Ezer sikeres e-kereskedelmi vállalat tulajdonosa a tagja az eCommerceFuel-nek, mely vélhetően teljesen egyedi tanácsadó vállalkozásnak tekinthető. Valójában nem is vállalkozásról van szó, hanem a kollektív bölcsességre építő közösségről, amely üzleti ötleteket kínál a résztvevők problémáira. Ezek közé tartoznak azok az áprilisi napok, amelyekre marketingkampányt lehet építeni.
Az eCommerceFuel vállalkozói közösséget az amerikai Andrew Youderian alapította 12 évvel ezelőtt. A Practical Ecommerce-nek adott interjújából kiderült, hogy a csoportnak immáron ezer online kereskedő a tagja. A belépés egyik feltétele, hogy olyan e-kereskedelmi vállalkozást kell vezetniük, amely évente legalább egymillió dollár árbevételt ér el.
További feltétel, hogy a cég tulajdonosának kell lenniük. Nem vesznek igénybe támogatói pénzt és nem engedik, hogy társalgásukba üzletkötői szövegek vegyüljenek. Az a céljuk, hogy minél több okos emberfőt hozzanak össze, akik az elektronikus kereskedelem minden csínját-bínját ismerik. Így képeseket minden kérdésre egyedi, hasznos választ adni, ami kapcsolatban van ezzel a kereskedelmi ággal.
Youderian elmondása szerint sokan azt ajánlották neki, hogy Facebook-csoporthoz hasonló egy kérdésre koncentráló közösséget alapítson, ám nem egyedi problémákra választ adó társaságot akart, hanem tehetségüket bizonyító, tapasztalt vezetők szakmai fórumát hozta létre. Úgy látja, hogy a méret számít, a közösség nagysága a garanciája tudásbázisa erősségének. A praktikus tanácsadás mellett a közösség tagjai szakmai-üzleti kapcsolatokat is építenek.
Tudja mi ma a túlélés titka
Közhely, hogy a közösségre alapozó vállalkozások a mai bizonytalan online kereskedelmi üzleti környezetben „ütésállóbbak”. Ezt az alapító Youderian is elismeri, ám megjegyzi, hogy saját tanácsadó szervezetén is érzi, hogy tagjaiknak számos kihívással kell megküzdeniük. Mindig akadnak, akik kénytelenek kilépni a csoportjukból. Például a korábbi forgalmukat megcsapolhatják rajtuk kívülálló tényezők, például inputköltségeik emelkedése; veszíthetnek súlyukból a tengerentúli online kereskedők támasztotta verseny miatt. Összességében egy valamiben értenek egyet a szakértők, abban, hogy ma nehezebb érvényesülni az elektronikus kereskedelemben, mint néhány évvel ezelőtt.
A szakértő szerint előre tekintve a kisebb, strapabíróbb vállalkozások előtt van jövő. Ezek növekedése várhatóan nem lesz olyan gyors, mint korábban, de ellenállóbbá válnak a piaci hullámzásoknak. Fenntartásuk nagyobb kreativitást igényel és sok múlik a megfelelő, hiteles marketing megtalálásán. A siker egyik titka, hogy az alapítók-tulajdonosok létre tudnak-e hozni egy jó vállalati ethoszt, kultúrát maguk körül. Ennek eredményeként erősödhet fogyasztóik lojalitása. Más szóval a jól alkalmazkodó, tevékenységüket másoktól jól megkülönböztethetően végző cégeknek van esélyük a sikerre a következő években. Nem lesznek teljesen kiszolgáltatottak a nagy e-kereskedelmi platformoknak. Valami függetlent próbálnak létrehozni, ami részben ezért kelthet érdeklődést.
A jó üzlet titka, hogy szeresse a tulajdonos a cégét!
Az eCommerceFuel alapítója úgy véli, hogy egy vállalkozás építése személyes kérdés. Sokan úgy gondolják, felépítenek egy céget, aztán jó áron eladják és az exit után relaxálnak. Jó esetben, de facto nyugdíjba vonulhatnak. A szakértő szerint akadnak olyanok, akik ezzel a céllal indulnak, de menet közben rájönnek, hogy nincs olyan tartalom, ami nem jelent semmit annak, ki létrehozta.
Szerinte olyan vállalatoknak van esélyük a hosszabb távú fennmaradásra, amelynek tulajdonosai túlnyomó részben élvezik azt, amit csinálnak. Minden üzleti vállalkozásnak vannak buktatói, ám ha valaki szenvedélyesen vágyik arra, hogy ezeken úrrá legyen, akkor van esélye arra, hogy sikerrel járjon. Összességében az e-kereskedőknek is meg kell találniuk az egyensúlyt az életükben.
Az egészség, az emberi kapcsolatok, a hit, a szellem egyensúlyának megtalálása hozhatja el a legjobb eredményt. Egy vállalkozás eladása jó ötlet lehet, ha valaki szereti az új kihívásokat és pénzügyileg stabil lábakon áll.
Az embereket célok, ambíciók mozgatják. Az életben küzdelmek is vannak, ezért az ezer tagú közösséget építő szakember úgy véli, hogy mindenkinek olyan értelmes célokat választania, amelyek elérése megéri az erőfeszítést. Akár kapcsolódik vállalkozásához, akár új kihívásokat keres, miután eladta a régit.
Áprilisban: Star Trek ünnep, a lazsálás és a haikuköltészet napja
Akik az üzletük folytatását választják, azoknak – az eCommerceFuel útmutatása alapján – már most érdemes felkészülniük arra, milyen események adnak alkalmat áprilisban marketingakciókra. Három, nem szokványos „híres napot” – tehát: alkalmat – ajánlunk kihasználásra:
- A Star Trek film- és televíziós sorozat sok millió rajongója április 5-ét az első kapcsolat napjaként ünnepli. A francise, vagy ahogy a rajongók hívják, a kánon szerint ez az a nap, amikor megtörtént az emberiség kapcsolatfelvétele az első idegen fajjal, a vulkániakkal. Egy western ruházati üzlet például közzétett egy humoros posztot, amelyen a Star Trek legendás űrhajója, az USS Enterprise legénységét cowboyokként és tanyasi munkásként ábrázolták.
- Ruth és Tom Roy pennsylvaniai házaspár készíti a Chase’s Calendar Of Events című naptárat. A duó több mint 70 ünnepet hozott létre, köztük az április 7-i „házimunka nélküli napot”, amely arra ösztönzi az embereket, hogy házimunka nélkül élvezzék otthonukat. Egy háztartási cikkeket áruló bolt olyan reklámkampányt szervezett erre a napra, amelynek szlogenje így szólt: tíz kütyü, ami szórakoztatóvá teszi a házimunkát.
- Sari Grandstaff költő 2007-ben indította útjára a haikuköltészet napját, április 17-ét. Öt évvel később a Haiku Alapítvány vette át a megemlékezés gondozását. Filmfesztiválokkal, találkozókkal ünneplik a Japánból származó versformát, amely mindössze három sorból áll. Az ezzel kapcsolatos marketingkampányok résztvevői például a friss almához, a grillezéshez és a legókészletekhez írtak haikut.