Olaszország 2020-ban egy úgynevezett webadó kivetését tervezi. Az új adóforma az éves költségvetés tervezetében jelent meg, és az olyan nemzetközi óriásokat célozza, mint az Amazon és a Google.

Ha a javaslat elfogadásra kerül, akkor a nagy kereskedőknek digitális bevételeik 3%-át kell majd befizetniük az államkasszába. Olaszország évi 600 millió eurós bevételt tervez az új adóból – tudta meg az ORF.

A tervezet egyértelműen a nagy piaci szereplőket veszi célba: a legalább 750 millió eurós forgalmú vállalatokra vonatkozna, amelyeknek helyi digitális bevételei elérik az 5,5 millió eurót. Ugyanakkor az az adó nem csak a termékek és szolgáltatások online értékesítésére vonatkozna, hanem az online hirdetésekre, továbbá a digitális felületeken gyűjtött és továbbított adatokra is. Gyakorlatilag csak az olyan óriások lennének adóalanyok, mint az Amazon, Facebook, Google, Airbnb, Booking.com.

Hasonló tervek Franciaországban

Az elképzelés nagyon hasonlít a márciusban ismertté francia tervezetre, Bruno Le Maire pénzügyminiszter ugyanis szintén 3%-os adót vetne ki a nagy online szereplőkre. A miniszter a Le Parisien napilapnak adott nyilatkozata szerint ugyanúgy 750 millió eurós globális digitális bevételnél húzná meg a határt, amelyből a francia bevételnek el kell érnie a 25 millió eurót. Az adó kifejezetten jutalék alapon működő online platformokra vonatkozna, mint az Amazon és a Booking.com, ugyanakkor nem érintené azokat a cégeket, amelyek saját termékeiket értékesítik a saját felületeiken.

A fenti feltételek alapján Franciaországban mintegy 30 cég lenne érintett. Ezek zöme amerikai, de akad köztük német, spanyol és brit vállalat is, továbbá egyetlen francia, a Criteo. Továbbá néhány olyan cég is, amelyek eredetileg franciák voltak, de aztán külföldi szereplők felvásárolták őket. Ezzel kapcsolatban már 2018-ban is voltak elképzelések, ahogy arról korábbi cikkünkben beszámoltunk.

Úgy tűnik, hogy miközben az EU tagállamai egyelőre nem tudnak megegyezni egy, az egész unióra vonatkozó egységes online adót bevezetni, addig az egyes országok nem tétlenkednek. Le Marie szerint ideje kiépíteni egy XXI. századi adózási rendszert, aminek alapja az adat. Hozzátette: a célba vett nagy cégek jelenleg mintegy 14 százalékponttal kevesebb adót fizetnek, mint az európai kis- és közepes vállalatok.