indítás sorozatunk legújabb tétele.
Az online kereskedelem soha nem volt olyan könnyen elérhető lehetőség az üzleti érzékkel megáldott diákoknak, fiataloknak, mint ma – kezdi a lehetőségek áttekintését Payments Cards & Mobile hírportál összefoglalója. A különböző digitális szolgáltatásoktól kezdve az árukészlet nélküli dropshippingen át a helyben készült csecsebecsék kereskedelméig kimeríthetetlenek a lehetőségek.
Ez is érdekelhet
-
A webáruház építése kicsit tudomány, kicsit művészet, de kicsit önkifejezés is
-
Minden e-kereskedő örök kérdése: mitől jobb az egyik webáruház, mint a másik?
-
Milliókba kerül egy webáruház, de okos gazdálkodással kézben tarthatók a kiadások
-
Webáruház indítása: fogadd el, itt is igaz, hogy az okos mások kudarcaiból sokat tanul
Az egészben az a legjobb, hogy a webes kereskedés nem csupán a kiegészítő jövedelmet biztosítja, hanem olyan értékes ismeretek megszerzését is, amelyeket csak a gyakorlatban lehet elsajátítani. A Payments Cards & Mobile pénzügyekkel foglalkozó szakírói úgy vélik, hogy az e-kereskedelem game changer lehet azoknak, akik lendületet akarnak adni karrierjüknek vagy főállásban akarnak valamilyen saját vállalkozással foglalkozni.
Elsajátítható készségek sora
Az online üzletelés olyasmi, ami bekerül a diákok életrajzába. Gyakorlatilag elmondhatják magukról, hogy nem teljesen pályakezdőként jelentkeznek első állásukra. Ismereteket szereznek
- a digitális marketing,
- az ügyfélszolgálat,
- a raktárkészlet-menedzsment,
- az árak alakítása és a megrendelések kezelése,
- a költségvetés, a pénzügyi tervezés,
- sőt az adatelemzés területén is.
Ez a felsorolás persze messze nem teljes. Jobban érzékelteti a lehetőségeket James Collins pénzügyi elemző összesítése a vállalkozási lehetőségekről, ami a Sellerapp szakmai portálon jelent meg. Collins abból indul ki, hogy mielőtt valaki belevág az online bizniszbe, jól teszi, ha tájékozódik a tudnivalókról.
Lehet egyfajta észszerű sorrendet kialakítani a vállalkozási lehetőségekben az egyszerűbbtől a bonyolultabb felé haladva.
A szakértő az e-book kereskedését helyezi a legalsó polcra, hiszen ezek esetén nincs fizikai termékmozgás és a kínálat kimeríthetetlen. A legfőbb feladat egy jó marketingstratégia kitalálása, amely megkülönbözteti az új e-könyvesboltot a meglévőktől. Aki sokat olvas, és van egy e-könyvtára vagy vannak ilyen ismerősei, az rájuk építve létrehozhat egy olyan portált, amely könyvbarátok recenzióival kínálja portékáját. Ezzel segíthet elkerülni a zsákba macska vásárlását.
Collins azt ajánlja a diák vállalkozóknak, hogy kezdjék kicsiben, szűk kínálattal, és ezt bővítve igyekezzenek minél nagyobb vásárlóközönséget elérni. Ennél csak egy fokkal bonyolultabb az online kurzusok videóra vétele, és értékesítése. Ezzel még mindig hazai pályán marad a diák vállalkozó, hiszen éppen egyetemre jár, és tudhatja, mire van szükségük diáktársainak.
Egy lépcsővel feljebb…
Collins következő szintje a használt termékek kereskedése. Gyűjtögethet saját készletet a vállalkozó és szervezhet online garázsvásárt másoknak. Használt cikkekkel foglalkozó platform ugyan rengeteg van, de nem lehet elég belőlük, hiszen végtelenül sok minden halmozódik fel nap mint nap az emberek kezében és válik azonnal használt termékké.
A versenyben végül az nyer, akinek a platformján gyorsabban forognak a „kacatok”. Itt villanthatja meg az ifjú e-kereskedő, mit tud az online marketing terén.
Jóval összetettebb, de még mindig nulláról könnyen indítható a házhoz szállítási szolgáltatás. Erre megint csak kimeríthetetlennek látszik a kereslet. A legnagyobb verseny a kiszállítás tempójában van, így a jól körülhatárolt területen működő, helyismerettel rendelkező vállalkozásoknak van keresnivalójuk.
Tovább folytatható az ötletelés!
A kedvcsináló ötleteknek ezzel nincs vége – derül ki a Sellbery szakportálon megjelent felsorolásból, amelyet a site öt munkatársa állított össze. Az első lehetőség a személyre szabott előfizetéses szolgáltatás. Például ha valaki a fenntarthatóság szerelmese, annak egy erre szakosodott portál hónapról-hónapra kínálhat egy kollekciót az ezzel kapcsolatos termékekből. Az ügyfél választ egy csokorra valót, a szolgáltató beszerzi és futárral a bejárati ajtója elé vitetheti.
A POD-ot (print on demand – azt a megoldást, amikor a terméket csak a megrendelés leadása után nyomtatják ki, illetve teljesítik) mintha pontosan arra találták volna ki, hogy élelmes vállalkozók erre alapozva egyéni igényeket szolgáljanak ki. Hasonló a helyzet a kézműves termékekkel. Ezekkel is sokan foglalkoznak, de mindig lehet piaci réseket találni, különösen, ha valaki amatőr alkotók helyben készült, egyedi termékeiből építi fel a kínálatát.
Vállalatok vagy akár magánszemélyek is igénybe vehetnek közösségimédia-szolgáltatásokat. Ma már mindenkinek, minden cégnek van internetes oldala, ám ezek „mellékhatása”, hogy folyamatos frissítést igényelnek. Kielégíthetetlen étvággyal nyelik a tartalmakat, amiket valakinek elő kell állítania.
Nem kellenek vadonatúj ötletek!
Háromfai Balázs 2019-ben indította el a biotermékeket forgalmazó Biobubi márkát. A Shoprenter weboldalán megjelent interjújában elárulta, hogy 24 éves volt, amikor belekezdett a vállalkozásba.
„Nulla forint önerővel rendelkeztem akkor, így némi személyi kölcsön és a párom – ma már feleségem – diákhitele kellett ahhoz, hogy ez meg tudjon valósulni” – magyarázta a cégvezető.
Az első két év számukra is vízválasztó volt, így 2022-ig lassan haladt a szekér. A harmadik évben, 2023-ban sikerült megtriplázni, 2024-ben pedig megduplázni a forgalmukat. A cégvezető 2025-ben újabb duplázásra számít. Az e-kereskedelem egyik szépsége, amit a Biobubi bizonyít. Régi ötletek újragondolásával az online marketingre támaszkodva a nulláról is erős vállalkozást lehet építeni.
És nincs szükség programozói vagy kereskedői tudásra sem. A Shoprenter saját aloldalt épített arra, hogy edukációs tartalmak segítsék a webáruházak indítását. És a diákoknak 40 százalékos kedvezménnyel kínálják webáruházmotorjukat.
Eleinte „tilos” sokat költeni!
Négy corvinusos fiatal hozta létre a Munch startup online piacteret. A pékségek, éttermek jellemzően zárás előtt kedvezményesen elérhetővé teszik az aznap megmaradt ételeket, péksüteményeket. A Munch innovációja az volt, hogy ezt a kínálatot áthelyezte a digitális térbe, hozzáférést biztosítva bárkinek, aki vásárolna belőlük – erről a Kosárértéken mi is részletesen írtunk már. A vállalat alapítói szerint nem költséges fejlesztéssel kell kezdeni a vállalkozást, hanem azzal, amit saját erőből meg tudnak oldani. Ha van egy jó ötlet, annak megvalósításába bele kell kezdeni.
“Mielőtt bármilyen pénzköltésbe kezdesz, próbáld ki, működik-e az a termék a piacon, amit kitaláltál!”
– tanácsolja Zsoldos Botond, a cég egyik társalapítója. Ha már folyamatos bevételt generál az ötlet, akkor lehet rá tényleg költeni.
Nem baj, ha nehezen indul be!
„Egyik pillanatban még együtt küldtek ki minket bioszóráról, a másikban kétmillió ember előtt szerepelünk a tévében”
– foglalta össze a Forbes.hu-nak az elmúlt hét-nyolc évét László Miklós, a Diverzum egyik alapítója arra célozva, hogy szerepeltek a ‘Cápák között’ műsorában. A vállalkozást gimnáziumi barátjával, Gyarmati Fannival hozták létre. A Diverzum egy helyen elérhetően kínál diákkedvezményeket partnerein keresztül. A cégalapítók szerint „tízszer annyit” tanultak itt, mint bármely mesterképzésen.
Eleinte nem volt pénzük, nem mindig működött megfelelően az oldal, alig voltak márkák, de rengeteg pozitív visszajelzést kaptak. Első startup versenyükön még csak 150 ezer forintot nyertek. Az igazi áttörés az MVM Edison vetélkedője volt, amiről ötmillió forinttal tértek haza. Végül más befektetőkkel indult be igazán a vállalkozás.
Végezetül
Ahogyan a Biobubi, a Munch és a Diverzum példái jelzik: nem kell sem igazán felnőttnek lenni, sem feltétlenül korszakalkotó ötlettel rendelkezni ahhoz, hogy valakiből sikeres e-kereskedő lehessen. De ebben az üzleti életben is érvényes, hogy jó ötlet, sok türelem és kitartás kell – plusz legalább az időzítéshez is némi szerencse. A többi – ahogyan azt a cikkben feljebb végigvettük – megtanulható és kitapasztalható.