Éveken keresztül pletykáltak arról, hogy a Facebook saját kriptovalutát fejleszt, az igazi kérdés az volt, hogy milyen megközelítést alkalmazzon a kék óriás a bevezetendő digitális pénzzel kapcsolatban. Az utóbbi időben még inkább beindultak a találgatások, miközben újabb és újabb részletek jelentek meg a korábban csak „Globalcoin”-ként emlegetett fizetőeszközről.
Nos, a várakozásnak vége, a cég hivatalosan is bejelentette digitális fizetőeszközét, amely a végül a Libra nevet kapta. Mark Zuckerbergnek nem titkolt célja, hogy a Bitcoinhoz hasonló módon felkavarja az egyre élénkebb nemzetközi bankszektor állóvizét, és lehetőséget adjon többek között azon 1,7 milliárd felhasználójának, akik még nem rendelkeznek bankszámlával, hogy a Libra révén megvásárolhassák a Whatsappon, vagy az Instagramon reklámozott termékeket.
Nem kérdés, hogy a várhatóan 2020-tól elérhető kriptovaluta alaposan felforgatja majd a digitális fizetőeszközök piacát, az azonban már sokkal nagyobb kétségeket vet fel ezzel kapcsolatban, hogy egy olyan cég fogja szorosan felügyelni és kibocsátani azt, amelynek nem éppen erőssége a személyes adatok védelme.
Az elemzők szerint a Libra alkalmas lehet arra, hogy a Facebook felhasználói bázisának lassuló növekedését ellensúlyozza, különösen a felhasználók közötti mikro-kölcsönök lehetővé tétele lehet majd az új pénz legfőbb vonzereje. Az mindenesetre még nem derült ki, hogy hogy kik és hogyan juthatnak majd az ókori font alapján elnevezett pénzhez, de az már most biztosan látszik, hogy az amerikai pénzügyi felügyeletnek és trösztellenes hatóságoknak ehhez mindenképpen lesz néhány keresetlen szava.
A Facebook tervei szerint a blockchain alapú technológiát alkalmazó kriptovaluta, a Bitcointól és az Etherumtól eltérően „stablecoin” lesz, jóval kisebb volatilitással és stabilabb értékállósággal, mint elődjei. A Libra kibocsátására a cég létrehozta a Libra Szövetséget, amely több nagy nemzetközi valutához, az amerikai dollárhoz, euróhoz és jenhez köti majd az értékét, garantálva ezáltal, hogy a többi forgalomban lévő blokchain alapú digitális pénzekre jellemző hektikus kilengéseket elkerüljék.
A Facebook által létrehozott „The Libra Association” székhelye Svájcban lesz és két alapvető funkciót szán neki a cég: egyrészt validálja majd a Libra Blockchainjében végrehajtott tranzakciókat, másrészt a cég által birtokolt digitális pénzegységgel társadalmi célú karitatív projektek finanszírozását végzik majd.
A szövetséget vezető felügyelő tanács tagjainak döntései határozzák majd meg a Librával kapcsolatos irányelveket, amely egyben az operatív döntésekért is felel majd. A jelenleg még nem teljesen tisztázott összetételű szervezet tagjai a Facebook olyan partnerei lehetnek, akik legalább 10 millió dollárral hozzájárultak a Libra létrehozásához, és olyan cégek is szerepelnek a tervezett alapítók között, mint a a PayPal, Ebay, Spotify, Uber vagy a Lyft. Természetesen nem maradhatnak ki a szokásos pénzügyi befektetők sem, mint az Andreessen Horowitz, a Thrive Capital, a Visa vagy a Mastercard.
Az adatvédelmi és egyéb aggályok ellenére a Facebook több mint két és fél milliárdos felhasználói bázisa már önmagában is durván felforgathatja a piacot, de mit profitálhatnak ebből az e-kereskedők?
A korai bevezetés szakaszában a Facebook mindenképpen jutalmazni fogja azokat a kereskedőket, akik elfogadják majd fizetőeszközként a Librát, illetve a világ egyik legnagyobb és leghatékonyabb marketing szervezete támogatja majd azokat, akik korán beszállnak az üzletbe.
A fejlődő országokban – mint például a mobil fizetések terén is szinte teljes pénzügyi fejlődési korszakokat kihagyó Afrikában – nagyon gyorsan elterjedhet a Facebook ezen megoldása. Ennek pontosan ugyanaz oka, amiért olyan sikeresek lettek a hagyományos SMS szolgáltatásokkal operáló mobil banki megoldások is, ugyanis a törvényi és pénzügyi szabályozás hiánya hatalmas versenyelőnyt jelenthet egy ilyen piacon.
A Libra bevezetése valószínűleg csökkentheti más szolgáltatók tranzakciós költségeit is, mivel a Facebook várhatóan a hagyományos kártyakibocsátók által használt rátánál alacsonyabb kulccsal dolgozik majd.
Az előnyök mellett persze számos hátránnyal is számolhatnak majd a Libra bevezetői, hiszen a szokásos adatvédelmi aggályok mellett nem teljesen tisztázott még a helyi valutákra történő átváltás menete sem, amelyek bár az egyes tranzakciók esetében költséghatékonyabbak lehetnek a hagyományos banki megoldásoknál. Elgondolkodtató azonban, hogy milyen módon vehető majd ki készpénz, vagy egyéb formájú tőke a rendszerből.
Az egyes országok változó pénzügyi szabályozásáról is érdemes szót ejteni, illetve a Facebook mérete kapcsán is többször felmerült már az Egyesült Államokban, hogy fel kellene darabolni a céget és szolgáltatásait külön vállalatokba kiszervezni. A digitális pénz bevezetése után pedig már biztosan nem lehet majd eljátszani azt, amit a médiával egyszer már elsütöttek Mark Zuckerbergék, mondván, ők nem pénzügyi szolgáltatók.
A Libra bevezetése és működése körül ugyan még számos tisztázatlan kérdés van, de annyi bizonyos, hogy nagy hatással lesz a nemzetközi pénzügyi szektor világára, és ez lehet az első blockchain alapú technológiára épülő digitális pénz, amely valódi tranzakciókban, tényleges valutaként működhet majd, korábbi társaival ellentétben.