A Neticle elemzése segítségével megvizsgáltuk a virtuális valóság jövőképét, és megnéztük, mennyire áll készen a magyar közönség VR szemüveggel a fején, kriptotárcából fizetni akár a napi bevásárlást.
Bár a világon sokan még csak most ismerkednek a fogalommal, a metaverzumban 2021-ben már megtörténtek az első tranzakciók. A Kosárérték felületén nemrég bemutattuk a közeljövő legfontosabb e-kereskedelmi trendjeit, és láttuk, hogy köztük a metaverzumos vásárlás is nagyon izgalmas lehetőségnek ígérkezik. Kereskedőként az átlagnál hamarabb érdemes komolyan számításba venni a metaverzum nyújtotta lehetőségeket, mert olyan, személyre szabott élményt nyújthatunk általa a vevőknek, amire másutt nincs lehetőség. A VentureBeat szerint egyes szektorokban már az idei karácsonyi szezonban is számottevő tényező lesz a metaverzumos vásárlás.
A metaverzum „gyarmatosítása” tehát már elkezdődött: első körben virtuális ingatlanokat vásárolnak mind a kereskedők, mind a magánszemélyek, majd ezekben zajlik az üzletek megnyitása. Az első tapasztalatok alapján a lehetőségek kihasználásában élen jár a divatipar, ám a mindennapi fogyasztási cikkeket kínáló áruházak sincsenek sokkal lemaradva. A Walmart például ebben a videóban mutatta meg, hogyan is képzel el a jövőben egy bevásárlást.
A BBC a közösségi média hajnalához hasonlítja a metaverzum jelenlegi alakulását: még nem lehetünk biztosak benne, hogy melyik lesz a sikeres „metavilág” (land), és egyelőre az is bizonytalan, hogy egyszerre mennyi időt lesz valaki képes eltölteni a metaverzumban, mivel a VR eszközök viseléséhez még egészségügyi kockázatot is társítanak.
Milyen szerepet játszik a bizalom a kriptovaluták esetében?
Mivel a metaverzumban kriptovalutával, kriptopénztárcát használva lehet csak fizetni, a virtuális valóságnak ez az ága és a kriptovaluták témája szorosan összefonódik. Bár a CB Insights szerint a kriptopénztárcákkal a fizetés biztonságosabbá válhat, a terjedésük kapcsán kulcskérdés a fogyasztók nyitottsága, és probléma lehet az esetleges bizalmatlanság. A Coindesk szerint egyrészt minél többet tud valaki a kriptovalutákról, annál inkább megbízik bennük, de ennél sokszor fontosabb tényező, hogy az adott felhasználó melyik országban él. A fejlődő országokban ugyanis az átlagnál nagyobb a bizalom és az igény a decentralizált kriptovaluták iránt, éppen azért, mert a központi intézményekben sokkal kevésbé lehet megbízni. A kriptopiacot persze a belefektetett komoly elemzői munka is nagyban támogatja, és a bizalmatlanságot sok esetben csak a kattintásvadász média erőlteti. A befektetési kedv egyelőre még a jelentős kriptotőzsdei ingadozások és a hackertámadások ellenére sem csökkent a Money.com szerint.
Mit mondanak a magyar felhasználók?
Most, hogy láttuk a globális trendeket, nézzük meg a metaverzum és a kriptopénztárca hazai megítélését! Vajon mennyire igazodunk itthon az említett trendekhez? Mekkora a bizalom ezeknek az új eszközöknek az irányában?
Ezekre a kérdésekre a Neticle online médiafigyelő- és elemző szoftvere, a Neticle Media Intelligence segítségével kerestük meg a választ. A metaverzum és a kriptopénztárca témákban releváns, 2022. január 1. utáni említéseket gyűjtötte össze és elemezte a Neticle. A metaverzumot különösen az év első felében említették sokat, míg a kriptopénztárca esetében egyenletes az eloszlás (ám összességében sokkal kevesebb az említés). A Neticle szentimentelemzése alapján azonban elmondható, hogy egyelőre sem a metaverzum, sem a kriptopénztárcák online megítélése nem túl fényes, és főleg előbbi esetében erős a negativitás.
Ez részben annak köszönhető, hogy az idei évben néhány botrányos, a metaverzumban történt esetnek jelentős sajtóvisszhangja keletkezett. Februárban többek között a HVG és a 444.hu is beszámolt róla, hogy kiderült: tavaly decemberben megerőszakoltak egy nőt a metaverzumban, ráadásul számos más szexuális zaklatási esetet is jelentettek azóta. A hír a közösségi médiában is a legtöbb interakciót begyűjtő posztokban szerepelt.
Szintén sok kommentet generáló hír volt, hogy már több amerikai és egy indiai pár is a metaverzumban tartotta esküvőjét, a fizikai korlátok elől menekülve. A több ezer fős virtuális tömeget vonzó lagzikról szóló híreket a magyar közönség éles szarkazmussal fogadta. Ugyanakkor az általánosabb, ismeretterjesztő jellegű anyagok alatt is a negatív kommentek voltak a jellemzők, például a Ridikül vonatkozó adása vagy a Partizán elemzése esetén. A széles közönséget megszólító és erős indulatokat generáló tartalmakkal szemben viszont elsősorban YouTube csatornák műsorai voltak pozitív értelemben népszerűek, például a blockchainbloom hungary, a Botkaszt és a TheVR Happy Hour.
Ami a kulcstémákat illeti, a vásárlás a metaverzumnál a 11. helyen szerepel. Az élen egyelőre a játékokkal kapcsolatos diskurzus, valamint a különböző új fejlesztések, platformok állnak.
A kriptopénztárcáról csak egy szűkebb réteg beszél itthon
A metaverzumról több mint nyolcszor annyit beszéltek a magyar internetezők idén, mint a kriptopénztárcáról, és az említések is alapvetően más platformokon jelentek meg. Míg a metaverzum esetében jelentős volt a Facebookos és fórumos említések aránya is az online sajtó mellett, addig a kriptopénztárcáknál egyértelműen híroldalak és a YouTube-os tartalom domináltak. Az Instagramot és a TikTokot azonban többnyire elkerülte ez a két téma.
A kriptopénztárcák témájában a legfelkapottabb YouTube csatorna Dr. Janó Dánielé, de jelentős a nézettsége a Bitcoin Híreknek, valamint népszerű videót tett közzé az NFT-kről a Tízes lista is.
A negatív érzelmek itt közel sem annyira erőteljesek, mint a metaverzum esetében: inkább kapcsolódnak az árfolyamingadozáshoz, hackertámadásokhoz, csaláshoz, vagy különböző szabályozási kérdésekhez, de sosem irányulnak a kriptotárcák puszta létezése ellen, mint ahogyan a metaverzumnál az egyértelműen megfigyelhető volt.
A jelenlegi magyar adatok arra engednek következtetni, hogy a kriptotárcák mainstreambe való bekerülését egyelőre nagyban gátolja, hogy a széles közönség nem igazán érti azok működését. Ugyanakkor nem is feltétlenül kötik őket szorosan össze a köztudatban a metaverzummal (ahol a mélyebb megértés vélhetően szintén hiányzik). A sok-sok oktató, elemző, figyelmeztető és jövőbe tekintő anyag mutatja, hogy a magyar internet népe egyelőre még inkább csak most tanulja, mi fán terem a metaverzum és a kriptopénztárca, így a jelentős e-kereskedelmi tényezővé válásuk még egy kicsit várat magára.