Az előző, magyarországi piacterekkel foglalkozó cikkemben összegyűjtöttem azokat a piacvezető- vagy formáló marketplace oldalakat, amelyeket ma már szinte akarva sem lehet elkerülni sem eladóként, sem vásárlóként. Most pedig azokat a speciális marketplace-eket gyűjtöttem csokorba, akik így vagy úgy (itt vagy ott, de) kilógnak a sorból. Illetve megpróbálom pontosan definiálni, hogy mi is az a marketplace.
Meglátásom szerint ma a hazai online piacon a speciális, saját termékekkel nem rendelkező piactereket két csoportba tudjuk sorolni. Az egyik csoportba tartoznak azok a webes piacterek, amelyek esetében az oldal valójában platformként funkcionál. Ehhez képest a másik csoport közös jellemzője az, hogy a core business-modell mellett enged teret a marketplace-modellnek is az oldalon. Arról, hogy ki árusít kinek, részletesebben majd az egyes oldalak tárgyalásakor térek ki.
Első csoport
-
Vinted (2008-)
A litván céget 2008-ban alapították, 2024-re pedig több, mint 65 millió felhasználót gyűjtött össze magának. Aki nem használja az oldalt onnan is ismerheti, hogy a tavalyi évben volt egy kéthetes akciójuk, amelyet a FoxPost automatákba rendelők szenvedtek meg. Ez pedig tökéletesen le is írja, hogy mennyire népszerű az eleinte használt ruhadarabok, majd szépen fokozatosan a használt minden eladásával foglalkozó platform.
A Vinteden, a Facebookhoz hasonlóan bárki értékesíthet. Az oldal a nagyon olcsón hozzáférhető, címkétlen, viszont új ruhadarabjairól híresült el. A pozitívuma a Facebookhoz képest, hogy van saját garancia programjuk. Minden vásárlás esetén felszámolnak egy úgynevezett Vevővédelmi díjat, aminek a segítségével kétnapos visszatérítési garanciát kapunk.*
-
Használtautó (1999-) és Ingatlan.com (1998-)
Az Ingatlan.com-ot 1998 márciusában a Mészáros testvérek, a Használtautó.hu-t pedig 1999-ben Szemes Árpád és Minkó László indította útjára. Mindkét oldal egyértelműen platformként szolgál, akár kereskedők vagyunk, akár magánszemélyek. Mint egy igazi piacon, csak felmegyünk az oldalra és válogathatunk mindenféle jóság között. A United Platforms nagyon ügyesen hangolta össze saját oldalainak a működését. Például az Ingatlan.com oldaláról a lakáshitelről érdeklődőket könnyedén átterelik a Money.hu oldalára egy gombnyomással.
Az oldalak legnagyobb pozitívuma, hogy kellően cizellált a szűrő rendszerük, így gyakorlatilag bármilyen specifikációra rá tudunk szűrni, ami számunkra érdekes lehet. Az átlag felhasználó számára gyakorlatilag minden elérhető ezeken az oldalakon, amire autó- vagy ingatlanvásárlás alkalmával szüksége lehet. Legyen akár szó lakáshitel-ügyintézésről vagy autó adásvételi szerződés mintáról, az oldalakon mindent megtalálunk.
-
Vatera (2000-) és Jófogás (2010-)
A sors furcsa fintora, hogy az egykoron két konkurens online bolhapiac ma már egy cégcsoport égisze alá tartozik. A Vatera 2000-ben kezdte meg a működését Magyarországon, Panagiotis Gomopoulos keze alatt és egy görög tengerpartról kapta a nevét, míg a Jófogás.hu 2010-ben robbant be a norvég nemzetiségű Schibsted Media Group részeként. Teljesen érhető volt a félelem a Vatera részéről, amikor a Jófogás megjelent itthon 2010-ben, hiszen addig nem nagyon volt versenytársa az oldalnak.
Ami a Jófogáson nincs meg, az a Vaterán megvan és vica versa. A Vatera legpozitívabb része a négy lépcsős biztonsági rendszer. A rendszer részei: az ellenőrzött eladók, saját értékelési rendszer, csalófigyelő rendszer és a BVP, azaz a Biztonságos Vásárlás Program. Ezeknek a segítségével tudja a Vatera biztosítani a teljes vásárlói élményt. A Jófogásnak ezzel szemben a legjobb része a Háztól-házig szolgáltatás. A Háztól-házig szolgáltatás keretein belül, ha feladnánk egy csomagot, eljön érte a GLS/HDT futár és elviszik a vevő lakcímére. Nekünk ki sem kell mozdulni a lakásból. Mi ez, ha nem kényelem?
-
Hardverapró (2000-)
Aki kicsit is jártas a számítástechnikában és nem szeret a Facebook Marketplace-en konzolt, laptopot vagy videókártyát venni, gyakran innen vásárol. A Hardverapró egy 2000 óta létező, a nevéből is adódóan apróhirdetésekkel operáló weboldal. Annak ellenére, hogy mára már a platformon olykor-olykor el lehet csípni bicikli, netán futócipő hirdetéseket, a fő szegmensük a különböző elektronikai cuccok maradtak.
A Hardverapró a listában az első, ami előfizetési rendszerrel dolgozik. Átlagos felhasználóként erre nem lesz szüksége az embernek, viszont ha kisvállalkozásként szeretnénk az oldalon a lehető legtöbb kiemelést, akkor üzleti előfizetésre van szükségünk. Felhasználóként továbbá az is pozitívum, hogy van egy megbízható értékelési rendszere az oldalnak, amin a magánszemélyeket is értékelhetjük, akik árusítanak, nem csak a vállalkozásokat.
Második csoport
-
Facebook Marketplace (2016-)
A Facebook Marketplace felületét valószínűleg mindannyian ismerjük, de azt kevesen tudják, hogy 2007-ben próbálták meg először a nagyközönség elé vinni. Ez nem volt túl sikeres 2014-ben lelőtték a projektet. Két évvel később, 2016-ban újrapróbálkoztak egy jobb koncepcióval és akkor már telitalálat lett. A köztudatban a Facebook Marketplace az egyetlen olyan piactér, amire marketplace-ként hivatkozik a nagyérdemű is.
A Meta felületén bárki árusíthat, nem kell jutalékot fizetnie, nem kell belépnie semmilyen előfizetői rendszerbe. Ezért szeretik sokan, hiszen Facebook-fiókja szinte mindenkinek van már az országban, akinek van internet hozzáférése. A Facebook Marketplace azért jó, mert nem kell plusz regisztráció, csak felrakod az apróhirdetést és készen van.
-
Árukereső Marketplace (2016-)
Az Árukereső, mint platform 2004 óta van jelen a hazai piacon, 2019-ben pedig felvásárolta őket a cseh vezetésű Heureka Group. Elsősorban az árösszehasonlító szolgáltatásáról lehet ez az oldal ismerős, azonban 2016-ban ők is elindították a saját, akkor még kosárprogramnak nevezett marketplace-modelljüket.
Az Árukereső Marketplace-t az különbözteti meg az összes itt felsorolt piactértől, hogy csak és kizárólag cégek jelenhetnek meg rajta, tehát csak B2C módon működik. Maga a modell még 2025-ben is inkább hasonlít az eredeti kosárprogramra, hiszen az Árukereső csak a felületet adja, hogy egy ajánlat kosarazható legyen. A pozitívuma, hogy van saját garancia programja a vevők védelmére, illetve a Megbízható Bolt program, mint értékelési rendszer.
-
Társasjátékok.com (2018-)
Az Árukeresőhöz hasonlóan, a Társasjátékok.com is egy árösszehasonlító oldal. Meg nagyon sok más is. Az oldal különlegessége, hogy a United Platforms két oldalához hasonlóan, csak egy termékszegmenssel, az asztali társasjátékokkal foglalkoznak. Az oldalon részletes leírást találhatunk a játékokról rövid keresés után. Ez az oldal egy, az Árukeresőhöz hasonló termékoldal, egyetlen különbséggel: magánszemélyek is árusíthatnak rajta.
Annak ellenére, hogy számos neves webshop felsorakozik a palettájukon, nincs lehetőség közvetlenül a Társasjátékok.com oldalán megvásárolni ezeknek a termékeit, csak átirányítanak az adott webshop oldalára. Egyedül magánszemélyektől lehet vásárolni az oldalon, egyelőre ez regisztrációhoz kötött.