A tegnapi cikkünkben mutattuk be a Shoploop nevű szórakoztatónak szánt termékbemutatós applikációt, amit teljes joggal lehet akár e-kereskedelmi TikToknak is nevezni. Párhuzamosan ezzel megérkezett a vásárlás Shazamja, a fura nevű Shnap, ami kép alapján keres hasonló termékeket az interneten.

Shnap=snap+shop

A Shnap elérhető nemcsak mobilon (iOS, Android), hanem Chrome böngészőbővítményként is, funkcionalitása pedig röviden összefoglalható: mutatunk neki egy képet, ami alapján elvégez egy keresést, találatként pedig visszaadja nekünk a képen látható termékhez leginkább hasonlító más termékeket. A készítők szerint a program mesterséges intelligencián alapuló képfelismerést használ. Képes azonosítani nemcsak a színeket és mintákat, de speciális terméktulajdonságokat is, például egy ruha esetében annak stílusát, és eredményként a vizuálisan leginkább hasonló találatokat egyezési sorrendben kínálja fel vásárlásra. A mintavételi kép származhat az Instagramról vagy egy webshopból, de a felhasználó maga is lefotózhatja a boltban.

Sajtóközleményükben a tulajdonosok azt írják, hogy a Google vagy a Pinterest képkeresőivel ellentétben a Shnap csak válogatott webáruházakban keres, amik megbízhatóak, és jó minőségű termékeket forgalmaznak. Ehhez a program részben saját web crawler által megszerzett információkat használ, részben pedig partnerektől vesz át adatokat. Az alkalmazás természetesen a divatáru kategóriával indít, és még ebben az évben kibővíti kínálatát a baba-mama és a lakberendezés termékcsoportokkal.

De mennyire működik jól?

Gondoltam egyet, és gyorsan telepítettem a Chrome-bővítményt, hogy kipróbáljam néhány általam kedvelt termékkel. Attól picit meglepődtem, hogy a bővítmény olyan engedélyt kér, amivel a megjelenített lapok teljes tartalmát olvashatja és módosíthatja, nem csupán a képeket nézheti, de üsse kő, megengedtem, hadd szóljon!

Teszteljük le!

Ezután kinyitottam egy Google keresőt és beírtam: VANS. Az első találat a www.vansshop.hu oldal volt, ezért oda navigáltam. Az oldal normálisan betöltődött és feldobta a szokásos sütis consentet is, amit jóváhagytam. Ezután megjelentek előttem a termékek sorban, egy pici módosítással:

Leteszteltük: így működik a Shnap vizuális termékkereső

Az egérmutatóm a jobb oldali rózsaszín Old Skool Stacked cipőn áll, a képen pedig a bal felső sarokban látható egy apró szürke Shnap logó. Rögtön kitaláltam, hogy erre kell kattintanom, ha a 29.990 forintba kerülő platformcipőt (vagy ahhoz nagyon hasonló másikat) szeretném más boltokban is megtalálni. Rákattintottam, ez történt:

Leteszteltük: így működik a Shnap vizuális termékkereső

Bár a böngészőm címsora szerint a https://www.vansshop.hu/cipo/old-skool.html oldalon vagyok, ez nem igaz. Látható, hogy megjelent a Shnap beta felirat a képernyőmön, valamint rengeteg cipő egy “You might be interested in these too”, vagyis ezek is érdekelhetnek felirat alatt. Sajnos azonban ezek a cipők vajmi kevéssé hasonlítanak ahhoz, amire én kattintottam, csupán a márkájuk VANS, de se nem rózsaszínek, se nem ugyanaz a modell.

Megpróbálkoztam egy kissé egyszerűbbnek tűnő cipővel ugyanezen az oldalon, és láss csodát, tényleg talált egy pontosan olyat egy másik oldalon. Az ára mondjuk nem kedvezőbb, hanem éppen magasabb a mintához képest:

Leteszteltük: így működik a Shnap vizuális termékkereső

Az árat egyébként nem tudtam átállítani ausztrál dollárról semmi másra, bár a legördülő listában a HUF is ott szerepelt.

Ezután megpróbálkoztam egy másik márkával. Szeretem a New Balance cipőit is, ezért ezzel is teszteltem egyet. Felmentem a lengyel illetőségű ecipo.hu oldalára és rákerestem a márkára. A találati listán itt választottam egy sárga modellt, és megnyitottam a termékoldalt.

Itt is feljött a Shnap kis szürke emblémája, ahogy a képre vittem az egérkurzorom, amit nyíllal megjelöltem. Itt látható:

Leteszteltük: így működik a Shnap vizuális termékkereső

Miután rákattintottam, a következő történt: nem találta el ugyan a modellt, de mint látható, a színben elég jól teljesített, mert egy csomó hasonló árnyalatú lábbelit dobott föl nekem, ebből néhány még márkára is egyezett:

Leteszteltük: így működik a Shnap vizuális termékkereső

Ráadásul meglepetésemre átállt magyar forintra, bár a kis piktogram továbbra is ausztrál zászlót mutatott. Árfekvésre egyébként eléggé liberális volt a Shnap, mert az első 10 találatból 9 drágább volt, mint amire kerestem, és 2 ezekből háromszor annyiba került, mint a minta.

Ezután nem bírtam megállni, hogy ne keressek rá az egyik kedvenc táskámra. A méregdrága Saddleback Flight Bag mellett megjelent a kis szürke ikon. Bejelöltem nyíllal, mert nagyon kicsiben látható, ráadásul a zoom effektes kép miatt elsőre nem találtam el a kattintással.

Leteszteltük: így működik a Shnap vizuális termékkereső

Az történt, hogy a színt megint jól eltalálta a Shnap, a stílust is tulajdonképpen majdnem tökéletesen, viszont a szabásban eléggé megkavarodott, az általam adott minta ugyanis oldaltáska, az ő listájában pedig az első 10 helyen 4 hátizsák is előkerült, a 11-edik pedig egy furcsa csizma lett, íme:

Leteszteltük: így működik a Shnap vizuális termékkereső

Ez egyébként becsapós feladat volt, hiszen a Saddleback egy manufaktúra, aminek termékeit senki más nem forgalmazza, kizárólag ők maguk. Kisérletnek azért megtette, az eredmény pedig nem rossz. Árban itt sokat ment lefelé, a legtöbb táska a listában a mintához képest fele annyiba vagy annál is kevesebbe került.

Ezután gondoltam egy merészet, és olyat tettem, amit ritkán szoktunk: böngészőből megnyitottam az Instagramot, és felmentem a @dior profilra. Itt már nem jelent meg a képek sarkában a kis szürke ikon, ezért először azt hittem, nem is működik így a dolog, de aztán rákattintottam a Bővítmények ikonra a Chrome navigációs sávján, és ez tárult elém:

Leteszteltük: így működik a Shnap vizuális termékkereső

A Shnap átrendezte a képernyőmet és arra kért, válasszak egy képet, amire kereshet. A felső sor negyedik képét választottam, amin a modell bőrruhát visel, a találati lista pedig ez volt:

Leteszteltük: így működik a Shnap vizuális termékkereső

Kidobott nekem egy csomó elképesztően drága ruhát és csizmát, de egyik sem volt Christian Dior. A fekete bőrt eltalálta, és az első helyen szereplő dzseki kétségkívül hasonló a modell által viselthez, valamint a többi felkínált darab sem tér el stílusban olyan nagyon, tehát az eredmény nem rossz. Megpróbálkoztam egy másik képpel ugyanerről a profilról.

Leteszteltük: így működik a Shnap vizuális termékkereső

Ez is egész jó. Mind a szín, mind a stílus igencsak hasonlít, és gyakorlatilag az összes további találat is teljesen releváns, bár a márkát itt sem adta fel egy helyen sem.

Leteszteltük: így működik a Shnap vizuális termékkereső

Ez alapján azt mondhatom, hogy az eredmények vegyesek ugyan, de több a jó tapasztalat, mint a teljesen irreleváns találat. Lehet, hogy nem találja meg pontosan ugyanazt a terméket, de a szín-anyag-stílus hármasban a divat kategóriában mindenképpen inspiráló az eredmény.

Értékelés

Nem rossz. Aki szereti a divatot, az biztos sokat használja majd az alkalmazást, és könnyen lehet, hogy további vásárlásokra is hagyja rábeszélni magát általa. Ha további kategóriákkal is bővül, bizonyára pontosabb találatok várhatók majd, ahogy egyre nő az algoritmus által felkeresett adatbázis. Kifejezetten érdekes lesz majd a lakberendezős verzió, hiszen a bútorok azért jellemzően más tulajdonságokkal rendelkeznek, mint a ruhák és kiegészítők.