Amennyiben széles körben elterjed, a decentralizált web koncepciója az e-kereskedelem új formáinak kialakulásához vezethet, és akár százmilliós értékű óriás tranzakcióknak is teret biztosíthat – írja a PracticalEcommerce.

A web3  – vagy más formában web 3.0 –  népszerű kifejezés. A szóra indított Google-keresések száma december elején érte el a csúcspontját, az egy évvel korábbi értékhez képest 20-szoros értéken. Az érdeklődés növekedéséből kiindulva a felkapottnak számító web3 koncepció olyan elképzelésnek számít, amelyet az e-kereskedelemmel foglalkozó cégtulajdonosoknak és vezetőknek érdemes megismernie.

A web fejlődéstörténete

Az internet használatának gyökerei az 1960-as évekhez nyúlnak vissza, ebben az időben még főleg tudományos és katonai projektként működött. Ma a web már interaktív és közösségi felület. A web3 most új jövőt vetít előre ennek a nélkülözhetetlen technológiának.
Juan Benet a Protocol Labs vezérigazgatója 4 lépésben látja ezt a fejlődést:

  • Az internet magába foglalja a számítógépek egymáshoz kapcsolódásához szükséges protokollokat és a fizikai kapcsolat elemeit. Ezt fedi a „vezetékek és a hálózat” kifejezés.
  • A web 1.0 statikus fájlok és információk megosztását tette lehetővé — ez volt „csak olvasható” web.
  • A web 2.0 ehhez képest kiegészült az interaktivitással és a közösségi médiával. Szinte bárki számára lehetővé vált a tartalmak készítése és megosztása. A web2 az, amit jelenleg szinte mindenre használunk, a közösségi oldalakon való időtöltéstől az online kereskedelemig. Ez az „írható és olvasható” web.
  • A web 3.0 egy olyan szoftver-keretrendszer, ami újraértelmezi a webes applikációkat, olyan módon, hogy feloldja a mai, internetet ellenőrző nagyvállalatok egyeduralmát, lehetővé teszi a hiteles személy-azonosítást és a szándékok valódiságának ellenőrzését, és jobb, fenntarthatóbb eszközkészletet kínál mindenki számára a megosztások és a használat terén. Legalábbis a hívei ezt állítják.

A web 3.0 nem az „olvasható, írható és végrehajtó” web, ahogy azt az újítók elképzelték. Célja és mottója ehelyett az, hogy „olvass, írj, szembesülj az igazsággal”.

Igazság lesz, bizalom nem

Jelenleg a web 2.0 alkalmazásai központosított és hitelesített hatóságok és egy sor biztonsági protokoll mellett működnek. Mindenkinek, aki a webet használja, igazodnia kell a kormányok és különféle magáncégek előírásaihoz. Ez bizalmat kíván mind a szándék, mind a cselekvés területén.

Ha valaki begépel egy webcímet, a hatóságok biztosítják, hogy a megfelelő webhelyen kössön ki. Ha valaki a Facebookot használja, azzal bizalmat szavaz a cégnek, hogy nem fog visszaélni a személyes adatainak tárolása és megosztása során. Aki online vásárlásba fog, annak meg kell bíznia a kereskedőkben, a fizetési metódusokban és a különféle protokollok kezelőiben. Aki pedig online bankol, annak a pénzintézet és számos hatóság iránt kell bizalommal lennie.

Ezzel a rendszerrel a Practical Ecommerce cikke szerint csak az a gond, hogy az illetékes hatóságok és az alkalmazott biztonsági protokollok nem mindig bizonyultak megbízhatónak. Néhány példa 2021-ből.

  • Több mint 100 millió Android-felhasználó adatait szolgáltatták ki fejlesztők, akaratuk ellenére.
  • Hackerek 553 millió Facebook-felhasználó adatait lopták el és hozták nyilvánosságra.
  • A LinkedIn kezéből 700 millió felhasználói adat csúszott ki, többek között teljes nevek, telefonszámok, pontos címek, földrajzi elhelyezkedési adatok és még sok minden más.

Az adatvédelmi incidenseken túl — amelyeket a személyi hibáknak is betudhatunk — számos felhasználó aggódik amiatt, hogy az adataikat cégek vagy kormányok is felhasználhatják.

Ezek az adatvédelmi bizonytalanságok miatt jelentős változásokat vezettek be világszerte az adatvédelmi törvényekben, ráadásul ezek a tényezők hatást gyakoroltak az online hirdetések rendszerének működésére is az egyes eszközökön (lásd: iOS frissítések).

Röviden: a web 2.0 alkalmazásainak működtetéséhez bizalomra van szükség, ugyanakkor nem mindig érdemlik azt meg. Ezzel szemben a web 3.0 a gyanakvásra épül. A web3 keretrendszere alapbeállításként azt feltételezi, hogy egyetlen egyén vagy szervezet sem megbízható, ezért minden lépésnél ellenőrzik az identitást és a szándékot.

Sok szempontból hasonlóképpen decentralizálja az alkalmazások működését, ahogyan a kriptovaluták decentralizálják a hagyományos pénzt.

Bizonyos értelemben a web3 általános megoldást jelent az aktuális interaktív és közösségi web adatvédelmi, biztonsági és bizalommal kapcsolatos hiányosságaira. Vagyis Dr. Gavin Wood, az Ethereum kriptovaluta kitalálója és a Web3 Alapítvány elnöke után szabadon: a web következő életszakaszában nem lesz bizalom, de lesz igazság.

Gazdaságilag erős

„A web3 egy bővíthető keretrendszer, amellyel hatalmas, többfelhasználós, gazdaságilag stabil alkalmazások jöhetnek létre” — mondja Wood. Ezen felül „megbízható és szilárd eszköze annak, hogy az alatta futó applikációk kedvezőtlen körülmények között is használhatók maradjanak”.

A mi szempontunkból Wood definíciójának az a része fontos, hogy „gazdaságilag erős”. Wood szerint ez azt jelenti, hogy az alkalmazások akár jelentős pénzügyi tranzakciók lebonyolításához is biztonságosak lesznek.

Manapság, ha valaki néhány ezer dolláros kifizetésre készül, különösebb gondolkodás nélkül választja az online fizetést. De két cég, amely tízmillió dolláros üzletet kötött, már szerződéseket köt, és ügyvédeket von be a folyamatba.

A tízmillió dolláros szinten az e-kereskedelmi hatóságok egyszerűen nem elég megbízhatóak. Helyettük az érintett felek jobban bíznak a jogrendszer alapján történő igazságszolgáltatásban, amelynek keretei között a szerződéseket írásban rögzítik, a felelősségre vonhatóság és a jog szerinti teljesítés érdekében.

„Az olyan szoftverek, mint a Facebook vagy a Twitter gazdaságilag nem erősek… hiszen te sem szeretnél több tízmillió dolláros tranzakciókat véghez vinni a Facebook felületén” — mondja Wood. „Olyan, gazdaságilag erős alkalmazásokat fejlesztünk, amelyek komoly garanciákat nyújtanak.”
Mindez egyelőre elméleti síkon létezik. Ugyanakkor a web3 és a hozzá társított kriprovaluták új utakat nyithatnak a széles körű e-kereskedelem és a mindennapi tranzakciók új formái felé.

De ez még nem most lesz. A web3 már felkeltette ugyan az érdeklődést, de még el kell jutnia odáig, hogy kiváltsa azokat a hatásokat, amelyekről Wood beszélt. Mindemellett a várakozások szerint a web3 egyelőre nem fogja felváltani a web2-t, inkább az várható, hogy a következő években a kettő egymás mellett fog működni.