A hazai e-kereskedelem fejlődését 2005 óta támogató Ecommerce Hungary Közhasznú Egyesület “Vedd a Neten!” elnevezésű programjának célja az e-kereskedelem itthoni szereplőinek további támogatása és az online vásárlás népszerűsítése.

A hosszabb szünet után újratervezett és újraindított programról Nagy Sándort, az Egyesület elnökét kérdeztük.

Korábban ugyanezzel a névvel egy minősítő rendszert működtetett az Egyesület, tavaly pedig arról volt szó, hogy ennek a megújítása várható. Miért döntöttetek úgy, hogy a korábbi néven egy teljesen más tartalmú programot indítotok útnak, illetve hol tart az Ecommerce Hungary Trustmark bevezetése?

A Vedd a Neten! program előző verziójának is az online vásárlás népszerűsítése volt az alapvető küldetése. A jelenlegi program is ugyanezt a célt szolgálja, most annak az apropóján, hogy a világjárvány miatt a sok újonnan bekapcsolódó vásárlóban azt szeretnénk erősíteni, hogy az online vásárlás biztonságos.

A Vedd a Neten! programban csak az Ecommerce Hungary tagjai vehetnek részt, az Egyesületbe való belépés feltétele pedig az etikai kódexünk elfogadása, illetve ezen túl is figyelmet fordítunk arra, hogy a tagok csakis megbízható és jogkövető webáruházak legyenek, amit a vásárlóknak is hangsúlyozni fogunk. Azok a kereskedők, akik tagjai az egyesületünknek, tulajdonképpen “alanyi jogon” bekerülnek a programba, de a napokban küldtünk nekik hozzájárulási kérést is, amit reményeink szerint első körben 40-50-en el is fogadnak majd. Fontos hangsúlyozni, hogy az újonnan csatlakozni kívánók számára a tagsági díjat elengedjük, hogy ezzel is segítsük az új szereplőket a programhoz való csatlakozáshoz.

Az Ecommerce Hungary Trustmark programunkat sajnos nem sikerült a tervek szerint elindítanunk, de terveink közt szerepel hogy a Vedd a Neten! programot kiegészítve a Trustmark is megjelenik majd.

Ha elindul a Trustmark program, a minősítéseket időről-időre felülvizsgáljátok majd?

A minősítés csak a bekerüléskor lesz “önbevalló”, de ha valaki egyesületi tag szeretne lenni, annak eleve el kell fogadnia az etikai kódexet, és ezt mi is ellenőrizzük a belépéskor és tagság évenkénti megújításakor is. Elképzelhető, hogy ha a későbbiekben több erőforrás áll majd rendelkezésünkre, akkor gyakrabban, például kiemelt időszakok – Black Friday, karácsony, iskolakezdés – előtt is végzünk felülvizsgálatokat.

Ha jól értjük a weboldalon írtakat, a cél kettős: a kezdő kereskedők segítése információkkal, illetve a tagok ajánlatainak eljuttatása minél szélesebb vásárlóközönséghez. Az utóbbit milyen formában, milyen csatornákon, milyen aktivitással tervezitek megvalósítani? Miért lesz, vagy lehet ez hatékonyabb annál, mint amikor egy kereskedő a saját csatornáin, a saját szegmentált célközönségét szólítja meg?

Igen, a cél kettős: egyrészt szeretnénk helyzetbe hozni a hozzánk csatlakozott kereskedőket azzal, hogy a Vedd a Neten! programot széles körben reklámozzuk majd a vásárlóközönségnek, kiemelve, hogy a programban szereplő áruházakban bízhatnak, az ott történő vásárlást szakmai szövetségünk kimondottan ajánlja. A koronavírus miatt újonnan megjelent vásárlói rétegnek szeretnénk megmutatni, hogy miért jó az online vásárlás, és hogyan tudják ezt beépíteni a mindennapi vásárlási rutinjukba. Ezenkívül a Starter Kit elnevezésű tudásbázis segíti az újonnan induló vállalkozásokat a webshop elindításban és az üzletág-fejlesztésekben. A vásárlóknak szóló kampányt július elején indítjuk. A kereskedők számára ez egyrészt egy új kommunikációs csatorna, amivel akár új vásárlóközönséghez is eljuthatnak, másrész pedig mindenképp hozzáadott értéket képvisel, hogy nem ők mondják magukról, hogy érdemes náluk vásárolni, hanem ezt egy szakmai szövetség teszi, ami a vásárlók szemében plusz garanciát jelenthet. A kampányok tartalma, üzenetei is ezt erősítik majd.

A Starter Kitben jelenleg felsorolt ajánlott cégek már támogató státuszban vannak, vagy őket a saját tapasztalataitok és a piaci infók alapján mintegy „szubjektív” ajánlásként tettétek fel?

A Starter Kit egy objektív szakmai anyag: az ott szereplő cégnevek mindegyike egyesületi tag, ezért kerültek oda ajánlatként az egyes területekhez. Mint ahogy a kereskedőknek magával a programmal, a szolgáltató tagoknak a Starter Kittel kedvezünk olyan módon, hogy javasoljuk őket. A Starter Kit alapvető célja, hogy szakmai hozzáadott értékkel segítse a kezdő kereskedőket a jogszerű és eredményes működésben. Természetesen a későbbiekben várható szakmai támogató partnerek csatlakozása is, ők kiemelt megjelenést kapnak majd – cserébe természetesen egy, a tagságnak és a programnak szóló speciális ajánlatért. A következő pár hónapban igyekszünk minél több együttműködési megállapodást kötni. Magát az ITM-et is be akarjuk vonni a Fogyasztóvédelmi Államtitkárságon keresztül, de minden szektorból lesz nagy partner: logisztikából, fizetési rendszerekből, marketingből, automatizációs megoldásokból, webfejlesztésből, stb.

Célja-e a programnak egyfajta fellépés a nemzetközi piacterek (Wish, AliExpress, stb.) további térhódítása ellen, és ehelyett a bizalom építése a hazai kereskedők iránt?

Szeretnénk megmutatni az itthoni vásárlóknak, hogy bár a nemzetközi piacterek áraikkal csábítóak tudnak lenni, azokat a termékeket, amiket innen rendelnek, nagyrészt a magyar webáruházak kínálatában is megtalálják. További cél, hogy hangsúlyozni tudjuk a hazai kereskedőktől való rendelés előnyeit például a kiszállítás, vagy a garanciális ügyintézés tekintetében.

A programra – az egyesületi tagsághoz való csatlakozást követően – már lehet jelentkezni. A tervezett zárás 2020. december 31., de a piaci helyzettől és a résztvevők igényeitől függően elképzelhető, hogy lesz folytatása a jövő évben is. További, folyamatosan frissülő információkért érdemes az Ecommerce Hungary honlapját követni.