Az e-kereskedelemben nem igaz az a mondás, hogy „ne ítéld meg a könyvet a borítójáról!”, miután a vevők az első benyomást követően, 50 milliszekundum alatt véleményt formálnak egy-egy weboldalról. Ennélfogva csak úgy lehet megragadni a figyelmüket, ha a webáruház vizuális megjelenése ehhez konkrét segítséget tud nyújtani. Az már nem elég, ha csak magára vonja a figyelmüket.
Miután a vizualitás meghatározó szerepet kapott a digitális világban, a képek, rajzok és más vizuális elemek immáron nem csupán díszítőelemei a webáruházaknak. Ezek késztetik az embereket arra, hogy vásároljanak. A fogyasztók nem olvasnak a minimálisnál egy kicsit is hosszabb szövegeket. Ahogy az információs cunami egyre nagyobbá válik, a vásárlói döntés befolyásolásának legrövidebb útja az egy pillantással felmérhető vizuális hatás.
Egyértelmű tény, hogy a weboldalak jó vizuális megjelenése kopogós dollárban, euróban, forintban mérhető bevételre váltható – írta Craig Mcdonogh 26 éves tapasztalatokkal rendelkező marketingszakember az Ecommerce Times e-kereskedelmi szakportálon megjelent cikkében. A szakértő idézi a Photutorial portálon publikánt cikket, amelyből kiderül, hogy tudományos kutatások szerint az emberi agy általában 0–500 millimásodperc alatt dolgozza fel a szemlélőt érő vizuális ingereket. Ennyi idő alatt kell megragadnia az érdeklődő figyelmét egy webáruháznak. Másként fogalmazva éppen ennyi ideje van rá.
Riasztóan egyszerű a matek, ami a vizualitás fontosságát mutatja
Nem meglepő, hogy a vizuális stratégia érdekességből az üzleti teljesítmény lényegesen befolyásoló tényezővé vált az online kereskedelemben is. A jól kitalált vizuális elemek az értékesítési csatorna minden pontján megragadhatják az emberek figyelmét és bizonyítottan befolyásolják a fogyasztók magatartását.
A marketingszakember felidézi a Deloitte korábbi kutatását is, amely a Google-lel együttműködésben készült. Ez riasztóan pontos számokat tartalmaz. Ha egy e-kerekedő egytized másodperccel javítani tudja a weboldala betöltésekor a fogyasztóra gyakorolt hatását, akkor az a potenciális vásárló minden további lépését befolyásolja.
A számok nyelvén fogalmazva a tanulmány szerint 8,4 százalékkal növelheti a konverziót és 9,2 százalékkal az átlagos kosárértéket. A vizuális megjelenés a következőképpen hat:
- A figyelem megragadása. A figyelemfelkeltő képek, videók és az interaktív grafikák – főként azok, amelyeken valamilyen mozgás látható – lelassítja az emberek mutatóujját az egér görgetőjén vagy a mobiltelefon lapozóján és felkeltik a weboldal iránt a figyelmet.
- Gyors kommunikáció. Mivel az emberi agy gyorsabban feldolgozza a képeket, mint a szöveget, a legjobb módja egy weboldal üzenetének eljuttatására a szemlélőhöz a vizuális hatás. A néző értékeli, hogy első blikkre érti miről van szó, nem kell erre külön energiát fordítania.
- A márka megerősítése. A logók, az ikonok az egyedi grafikák megerősítik az eladók márkaimázsát. A Sweor oldalán megjelent teszteredmények szerint a résztvevők 94 százaléka a weboldalak dizájnja alapján alkotott képet magában annak tartalmáról.
- Javuló SEO eredmények. Miután a Google algoritmusai azokat a tartalmakat jutalmazzák, amelyek nagy érdeklődést vonzanak, a pozitív felhasználói élmény jobb SEO eredményeket hoz akkor is, ha nem szöveg, hanem a vizuális élmény eredményezi a kattintásokat.
A figyelem felkeltését követi a mélyebb kapcsolódás
A fogyasztók tehát nagyobb eséllyel emlékeznek és kapcsolódnak az olyan weboldalakhoz, amelyeken vonzó képi és videóelemek közvetítik a site-ok, köztük a webáruházak üzenetét. Ennek aztán mélyebb kapcsolódás, kötődés lehet a következménye:
- Megoszthatóság. A jó vizuális elemekkel megtámogatott tartalmakat nagyobb valószínűséggel osztják meg az emberek, megspórolva készítőiknek üzenetük terjesztésének egy részét.
- Konverzió. A jól tálalt, a tartalmat jól kifejező vizuális elemek erősítik az fogyasztók kötődését és a konverziót, akár online, akár offline kereskedelemről legyen szó.
- Vásárlási döntések. A vizuális megjelenés érzelmi reakciót vált ki a vásárlási döntések meghozatala során. Felkelti a vágyat, erősíti a vásárló magabiztosságát, hogy rá kell kattintania a „vásárlás” gombra.
Mindezek alapján megfogalmazható néhány jó tanács, amit érdemes betartaniuk az e-kereskedőknek. Az egyik, hogy hasznos a weboldalak súlyának csökkentése, főként hogy a képek és a vizuális elemek adják a legnagyobb adattömeget. Egy detroiti életmódbolt 50 százalékkal csökkentette weboldala súlyát azzal, hogy kisebb képeket alkalmazott. Ez 10–50 százalékkal gyorsította webáruházának betöltési idejét.
Jól jár, aki kihasználja a vizuális technika lehetőségeit
Fontos tudnivaló, hogy a legfrissebb felmérések egybehangzó eredménye szerint az internetes forgalom 54 százaléka ma már mobileszközökről érkezik. Következésképpen a vizuális elemek esetén is érdemes előnyben részesíteni a mobilos megjelenést. Vannak példák arra, hogy ennek segítségével kétharmadával növelhető az oldalletöltési sebesség. Érdemes a következő generációs képformátumokat használni (AVIF, WebP) szemben a hagyományos JPEG vagy PNG technológiákkal. Ezek kisebb adattömeggel jobb képminőséget produkálnak az Ecommerce Times cikkírója szerint. A Nikkei, a világ legnagyobb pénzügyi hírportáljának üzemeltetője ezzel a váltással majdnem 40 százalékkal csökkentette képfájljainak méretét.
A webáruházak sokszor nagyon nagy mennyiségű képet tartalmaznak, ezért jelentősen segítheti üzemeltetőiket, ha automatizálják a vizuális elemek kezelését. A képek elhelyezése és hozzáigazítása megjelenési helyükhöz kőkorszakinak minősíthető, ha egy feleslegesen nagy munkatársi apparátus kézi módszerekkel bajlódik ezzel.