A garázscégeket sok legenda övezi, miután a legnagyobb technológiai vállalatok jellemzően ilyenekből nőttek óriásira, ám ki hallotta már akár csak a kifejezést is: hátizsákcég? – mármint, hogy valaki hátizsákcéget alapítson? Az elektronikus kereskedelem azonban már ezt is lehetővé teszi, legalábbis akadt egy ír világutazó digitális nomád, aki sikeres céget indított egy laptoppal és egy okos mobillal.
Nem szokatlan dolog, ha manapság valaki a dolgozószobájából, vagy akár a hálószobájából home office-ban dolgozva menedzsel egy vállalkozást. Ennek a módszernek az elődje a garázscégek alapítása. Ezek azzal szereztek hírnevet maguknak, hogy ilyenekből nőttek ki a manapság ismert legnagyobb technológiai vállalatok.
Ha azonban valaki folyamatosan utazik, azaz nincs egy stabil otthona, akkor jóval nagyobb kihívásnak tűnik egy vállalat menedzselése. Az online kereskedelem azonban már ezt is lehetővé teszi, ahogy az Ecommerce Timesban megjelent esettanulmányból megtudhatjuk.
A történet főszereplője Alan Coughlan ír online vállalkozó, a Lansil Global hátizsákcég alapítója és vezérigazgatója. A digitális nomádok életét élve, egy laptoppal és egy okos mobiltelefonnal indulva tíz év alatt több millió dolláros éves forgalmat lebonyolító beszállítói láncot épített fel. Ahogy a hírportálnak elmondta, kezdetben nem készült arra, hogy cégvezető lesz.
Nem könnyű a hátizsákcég irányítása országról országra járva
A nagy kaland úgy kezdődött, hogy Coughlan 2014-ben, 27 éves korában angolt tanított Kínában. Ebből szerzett pénzt a megélhetéséhez, aminek egy részét arra fordította, hogy szabadidejében kínai nyelvleckéket vett. A cégalapítás első lépése nem tűnt bonyolultnak, miután laptopján és mobiltelefonjában minden céges „papírját” elérhette, akárcsak egy valós irodában.
Először csak buszon járta be Ázsia számos országát. Menet közben munkákat vállalt és seftelt. Ezekből származó bevételeit igyekezett egyensúlyban tartani kiadásaival. Gyorsan rájött, hogy vannak rejtett kihívások az efféle vállalkozások menedzselésében. Például 2020 előtt ismeretlenek voltak a digitális nomádoknak kibocsátott vízumok, amelyek lehetővé teszik az alkalmi munkát vállalóknak, hogy a turistáknál hosszabb ideig tartózkodjanak egy országban.
Nagyobb gond volt ennél, hogy az egyik helyen megvásárolt árut valamilyen beszállítói láncon át eljuttassa az eladás helyére. Végül is bárhová jutott is el, mindenütt külföldi volt kiépített helyi kapcsolatok nélkül. Jogai és lehetőségei is korlátozottak voltak. Az engedélyek megszerzése, a bankszámla nyitása, a cégalapítás mindig nehezebb egy külföldinek mint a helyieknek.
Az első üzlet megalapozta a hátizsákcég üzleti modelljét
Az első komoly üzlet ötletét az adta, hogy Coughan meglátogatott egy kerékpárgyártó céget Sanghajban. Vett pár tucat biciklit, és elszállíttatta hazájába, Írországba. Eközben észrevette, hogy az 50 darabos tételből 38 bicajnak volt valamilyen minőségi hibája. Ezeket kijavíttatta, majd feltette a csomagot a DoneDeal weboldalra, egy ír online piactérre.
Nem tudta eladni a bringákat, ezért néhány mintadarabot elküldött két helyi kerékpár-kereskedőnek. Az egyik elhajtotta, a másik azonban megvette a készletet. A vállalkozó minimális haszonnal adott túl rajtuk. Rájött azonban, hogy szüksége van közvetítőkre, akik garantálják, hogy megfelelő minőségű termékeket vásároljon és eljuttatják azokat a megcélzott piacra.
Egy évvel később, 2015-ben alapította meg a Lansil Globalt hongkongi székhellyel. Két éven át nem volt fizikai irodája. Kínában mozogva különböző helyekről irányította a céget. Az ezután lefoglalt sencseni iroda azóta is a vállalat egyik központja. Ezután az Egyesült Királyságba utazott, megbízható kínai csapatot hátra hagyva. A távirányítású üzlet beindult, az iroda alapterülete nőtt, és logisztikai, azon belül fulfillmentközponttá vált.
A kis lépéseket nagy lépések követték, multivá vált a cég
Coughlan ezt követően tett egy nagy lépést. Megnyitotta vállalkozása egyesült államokbeli központját Nevada államban 2020-ban. Itt is felvett egy jól megválogatott csapatot, amely az importált áruk helyi fulfillmentjéért felel. Ez bővült 2023-ban egy Pennsylvania állambeli további elosztóközponttal. Ugyanebben az évben a közel-keleti értékesítés hátteréül Dubajban nyitott irodát és fulfillmentközpontot.
A cégvezető ideje nagy részét Dubajban tölti, ám minden negyedévben felkeresi vállalata további három központját is. Az értekezleteken túl kerti partikat is tartanak az informális személyes kapcsolatok erősítése érdekében. Coughlan elmondása szerint a biciklik vásárlása óta egy dolgon nem változtatott. A termékek beszerzésének forrása az első üzlet óta Kína. A cégvezető úgy véli, hogy még mindig nincs a világnak olyan országa, amely fel tudná venni a versenyt az ázsiai óriás feldolgozóiparának méreteivel.
A cég rugalmasságára példa, hogy az USA-ban működő központjaik képesek a Fulfillment by Amazon szolgáltatás nyújtására is. Coughlan még megjegyez annyit, hogy aki hasonló kalandra szánja el magát, annak fel kell készülnie arra, hogy egy ponton a fizikai iroda létrehozása elkerülhetetlen. Már csak az önálló ügyfélszolgálat és marketingtevékenység miatt is. A cégvezetőnek azonban nem kell az irodában ülnie. Ideje nagy részét töltheti a világon bárhol. Az ír hátizsákcég-alapító is folyamatosan utazik a világon.