Első próbának jó volt a blackfriday2017.hu múlt heti futtatása, a csatlakozó kereskedők elégedettek is vele. Jövőre már több időt szánnak a felkészülésre, és fokozott vásárlói élményt nyújtanak – mondta a Kosárértéknek Zabari István ötletgazda.
Hirtelen ötlet
Tesztüzemként elégedett az oldal eredményével Zabari István, a blackfriday2017.hu gazdája. Az oldal elindításával az volt a cél, hogy a korrekt kereskedőket összefogva “nagyobb szeletet tudjanak kivenni a nagy BF tortából”. Mindezt úgy, hogy a beugrókat transzparens módon, teljes mértékben Facebook és AdWords hirdetésekre fordítják. Az oldal ötlete egy héttel az akciókról híres pénteki nap előtt merült fel, és alig 24 óra alatt rakták össze, ennek fényében érdemes szemlélni az eredményeket.
A tapasztalatok összességében pozitívak: gyorsan meg tudták csinálni az oldalt, mindenki támogató volt, akinek felvetették az ötletet, teljes mértékben beállt mögé, és érdeklődésnek sem voltak híján. “Érezhető volt, hogy óriási igény van egy ilyen oldalra. Amikor november 22-én az AdWordsre először feltettünk 20 ezer forintot, 20 perc alatt ki is merült a keret” – érzékeltette az érdeklődés mértékét a szervező.
Zabari István szerint az oldalhoz csatlakozó cégek is elégedettek voltak az eredményekkel. Az egyik közkedvelt barkácsáruház marketingese jelentős látogatószám-növekedésről számolt be az oldal jóvoltából, de általánosságban is elmondható, hogy a nem csak a nagyobb márkák működtek jól: “Csak egy-két kisebb cégnek jutott kevesebb kattintás, a visszajelzések azonban mind pozitívak voltak.”
39 forint/látogató
Végül összesen 1,15 millió forintot költöttek hirdetésekre, amivel 29 735 látogatót értek el. “A látogatónkénti 39 forintos költés lehetne jobb, de ez egy teszt volt” – hangsúlyozta Zabari István. Szerinte az organikus elérés hiánya miatt jött ki ilyen magasra ez a költség, bár a különleges napra jellemző óriási zaj miatt amúgy is magasabb ilyenkor a reklámtarifa.
Negatívumként csak az organikus eredmény hiányát említette, illetve – ami ezzel szorosan összefügg -, hogy nem kínáltak vásárlói élményt. “Ettől kissé bannercserés kinézete volt a történetnek, amit szeretnénk elkerülni. Nem akarunk olyan oldal lenni, ami csak banneres megjelenést kínál, és semmi pluszt.”
A koncepció alapvető eleme, hogy átlátható módon költsék el marketingre a csatlakozók által befizetett csaknem teljes összeget: “Most tesztként non-profit módon működött az oldal, a végcél persze profitorientált. Rakjuk össze a pénzt, aminek nagy részét transzparens módon fordítsuk online és offline kampányokra, ezzel adva értéket a részvevő partnernek és az oldalnak.”
Igazi árengedmények
A transzparencia más szempontból is fontos számára: látott példát arra, hogy egy e-bolt 11 900 forintért kínált „akciósan” pénteken egy olyan terméket, amit a Black Friday körüli fokozott intenzitású időszakon kívül valójában 9 900 forintért adtak. Az ilyen bakik erősen ronthatják egy cég teljes akciójának sikerét.
A Zabari István tulajdonában lévő Lumenet.hu már második éve sikeresen használja azokat a csak a Black Friday napján elérhető csomagokat, amik jellemzően két, az oldalon megtalálható, sikeres, és több hónapja nem változó árú termékből állnak. Az akció napján az egy-egy drágább és olcsóbb terméket tartalmazó csomagot a drágább termék akción kívüli áránál olcsóbban kínálják. „Ez a módszer azonnal átlátható árcsökkenést biztosít a vásárló számára, így a kampány legsikeresebb termékei a csomagtermékek” – mondta.
A jövőbeni Black Friday oldalak célja legfőképp a vásárlói élmény fokozása lesz. A majdani blackfriday2018.hu már egyfajta “lebutított webshopként” fut majd, ahol a tervek szerint a partner cégek 3-3 terméket is megjeleníthetnek a transzparencia jegyében. Az elvárások szerint ezek olyan termékek lehetnek, melyek piaci ára jól behatárolható, és a látogató előzetes információt kaphat arról, hogy a partner az akció napján mennyivel kedvezőbb áron fogja kínálni az adott terméket.
Nagy zajt csapni
A majdani blackfriday2018.hu számára is értékes tapasztalatként értékelte, hogy miként alakult saját üzlete, a fényforrásokat kínáló Lumenet.hu fekete pénteki forgalma. “Tavalyhoz képest megkétszereztük a forgalmat, de óriási, 3-4-szeres marketingköltéssel mentünk.” Ugyanakkor szombat-vasárnap még organikusan is sokan voltak az oldalon, és majdnem akkora forgalom jött össze, mint pénteken. “Én ugyan nem támogatom, hogy meghosszabbítsunk egy akciót, hiszen az hiteltelenné teheti azt, de ez esetben bebizonyosodott, a hétvégi alacsonyabb reklámzajban sokkal jobb konverziós költség érhető el.”
A tapasztalatok alapján a blackfriday2018.hu-t 10-30-szor több résztvevővel és kissé korábban indítaná el. “Akkor lenne akkora a marketingbüdzsé, amivel nagy zajt tudnánk csapni a megelőző egy hétben.”