A vizuális stabilitás, azaz a Cumulative Layout Shift (CLS) az a mutató, melyet a Google a felhasználói élmény osztályozására alkalmaz, és iparági szakértők szerint 2021-től ez lehet az egyik legfontosabb tényező a keresőoptimalizálásban a page ranking szempontjából. De pontosan mi is az a CLS, és mit tehetünk ennek optimalizálásáért?
A CLS definíciója
A CLS az oldal vizuális stabilitását méri. A weboldalak betöltése közben egy-egy komponens pozíciója időközben megváltozik, például egy feljebb lévő kép lassabban töltődik be, majd betöltés után minden elemet lejjebb tol, így végül nem arra a tartalomra klikkelünk rá, amelyre szerettünk volna. Ez a jelenség leginkább a dinamikusan betöltődő tartalmak esetében lép fel (képek, videók, űrlapok), de bármilyen, nem megfelelően paraméterezett összetevő esetében előfordulhat.
A változás minimalizálása a legoptimálisabb felhasználói élmény (UX) elérésének szempontjából fontos. A jó hír az, hogy ezek kódolási problémákra vezethetőek vissza, így minden esetben orvosolhatóak.
Mikor és miért következik be a CLS?
A Google szerint ennek hátterében alapvetően 5 ok állhat:
- Ha az oldalon nem megfelelő méretű képek találhatóak.
- Hirdetések, beágyazott tartalmak és iframek paraméterek nélküli betöltése esetén.
- Dinamikusan beágyazott tartalom betöltésekor.
- Web fontok használatakor fellépő FOIT (felvillanó láthatatlan szövegek) és FOUT (felvillanó stílus nélküli szövegek) következtében.
- Olyan kód futása esetén, amikor az adott esemény hálózati válaszra vár, mielőtt frissíti az oldalon lévő objektumokat.
Paraméterek nélküli képek az oldalon
A képek és videók betöltésekor mindig adjunk meg magassági és szélességi dimenziókat az oldalon, és ezeket kivétel nélkül deklaráljuk HTML formátumban. Szintén nagyon fontos, hogy a különböző arányú viewport-méretekre a reszponzív elemeket ugyanolyan képarányú elemekként töltsük be. A Google ezeknek az ellenőrzésére az AspectRatioCalculator.com oldalt ajánlja .
Nem megfelelően paraméterezett hirdetések
A Google megoldásként erre azt ajánlja, hogy a megjelenő hirdetéseket és egyéb elemeket CSS-ben paraméterezzük. Ha az adott szakasznak stíluslapon meghatározott mérete van, ügyeljünk arra, hogy a megadott magassági és szélességi paraméterek is ennek megfelelőek legyenek megadva. Amennyiben a kiszolgálóról érkező hirdetés késlekedve jelenik meg az oldalon, helyezzünk el egy alternatív bannert vagy bármilyen képet, hogy kitöltsük a megadott méretű helyet a felületen.
A másik lehetőség, hogy egy sorban helyezzük el a hirdetéseket, és amennyiben az adott sor kitölti az egész oldalt, az nem változtatja meg annak arányait, és nem vezet a felületünk megváltozásához.
Dinamikusan beágyazott tartalmak
Ezek külső forrásból származó beágyazott tartalmak az oldalon. Ennek kitűnő példái a WordPress-oldalakon megjelenő YouTube-linkek, vagy a tweetek.
Webes fontkészletek
A betöltendő webes fontkészletek okozhatják a felvillanó láthatatlan szövegek (Flash of Invisible Text – FOIT) és felvillanó stílus nélküli szövegek (Flash of Unstyled Text – FOUT) problémáját.
Ennek kiküszöbölésére használjuk az előtöltést, és a rel=”preload” paraméterben definiáljuk a böngészőnek, hogy előre töltse le a megjelenítendő fontkészletet.
Fejlesztés közben megjelenő hibák
A CLS leginkább azért jelenik meg, mert a fejlesztés során a böngészők már eleve a browser cache-ből dolgoznak, így az oldal megjelenítéséhez szükséges elemek már azonnal rendelkezésre állnak. Ennek kiküszöbölésére használjunk megfelelő tesztkörnyezetet, majd az aktivizálás előtt ezt élesben is tegyük meg.
Mi alapján számolja a CLS-t a Google?
Ennek kiszámítására alapvetően két fajta mérőszámot használ a Google: az Impact és a Distance Fractiont.
Impact Fraction
Az első ilyen paraméter az Impact Fraction. Ez a szám azt mutatja meg, hogy mekkora az instabil elemek aránya a nézetablakban. Viewport (vagyis nézetablak) alatt a mobil képernyő felhasználó által látható része értendő.
Annak kiszámítását, amikor egy elem a letöltés után megváltoztatja a méretét, a Google a következő példával szemlélteti:
- ha az oldal egyik eleme a nézetablak 50%-át teszi ki a betöltés kezdetekor, de utána csak 25%-ot tesz ki, akkor a két százalékos értéket összeadva 75%-ot kapunk, amelyet aztán 0,75-ös értékként lát a kereső motorja.
Distance Fraction
A második metrika, amely befolyásolja a CLS értékét, a Distance Fraction. Ez azt mutatja meg, hogy a betöltés során az eredeti pozíciójához képest milyen távolságra helyezkedik el az adott elem. A fenti példánál maradva ez 25%, azaz 0.25-ös érték.
A Cumulative Layout Score ennek a két értéknek az összeszorzásából kapható meg, a fenti példánál maradva tehát: 0.75 x 0.25 = 0.1875
Hogyan mérhető a CLS?
A cég alapvetően két módszert ajánl a CLS mérésére: a tesztkörnyezetet (Lab), illetve az éles tesztelést (Field).
A tesztkörnyezet alatt a Google egy szimulált Moto G4-en tölti be az adott oldalt, hogy kiszámítsa a CLS pontszámot. Mind a Chrome Dev Tools plugin, mind a Lighthouse segítségével lehetőségünk van ilyen jellegű tesztelésre.
E-kereskedőként nem feltétlenül feladatunk, hogy pontosan kiszámítsuk a CLS értékét, de nem árt észben tartani, hogy a Google egyre komolyabb jelentőséget tulajdonít ennek a tényezőnek. Előreláthatóan 2021-ben bekerül azok közé a paraméterek közé, amelyek jelentősen befolyásolhatják oldalunk Page Rankjét, illetve komoly hatással lehet arra, hogy milyen pozícióban jelenünk meg a Google találati listáin.
Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?
Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!
"*" a kötelező mezőket jelöli