A Covid-19 okozta lezárások után, a hatóságok folyamatos vizsgálódása és a törvényhozók egyre keményebb fellépése ellenére is úgy tűnik, magára találhat a kínai e-kereskedelem zászlóshajója. Legalábbis erre utal a cég által a napokban közzétett pénzügyi jelentés, amely lényegesen kedvezőbb az elemzők által előzetesen vártnál.
Érdekesség, hogy a jelentés többek közt részletesen taglalja az első pénzügyi negyedév során keletkezett bevételt, amely a cég történetében először nem emelkedett érdemben az előző negyedévhez képest. Ez azonban az elmúlt fél évben, a zéró covid politikájához foggal-körömmel ragaszkodó kínai kormányzat intézkedései közepette meglehetősen jó eredménynek számít.
Az Alibaba amerikai tőzsdei részvényei után járó osztalék két százalékkal emelkedett, aminek hírére azonnal megugrott a részvények ára is. A relatív jó pénzügyi eredményeket az egyre látványosabban lassuló kínai környezetben érte el a cég. A kínai vállalatokat különösen érzékenyen érintette Shanghai és a hasonló nagyvárosok teljes lezárása, a tavasz második felében azonban újraindult a gazdaság, és vele együtt az e-kereskedelmi forgalom is lassú növekedésnek indulhatott.
Az Alibaba a stagnáló forgalom ellenére azonban – számos racionalizálásnak köszönhetően – a vártnál lényegesen magasabb nyereséget termelt, így az egyes üzletágakban elszenvedett bevétel-visszaesést is eredményesen kezelte. Ahogy Daniel Zhang, a cég ügyvezetője fogalmazott közleményében, a relatíve lassú április és május után a júniusi eredmények már bizakodásra adtak okot.
Az utóbbi két évben komoly kormányzati nyomás nehezedett a cégre és az egész technológiai szektorra, miközben a gazdasági növekedés lassulása is jelentősen rányomta bélyegét a üzleti eredményekre. Az Alibaba fő belföldi üzletágát jelentő Taobao forgalma például egy év alatt közel egy százalékot zsugorodott, amely még így is nagyjából 142 milliárd Jüan volt.
A legkomolyabb visszaesést az ügyfélkapcsolati szolgáltatások szenvedték el, ahol közel 10 százalékkal csökkentek a cég bevételei. A CRM rendszerekből származó bevételkiesés leginkább az Alibaba e-commerce platformjain visszaeső marketingtevékenységre vezethető vissza, hiszen a Taobao és a Tmall is jelentősen visszavették költéseiket a Covid miatti lezárások okán. A marketingköltések visszaesésével az online eladott termékek száma is jól láthatóan csökkent – igaz, a cég szerint csupán egyszámjegyű visszaesésről van szó, amely a korlátozások feloldásával a közeljövőben alighanem visszakapaszkodik majd a korábban megszokott szintre.
A kínai e-kereskedelmi visszaesés dacára az Alibaba egyre komolyabb erőfeszítéseket tesz a felhasználói bázisának és piacainak növelésére. Annak ellenére, hogy ezeknek az expanziós törekvéseknek komoly költségei vannak, a piaci elemzők szerint az Alibaba sikerrel tartotta kordában az ezzel kapcsolatos kiadásokat, sőt, egyes nemzetközi Taobao-leányvállalatok jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy a cég megőrizhesse pénzügyi egyensúlyát.