A sikeres Amazon üzlet titka

Amazon értékesítés titka

Arról már korábban is írtunk, hogy az Amazon nyílt piacterei az online kereskedelmen belül nehéz terepnek számítanak, de a tudatos vállalkozók kiemelkedő sikereket tudnak elérni, ezért az akadályok ellenére is érdemes próbálkozni.Összeszedtünk néhány fontos szempontot, amelyeket érdemes megfontolni, mielőtt valaki belevágna a kalandba.

Az Amazon növekedésének a motorját a kis-és közepes vállalkozások adják, hosszú távon azonban csak keveseknek sikerül profitábilis üzletet felépíteni az Amazonon. Ennek okát a szakértők nagy része abban látja, hogy a legtöbben az új vevők megszerzésére koncentrálnak, a növekedés alapja azonban a korábban megszerzett vevőinket újabb és újabb ajánlatokkal vásárlásra sarkallni. A legtöbb Amazon eladásba belefogó kereskedő leginkább ezen ponton bukik el. Megfontolandó az egykori menedzser guru, Peter Drucker nagy felvetése, miszerint melyik a fontosabb, az új vevők megszerzése, vagy a korábbi vevőink további vásárlásra való motiválása? A vásárlók ugyanis legtöbbször nem a mi vevőink, hanem az Amazoné. Legalábbis addig a pontig, amíg meg nem tudjuk győzni őket arról, hogy minket válasszanak a konkurencia helyett.

A legfontosabb tehát az, hogy ne csak a vásárlás előtt, de a tranzakció után is folyamatosan kommunikáljunk az ügyfeleinkkel. Könnyebb ugyanis azokat a látogatókat megcéloznunk, akik már vásároltak tőlünk, így a lehetőségeink is jóval nagyobbak arra, hogy valódi kapcsolatot alakítsunk ki a célközönségünkkel.

Legyen szó akár egy kiküldött csomagban lévő kuponról, vagy üdvözlő kártyáról, akár remarketing módszerekkel, a lényeg, hogy kialakítsunk egy hosszútávú kommunikációt a célközönségünkkel.

Legalább ilyen fontos az is, hogy már a vásárlás előtt is kommunikáljunk potenciális ügyfeleinkkel, ahogyan nem lehet eléggé kihangsúlyozni a közösségépítés fontosságát sem. A megfelelő tartalom és kommunikáció ebben az esetben is kiemelkedő fontosságú, ennek egyik tökéletes példája a Bulletproof Coffee. A „golyóálló kávé” ötlete Dave Asprey tech-guru fejéből pattant ki, aki a tibeti serpák és szerzetesek által előszeretettel fogyasztott jakvajas teából fejlesztette ki a teljesítményfokozó italt. Az állítólag több mint 300 ezer dollárból, tudományos alapossággal megalkotott reggeli ital egyik kevéssé ismert alapanyaga az MCT olaj, amely utóbbi években megnövekedett népszerűségét többek között, éppen az Asprey által is gondosan kurált tartalomnak köszönheti.

A reggeli italt blogon, podcastban és közösségi médiában is folyamatosan népszerűsítő tartalmak nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a termék kinőtte az Amazon kereteit, és most már hagyományos boltokban is elérhető.

Első körben azonban az Amazonon kezdték forgalmazni, gondosan ügyelve arra, hogy a termékkel kapcsolatban olyan minőségi tartalmak szülessenek, amelyek megalapozzák a termék “legendáját”.

Átlendülni az eladáson

A legnagyobb és legtöbbször az Amazonon történő eladás után elkövethető hiba, hogy azonnal a következő eladásra koncentrálunk. Mi legyen a következő, mi legyen a harmadik termék, amit eladunk az újonnan megszerzett vásárlónknak? Az igazi kérdés amit ilyenkor fel kell tennünk magunknak az valójában az: „mi történik a vásárlás után?”

Manapság szinte azonnal piacra dobhatjuk termékünket az Amazonon, amit meg is tesznek a naponta ezrével belépő új kereskedők, de ekkor érkezünk el az eladás igazi kulcsfontosságú pillanatához, hiszen itt dől el, hogy magunkhoz tudjuk-e láncolni a vevőnket. Itt dől ugyanis el, hogy sikerül-e további vásárlásokra ösztönözni a felhasználónkat és további termékeket eladni számukra.

A kihívás abban rejlik, hogy kitaláljuk, vásárlónk milyen úton jár és milyen további termékek segíthetik ennek megtételében.

Mi jár a fejében? Mi lehet az amire még szüksége van? Mit akar kezdeni a termékkel, amit tőlünk vásárolt?

A másik kihívás, amivel szembe nézünk, hogy a termékre vagy a vevőre koncentrálunk? A közösségépítés során sokan a saját gyártású tartalom előállítására és annak marketingjére gondolnak, de sokkal fontosabb, hogy kitaláljuk a vevőink szándékát és megértsük, hogy mit miért vásárolt, ezáltal pedig támogathassuk céljai elérésében.

Tervezzünk előre

Az Amazonon történő értékesítés egyik legfontosabb eleme, hogy tervezzünk előre és gondosan szervezzük meg az eladás minden pillanatát, a napi ügymenet során ugyanis nem biztos, hogy lesz időnk mindennel foglalkozni.

A készletmenedzsment és ügyfélkapcsolati szoftverek terén pedig nem árt elgondolkodni és az értékesítés megkezdése előtt letesztelni néhány kiszervezett megoldást, amik a későbbiekben is- ha már kinőttük az Amazon piactere által kínált kereteket- segítségünkre lehetnek.

Gondosan figyeljük a számokra

A kereskedelem a számok játéka, ha már nagyobb volumenben foglalkozunk vele, nem árthat, ha erre a feladatra szerződtetünk valakit, aki képes komolyabb árrés elemzéseket végezni számunkra és figyelmeztet bennünket a túlköltekezés vagy az áron aluli értékesítés veszélyeire.

Különösen fontos ez akkor, ha az Amazon logisztikai szolgáltatásait használjuk, amelyekért akkor is fizetnünk kell, ha egy adott termék, vagy termékcsoport nem olyan kelendő, hogy elegendő mennyiségben tudnánk azokat értékesíteni. A felhalmozott készletek Amazonnál történő raktározása ugyanis egy idő után komolyabb összegeket emészthet fel. Az Amazon pedig különösen hajlamos arra, hogy ezeket a díjazásait olykor igen gyakori sűrűséggel megváltoztassa. (Szerencsére az Amazon FBA költségkalkulátorával ezek gondosan nyomon követhetőek.)

Használjuk az új technológiákat és automatizáljunk

Sokan esnek abba a hibába, hogy azt gondolják, az Amazonon történő eladási folyamatok minden aspektusát manuálisan kézben tudják tartani, de az üzlet növekedése után rájönnek, hogy ehhez bizony segítségre van szükségük.

Az Amazon saját automatizációs eszközei nagy segítséget jelenthetnek ebben az esetben, hiszen velünk vagy alkalmazottainkkal szemben ezek 0-24 óráig segíthetnek bennünket, legyen szó akár készletkezelésről, akár a felhasználói vélemények moderálásáról vagy az árak megállapításáról.

Nem árt azonban észben tartani, hogy ezek a szolgáltatások költségekkel járnak és csak azokat vegyük igénybe, amelyek végül segítséget jelentenek számunkra a napi ügymenet során. Szerencsére szinte minden ilyen eszköz használata esetén van lehetőségünk ezeket ingyenesen kipróbálni, így van alkalom arra, hogy mielőtt előfizetnénk rájuk, kipróbálhassuk milyen mértékben könnyítik meg a dolgunkat.

Túllépni az Amazonon

Bár elég nehéz, de nem lehetetlen sikeres üzletet nyitni az Amazonon, amely egyik lépcsője a nyereséges e-kereskedővé válásnak, így akár azt is elérhetjük, hogy ne legyünk kiszolgáltatva egyetlen piactérnek sem. Ha már saját arculatunk és múltunk, valamint lojális vásárlói közösségünk van, illetve kiépítettük saját közönségünket, elboldogulhatunk az Amazonon túl is.

A nyílt piacterek gyilkos árversenyét magunk mögött hagyva, egy márkánkhoz hű közösséget kiépítve sokkal több időnk marad arra, hogy kiszolgáljuk a már meglévő vásárlóinkat és olyan üzletet üzemeltessünk, amelynek felépítésében az Amazon csak egy korai, de mégis fontos állomás volt csupán.

mm
Jóbi Attila

Onlinemarketing-menedzser, újságíró, médiamenedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!