Amikor az autóipar digitális transzformációja kerül szóba, rendszerint az omnichannel vásárlási élmény, az online vagy a valós térben történő autóvásárlás megkönnyítése jut eszünkbe – de mi történik akkor, ha maguk a járművek válnak digitális pénztárcákká?

Okosautók = új értékesítési lehetőségek

Az utóbbi hónapokban egyre többet hallani az autókkal kapcsolatos elektronikus kereskedelmi fejlesztésekről: a Ptolemus Consulting Group felmérése alapján 2030-ra várhatóan már 600 millió e-kereskedelmi tranzakció elvégzésére képes autó lesz az utakon, és az így lebonyolított vásárlások összértéke eléri majd az 530 milliárd dollárt (azaz mintegy 165 ezermilliárd forintot).

A mobil fizetési megoldások széleskörű elterjedésének köszönhetően az autózás élménye már jelenleg is erősen kötődik a kereskedelemhez, hiszen számos sofőr kapcsolja össze az okostelefonját a járműve vezérlőpultjával: a Pymts és a P97 által elvégzett közvélemény-kutatás szerint 2019-ben az autóvezetők által generált e-kereskedelmi forgalom elérte a 230 milliárd dolláros (közel 71 ezermilliárd forintos) összeget. A válaszadók mintegy 35 százaléka rendelt ételt autós éttermekből, 33 százalékuk kávét vásárolt elvitelre, közel 30 százalékuk pedig úgy nyilatkozott, hogy egyéb online vásárlásokat is szívesen intézne egy önvezető autóban ülve.

A Ptolemus Consulting Group szerint az egyre növekvő autós e-kereskedelmi forgalom nagy részét a közeljövőben feltehetőleg az üzemanyag- és parkolójegy-vásárlások teszik majd ki, ám a különböző tartalomszolgáltatónál történő előfizetések, valamint az étel-, ital- és élelmiszer-vásárlások is növelhetik a piacot. „Jelenleg 17 autógyártó-vállalat dolgozik beépített fizetési megoldások kidolgozásán” – mondta a Ptolemus kutatási igazgatója, Andrew Jackson. „A Covid-19 járvány következtében ráadásul széles körben megnövekedett az elektronikus fizetési módok népszerűsége, amiből szintén profitálhatnak a technológiával foglalkozó vállalatok.” Ez a két tényező együttesen azt eredményezi, hogy a járműveken keresztül lebonyolított vásárlások egyre inkább a mindennapjaink részévé válnak majd.

Új, innovatív fizetési megoldások

Az autós vásárlás nem új keletű koncepció: a Mastercard és a General Motors már 2016-ban kifejlesztett egy olyan megoldást, ami lehetővé tette az online tranzakciókat a GM OnStar Go rendszerén keresztül. 2019-ben elkészült a Honda „Dream Drive” rendszere is, amelynek segítségével ma Visa és MasterCard kártyával, valamint PayPal-számlával is fizethetnek az autósok, 2021-ben pedig további nagy összegű befektetések érkeztek az iparágba, és egyre több cég gyárt az ismert fizetési szolgáltató rendszereivel kompatibilis, a járművekbe könnyen integrálható technológiákat.

A Fintech kaliforniai központú startupjának, a Car IQ-nak augusztusban 15 millió dollárt sikerült összegyűjtenie második körös finanszírozásként, és a cég azt is bejelentette, hogy partnerkapcsolatra lépett a Discover Financial Service pénzügyi szolgáltatóval, valamint az innovatív kiberbiztonsági és adatvédelmi rendszereiről ismert BlackBerry-vel. Az együttműködésnek köszönhetően a Car IQ platformhoz csatlakozó autókat vezető sofőrök a tervek szerint számos szolgáltatásért – például tankolásért, úthasználatért, biztosításért és parkolásért – fizethetnek majd, közvetlenül a járművük segítségével. „A Car IQ azért jött létre, hogy egy egyszerű fizetési módot biztosíthassunk az autóvezetők számára. A jelenlegi eljárás meglehetősen összetett: a sofőröknek bankkártyára és különböző okostelefonos alkalmazásokra van szükségük, hogy kommunikálni tudjanak az egyes kereskedőkkel, illetve szolgáltatókkal”nyilatkozta Sterling Pratz, a Car IQ ügyvezető igazgatója.

A BlackBerry a rendszerhez csatlakozó valamennyi jármű számára generál majd egy egyedi, a bankok és pénzügyi szolgáltatók által elfogadott digitális azonosítót, amelynek segítségével a járművek közvetlen módon intézhetnek átutalásokat a számlatulajdonos nevében. Mivel a Car IQ az autók szenzoradataihoz is hozzáfér, a rendszer egy tankolás esetén képes például előre értesíteni a benzinkutat a járműbe aktuálisan tölthető üzemanyag mennyiségéről, a tankolás után pedig az autóval adatot egyeztetve ellenőrzi, hogy valójában mennyi üzemanyag került a tankba. A tranzakciókat a tervek szerint a Discover kereskedelmi fizetési rendszere igazolja majd vissza.

Ami az európai piacot illeti, a világ egyik legnagyobb energiaipari vállalatának kockázatitőke-befektető cége, a BP Ventures 2021 szeptember elején 10 millió dollárt invesztált az autós fizetési szolgáltatásokat kínáló német Ryd cégbe, ami komoly segítséget jelenthet abban, hogy a vállalat megerősítse piacvezető pozícióját a kontinensen. A Ryd applikációját használva jelenleg hét ország mintegy háromezer töltőállomásán fizethetnek az autósok az üzemanyagért, az elektromos járművek feltöltéséért és az autómosásért. Mint azt a cég alapítója és igazgatója, Oliver Goetz elmondta, egy zökkenőmentesen működő és teljesen biztonságos fizetési megoldás kialakítására törekszenek, hiszen „a BP várakozásai szerint a jövőben autóvezetők tízmilliói választják majd azokat a digitális fizetési megoldásokat, amelyek egyaránt hozzáférnek a járművekkel kapcsolatos aktuális adatokhoz és a benzinkutak és egyéb szolgáltatók fizetési rendszereihez.”

Az egyes gépjárműgyártókkal kapcsolatban érdemes megemlíteni, hogy míg a Tesla autós fizetési megoldásáról egyelőre csak szóbeszédeket lehet hallani, léteznek olyan márkák, amelyek már kidolgozták és beépítették járműveikbe a technológiát. A Hyundai például a hamarosan piacra kerülő, teljes mértékben elektromos meghajtású Ioniq 5 nevű autójában tervezi megjelentetni a Bluelink rendszerét. A „Wallet on Wheels” nevet viselő rendszert használó járművek képesek lesznek megkeresni a közelükben található töltőhelyeket, éttermeket, parkolóhelyeket, és rögtön ki is tudják majd fizetni az igénybe vett szolgáltatásokat. A Hyundai már partnerkapcsolatra lépett többek közt a Dominoes-zal, a ParkWhiz-zel és a Chargehubbal, és várhatóan hamarosan további kereskedők is csatlakoznak majd a platformhoz.

Az autós élmény fokozása

Az okosautók segítségével lebonyolított vásárlások nem csak az autósok kényelmét szolgálják, hanem a gyártók és szolgáltatók számára is óriási előnyöket és lehetőségeket rejtenek magukban. A tranzakciók során összegyűjtött adatok segíthetnek az autógyártó és pénzügyi szolgáltató cégeknek a vásárlói viselkedés részletesebb feltérképezésében, amelynek segítségével az adott vállalatok a jövőben még jobb minőségű szolgáltatásokat nyújthatnak az ügyfeleik számára. A McKinsey előrejelzése szerint az okosautók révén szerzett adatok értéke 2030-ra akár 400 milliárd dollárra (közel 125 ezermilliárd forintra) is rúghat.

Ha a sofőrök megszokják, hogy digitális pénztárcaként is használják az autójukat, azzal még nagyobb, még integráltabb szerepet kaphatnak az életükben a járműveik – ehhez persze elengedhetetlen az, hogy az autós tranzakciók valóban zökkenőmentesen, automatizáltan működjenek. Ahogy a Parkopedia fogalmazott: minden azon múlik majd, hogy az autógyártók valóban a sofőrök igényeit helyezik-e előtérbe, és sikerül-e bárhol és bármikor elérhető, intuitív fizetési megoldásokat biztosítaniuk számukra.

Ha a gyártók sikerrel veszik ezt az akadályt, az komoly előrelépést jelent majd az autós vásárlási élmény terén, azaz új bevételi forrásokat teremt az iparág képviselői számára, és növeli a vásárlók elkötelezettségét és hosszú távú márkahűségét.