Tovább növekszik a globális e-kereskedelem teljesítménye

Tovább növekszik a globális e-kereskedelem teljesítménye

A napokban publikálta az Ecommerce Foundation a 2019-re vetített éves előrejelzését, amely világszinten vizsgálja az e-kereskedelem alakulását, és az ezzel összefüggő gazdasági és technológiai tendenciákat. A nemzetközi szervezetet a különböző országokban működő e-kereskedelmi szövetségek, valamint a kapcsolódó online kiskereskedelmi, utazási és pénzügyi szektorban működő cégek hozták létre, és minden évben elkészítik jelentésüket a világ gazdaságilag legjelentősebb országaiból összegyűjtött adatok alapján. Összefoglaltuk a jelentés legfontosabb számait, amelyek az e-kereskedelmet érintik.

ecommerce_report_2019

Alapvető adatok

  • A globális GDP mértéke a tavalyi 58,5-ről idén 60,3 ezer milliárd dollárra nő. A Világbank 205 országot vizsgáló nominális adatai szerint 2018-ban ez a szám 85,8 ezer milliárd dollár volt, de mint ahogy ez, a további adatok is – a jelentésben használt “globális” jelző ellenére – csak az általuk vizsgált 43 legjelentősebbnek tartott ország mutatóira alapulnak (Magyarország nem tartozik eze közé), tehát minden adatot így értelmezzünk. Látható, hogy a növekedés mértéke elég alacsony, ahogy a legtöbb nagy elemző szervezet is hasonló recesszióról számolt be.
  • A népességi mutatók továbbra is növekedést jeleznek (5,53-ról 5,56 milliárd fő), a populáció nagy többsége (61%-a) Ázsia és Óceánia területén él
  • Európában és Észak-Amerikában a legmagasabb az átlag életkor. A 65 év felettiek aránya mindkét kontinensen kimagasló (18 és 14 százalék)

Infrastrukturális adatok

  • Az üzletmenet gördülékenysége (Ease of doing business) terén Dél-Korea áll az élen, az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság követi a listában.
  • A logisztikai teljesítmény mutatót (Logistic performance index) tekintve Németország, Svédország és Japán vezet, itt az USA csak a hatodik helyre került.
  • Az e-kormányzati fejlesztési indexet (EGDI) Ausztrália, Dél-Korea és az Egyesült Királyság vezeti.

A jelentésben listázott, infrastruktúrával kapcsolatos mutatók alapján összetettben azt lehet mondani, hogy az üzleti feltételek az Egyesült Királyságban és Svédországban a legkedvezőbbek, de az USA és Dél-Korea is jól teljesít ezen a téren.

Az e-kereskedelemmel szorosan összefüggő adatok, elrejelzések

  • A rendszeres internethasználók aránya (Internet penetration) Európában a legmagasabb (85%), ezt követi Észak-Amerika (84%), és a Közel-Kelet (78%). Ázsiában és Óceániában ez az arány csupán 53%. Országszinten a listát egyébként négy közel-keleti állam: az Emirátusok, Katar, Kuvait és Bahrein vezeti.
  • A globális B2C forgalom 2019-ben eléri a 2 ezer milliárd dollárt, ami körülbelül 11%-os növekedést jelent. A régiókat tekintve a legnagyobb B2C forgalom Ázsiában és Óceániában összpontosul (a teljes forgalom 44%-a)
  • Európában a legmagasabb az egy online vásárlóra jutó átlagos költés (vagyis kosárérték)

Európára vonatkozó mutatók

Számunkra ezek a legérdekesebb számok, így ezt külön is részletezzük. A vizsgált országok: Egyesült Királyság, Franciaország, Németország, Svédország, Oroszország, Románia, Olaszország, Spanyolország.

  • A rendszeres internethasználók közül 87% vásárol online (a legtöbben az Egyesült Királyságban, Németországban és Svédországban)
  • Vásárlónkénti átlagos költés évente: 1715 dollár, ami a 2018-as adatokhoz képest 2,23%-os növekedést mutat
  • Az E-GDP (a GDP e-kereskedelemből származó hányada) 3,46% (2018-ban ez 3,2% volt)
  • Az e-kereskedelmi forgalom növekedése országonként nagyon különböző, 2-24% között mozog. Leginkább Romániában és Olaszországban, legkevésbé az Egyesült Királyságban és Németországban növekszik.

Nyilván nehéz ezekből a számokból messzemenő következtetéseket levonni, főként, mert a jelentésben nincs adat sok egyéb fontos országról. Az mindenesetre látszik belőle, hogy a fejlődő országokban rendre jóval nagyobb növekedés tapasztalható ezen a téren, mint a fejlett piacokon, vagyis az e-kereskedelem valószínűleg még nem érte el a benne rejlő lehetőségek maximumát, és világszinten egyre jelentősebb szerepet tölt be a gazdaságban.

A teljes riport letölthető az Ecommerce Foundation oldaláról: Ecommerce Report: Global 2019

mm
Buzás Attila

Újságíró, webhosting szakértő, a Kosárérték e-kereskedelmi magazin szerkesztője

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!